Ooma
اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری

در دوران بارداری مادران عزیز علائم و تغییرات زیادی را تجربه می کنند. مشهودترین تغییر دوران بارداری تغییر در اندازه شکم و دور شکم است. در واقع اندازه شکم معیاری از اندازه رشد جنین نیز محسوب می شود. پزشک شما ارتفاع فوندوس ( بالای رحم) را اندازه می گیرد و از روی این ارتفاع موقعیت جنین و میزان رشد آن تا حدی قابل تشخیص است. بطور کلی، این ارتفاع با گذشت هفته های بارداری شما اضافه می شود.

در این مطلب می خواهیم میزان بزرگ شدن متعادل شکم در ماه های مختلف بارداری را برایتان توضیح دهیم تا خیالتان از رشد طبیعی جنین راحت باشد. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

اندازه شکم در ماه اول تا سوم بارداری

اگرچه مهمترین وقایع بارداری شما در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد اما شکم شما در این مرحله رشد زیادی نداشته و بزرگ نمی شود و شاید اصلا مشخص نباشد. در واقع تا سه ماهه دوم بارداری و معمولا ماه چهارم بارداری تغییری در اندازه شکم ایجاد نمی شود. خبر خوب این است که تا ماه چهارم همچنان می توانید از لباس های سابق خود استفاده کنید.

اندازه شکم در ماه چهارم تا ششم بارداری

در ماه چهارم بارداری شکم شما کم کم بیانگر بارداری میشود و ممکنه اطرافیانتان متوجه شوند و شاید نتوانید بعضی از لباس های قبل از بارداریتان را بپوشید. در هفته شانزدهم بارداری، ارتفاع فوندس در حدود 14 تا 18 سانتیمتر است. در هفته پانزدهم بارداری شما هرروز احساس می کنید که شکمتان نسبت به روز قبل بزرگتر شده است. در هفته بیستم بارداری این ارتفاع به 18 تا 22 سانتیمتر می رسد. در آخر ماه ششم بارداری، این ارتفاع بین 25 تا 27 سانتی متر است.

اندازه شکم در ماه هفتم تا نهم بارداری

در طول ماه هفتم بارداری، جنین بصورت ناگهانی رشد زیادی دارد و در نتیجه بیشتر از قبل شکمتان بزرگ می شود. در هفته بیست و هشتم بارداری، این ارتفاع به 26 تا 30 سانتیمتر می رسد. در هفته سی و دوم بارداری این ارتفاع بین 30 تا 34 سانتیمتر قرار می گیرد. در طول ماه نهم بارداری، شما احساس می کنید که شکمتان افتاده شده و کودک، خود را بسمت کانال زایمان حرکت می دهد. در ابتدا سر نوزاد به کانال زایمان می رسد و در هفته سی و ششم بارداری، ارتفاع فوندوس به 34 تا 38 سانتی متر می رسد.

 

اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری

تغییرات اندازه شکم در همه افراد یکسان نیست!

اگر دوست شما و شما در هفته های یکسان بارداری هستید اما شکم او از شما بزرگتر است نگران نباشید. اندازه شکم هر فرد در بارداری به عوامل مختلفی مانند توده عضلانی بدن او و همچنین جثه مادر بستگی دارد. مثلا فردی که قبلا دچار عضلات شلی بوده است و یا زایمان داشته است با فردی که عضلات سفتی دارد و یا اولین بارداری خود را تجربه می کند، متفاوت است. همچنین در صورت متفاوت بودن اندازه سایز شکم شما با اعدادی که در بالا گفته شد، حتی اگر تفاوت 2 سانتیمتری وجود داشته باشد پزشک برایتان سونوگرافی تجویز می کند تا بررسی دقیق تری انجام شود و خیالتان راحت باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که هر قدر شکم بزرگ تر باشد به معنای بزرگ تر بودن جنین نیست.

چرا اندازه شکم برابر با اندازه جنین نیست؟

مهم نیست اندازه شکم در دوران بارداری چقدر باشد، اما اندازه آن به دلایل زیر با اندازه جنین مساوی نیست:

1. قد و زن

اگر یک زن بلند قد باشد، شکم او به بیرون رشد نمیکند و اندازه جنین به نظر کوچکتر می آید. زیرا شکم این فرد فضای بیشتری برای جنین دارد. به این ترتیب، جنین به جای رشد به سمت بیرون به سمت بالا رشد می کند. از سوی دیگر، اگر یک زن کوتاه قد باشد، فضای کمتری بین ناف و پایین ترین دنده ها وجود دارد. بنابراین فضای کمتری برای رشد جنین وجود دارد و شکم به سمت بیرون رشد می کند.

2. بارداری اول

اگر برای اولین بار باردار می شوید، بدن شما برای اولین بار بزرگتر می شود. این بدان معنی است که شما عضلات سفتی دارید که رحم شما را جمع می کند. همچنین، عضلات شکم که کشش ندارند، اکنون در حال گسترش هستند. به این ترتیب، جنین از آنچه انتظار داشتید کوچکتر به نظر می رسد.

3. موقعیت جنین

می دانید که جنین در رحم حرکت می کند. فعالیت جنین در رحم موقعیت او را تغییر می دهد. معمولا، در پایان بارداری، موقعیت جنین به صورت سر به سمت پایین می باشد، اما با توجه به فعالیت های جنین، ممکن است موقعیت او تغییر کرده و سرش به سمت بالا قرار بگیرد و این تغییر موقعیت می تواند اندازه شکم شما را تغییر دهد.

4. کمبود فضای داخلی

هنگامی که جنین در رحم شما رشد می کند،سایر اعضای بدن باید با توجه به موقعیت جنین خود را سازگار کنند. در این صورت جفت به روده یا اندام های داخلی فشار وارد می کند و آن ها را به سمت عقب هل می دهد. به همین دلیل شکم نسبت به جنین بزرگتر به نظر می رسد. 

5. پیش از بارداری

عضلات شکم معمولا در اولین تجربه بارداری سفت می شوند. اما در دوران بارداری دوم، عضلات شکم شل هستند و به راحتی کشیده می شوند و فضای کافی برای جنین فراهم می کنند. چنین شرایطی ممکن است باعث بزرگتر شدن شکم شود. با این حال، به این معنا نیست که اندازه جنین شما بزرگ است؛ در واقع این مسئله به این خاطر است که شکم انعطاف پذیر شده است و به راحتی بزرگ می شود.

6. مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک جنین مایعیی است که جنین داخل آن قرار دارد. در 20 هفته اول بارداری بدن زن مایع آمنیوتیک تولید می کند و پس از آن جنین این مایع را از ریه ها ترشح می کند. بنابراین، مقدار این مایع آمنیوتیک در شکم نیز می تواند بر اندازه شکم تاثیر بگذارد. میزان این مایع باید متعادل باشد و کم یا زیاد بودن بیش از حد آن می تواند مشکل ساز باشد.

7. اندازه جنین

ژنتیک در تعیین اندازه نوزاد نقش مهمی دارد. مثلا اگر والدین قد بلند باشند، کودک نیز با صفات مشابهی متولد خواهد شد. اولین نوزاد در مقایسه با دومین نوزاد کوچک تر است. همچنین رژیم غذایی مادر در طول بارداری و قبل از آن نیز بر اندازه جنین تاثیر می گذارد.

آیا اندازه شکم در بارداری اهمیت دارد؟

وقتی باردار می شوید، همه اطرافیان درباره اندازه شکم شما نظر می دهند. شما نباید به این نظرات توجه کنید زیرا آنها با توجه به تجربه خودشان نظر می دهند، اما حقیقت این است که اندازه شکم در بارداری مهم نیست و در هر فردی متفاوت است. تا زمانی که در دوران بارداری چاق نباشید، مشکلی نیست. اندازه شکم شما نباید برای شما نگران کننده باشد، زیرا حتی پزشک نمیتواند مدت زمان بارداری را از طریق اندازه شکم و بدون معاینه تعیین کند.

اندازه شکم شما دقیقا مرحله بارداری شما را نشان نمی دهد. زنان مختلف دارای بدن های متفاوت هستند. بنابراین مراحل بارداری و وضعیت جنین و مادر باید بر اساس معاینات دقیق پزشکی انجام شود.

 

اندازه شکم در ماه های مختلف بارداری

جدول اندازه شکم در بارداری

در این جدول مقدار رشد اندازه جنین در هر هفته از بارداری و اندازه شکم طبق رشد جنین، به طور دقیق آورده شده است:

 

اندازه شکم

هفته بارداری

  • تخمک گذاری اتفاق می افتد.
  • تخمک توسط اسپرم بارور شده است.
  • هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای در خصوص جنین 2 میلی متری رخ نداده است.

هفته یک تا 4 بارداری

  • کودک شما ممکن است به یک اینچ (2.54 سانتیمتر) رسیده باشد، اما بعید است تفاوت عمده ای مشاهده شود.
  • ممکن است احساس گرفتگی در شکم را کنید.

هفته 4 تا 8 بارداری

  • جنین بین 6.35 الی 7.62 سانتیمتر طول دارد.
  • ممکن است سایز کمرتان کمی افزایش پیدا کرده و شلوارهایتان تنگ شود.

هفته 8 تا 12 بارداری

  • جنین شما در حال حاضر حدود 5 اینچ (12.7 سانتیمتر) است
  • شکم شما قابل توجه خواهد بود، و این زمان ایده آل برای اعلام این خبر خوب است.

هفته 12-18 بارداری

  • جنین شما اکنون 7 اینچ (17.78 سانتیمتر) است
  • شکم شما کاملا جلب توجه می کند.

هفته 18-22 بارداری

  • در این زمان رشد سریع جنین اتفاق می افتد و جنین تا 15 اینچ (38.1 سانتیمتر) می رسد.
  • اندازه شکم شما نیز بزرگ شده است و شبیه یک توپ بسکتبال است.

هفته 22-26 بارداری

  • رشد کودک شما پایدار خواهد بود و تا حدود 18 اینچ (45.72 سانتیمتر) رشد خواهد کرد.
  • افزایش اندازه شکم بر اساس رشد کودک شما است.

هفته26-30 بارداری

  • در حالی که کودک هنوز هم در حال رشد است، سرعت رشد او کم شده است.
  • شکم شما نسبت به هفته های قبل خیلی بزرگ نشده است اما مطمئنا قابل توجه است.

هفته 30-32 بارداری

  • نوزاد شما حدودا 19-22 اینچ ( 48.26 الی 55.88 سانتیمتر) است.
  • این مرحله بزرگترین حالت شکم شما در دوران بارداری است.

هفته 32-36 بارداری

 

 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 90% 90