Ooma
همه چیز درباره ویار بارداری

شما در هفته دوازدهم بارداری خود هستید و ممکنه بطور ناگهانی تمایل برای خوردن بعضی غذاهای خاص پیدا کنید و یا بیزاری از خوردن بعضی غذاها را داشته باشید. که این یک امر طبیعی در دوران بارداری است و ۸۴ درصد زنان جهان آن را تجربه می کنند. 

با به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به این سوالات که چرا ویارهای غذایی در دوران بارداری اتفاق می افتد؟ و معنی آنها چیست؟ مدت دوام آنها به چه میزان است؟ و آیا لذت بردن از آنها مجاز است؟ پاسخ دهیم

علت و زمان شروع ویار بارداری 

در دوران بارداری معمولاً میل به خوردن چیزهایی دارید که قبل از بارداری میلی به آنها نداشته اند. طبق تحقیقات انجام شده در حوزه روانشناسی حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد زنان آمریکایی در دوران بارداری تمایل به مصرف غذاهایی با عطر و طعم و بوی خاص دارند. این ویار غذایی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا کار اضافی بدن شما برای خون‌رسانی به جنین یا حتی کمبود مواد غذایی متناسب با تغییرات بدن شما باشد.

برای اکثر زنان ویار خوردن مواد غذایی در سه ماهه اول بارداری شروع میشود و در سه ماه دوم به اوج خود می رسد و در سه ماه سوم کاهش می یابد. پزشکان می گویند بعد از زایمان  ممکنه ویار غذایی تا چند روز دیگر هم ادامه داشته باشه، پس نگران نباشید قرار نیست شما برای همیشه همان ویار غذایی داشته باشید.

ویار و بیزاری از خوردن

تنفر غذایی نقطه مقابل ویار غذائی است. انزجار غذایی به همان اندازه هوس خوردن مواد غذایی قدرتمند است و همزمان با ویار غذایی شروع می شود. جالب اینکه ویار غذایی با عارضه هایی مثل تهوع، استفراغ و بیماری صبحگاهی ارتباطی ندارد اما با تنفر غذایی در ارتباط است. بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از گوشت و بوی آن تنفر پیدا میکنند و گاهی مصرف گوشت زیاد با افزایش حالت تهوع بارداری همراه خواهد بود.

 

ویار و تنفر غذایی

ویار های غذایی شایع دوران بارداری

بیشتر هوسهای بارداری شخصی، بی ضرر و حتی می تواند خنده دار باشد.  بیشتر هوس های غذایی بارداری شامل:

  • غذاهای شیرین مانند بستنی و آبنبات
  • لبنیات مثل پنیر و خامه ترش
  • قد های نشاسته دار
  • میوه ها و سبزیجات
  • فست فود ها مثل غذاهای چینی و پیتزا
  • تخم مرغ آب پز شده با ترب کوهی
  • قارچ آغشته شده با خردل
  • هویج رنده شده مخلوط با سس گوجه فرنگی

توصیه های غذایی عجیب و غریب برای زنانه باردار بسیار راضی‌کننده است مثل سیب زمینی سرخ کرده با کلوچه و نان که همگی حاوی کربوهیدرات هستند. غذاهایی مثل سوشی که زنان باردار قبلاً با آنها علاقه‌ای نداشتند.  هنگام استفاده از بعضی غذاها مثل گوشت، ماهی و سوشی آنها باید کاملا پخته شود چراکه حالت خاص یا نیم پخته آنها می تواند حاوی باکتری های آسیب‌رسان باشد.

برخی از هوس ها می تواند خطرناک باشد و نشانه این است که شما به پزشک مراجعه کنید، مثل تمایل زیاد به خوردن خاک، صابون یا خوردن سایر مواد غیر غذایی در دوران بارداری. به این مشکل پیکا می‌گویند. پیکا به معنی اشتیاق و تمایل به خوردن مواد غیر غذایی است که یک بیماری بالقوه است و دلیل این اختلال ممکن است کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن باشد پس در چنین مواقعی حتما به پزشک مراجعه کنید. تعداد کمی از زنان باردار هوس الکل و مواد مخدر می‌کنند که این برای جنین  شما خطرناک است.

حتی اگر فقط در هر وعده سیب زمینی سرخ کرده می خورید حتما به غذاهایی که مصرف می‌کنید توجه کنید. اکثر پزشکان میگویند گاهی هوس مصرف زیاد نمک، چربی و کربوهیدرات ها در بارداری مسئله خاصی نیست اگر این ویار مصرف فقط برای مدت کوتاهی طول بکشد اما توجه داشته باشید یک رژیم غذایی ثابت از غذاهای ناسالم که حاوی چربی قند ونمک زیاد هستند باعث افزایش وزن بیش از حد، دیابت بارداری و... می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی در زمان زایمان شود.

April Newton. When Do Pregnancy Cravings Start? on August 9, 2018

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 95% 95