Ooma
عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است

گروه سلامت اوما: پریود یا قاعدگی بخش طبیعی از چرخه زندگی زنان است که به طور معمول هر ۲۸ روز یک بار رخ می‌دهد. با این حال، بسیاری از زنان تجربه می‌کنند که پریودهایشان گاهی به تأخیر می‌افتد. تأخیر در پریود می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و معمولاً تا چند روز تأخیر طبیعی تلقی می‌شود. عوامل متعددی از جمله استرس، تغییرات وزنی، تغییرات هورمونی، فعالیت‌های بدنی شدید، و تغییرات در رژیم غذایی می‌توانند بر زمان‌بندی قاعدگی تأثیر بگذارند.

از دیدگاه پزشکی، عقب افتادن پریود تا ۷ روز در بیشتر موارد طبیعی و نگران‌کننده نیست. اما اگر تأخیر بیشتر از این مدت طول بکشد، یا اگر با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است با پزشک مشورت شود. فهمیدن دلایل احتمالی و آگاهی از مدت زمان طبیعی تأخیر می‌تواند به زنان کمک کند تا بدون نگرانی بی‌مورد، چرخه قاعدگی خود را مدیریت کنند.

بعضی وقت ها نیز فرد سیکل منظمی دارد اما در یک ماه پریود او عقب می افتد و این سوال برایش پیش می آید که عقب افتادن پریود تا چند روز می تواند طبیعی باشد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ کامل این سوال را برای شما اومایی های عزیز توضیح دهیم.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

عقب افتادن پریود تا 5 روز طبیعی است اما از 5 روز بیشتر نشان می دهد که به دلیل مشخصی پریود شما عقب افتاده است و باید علت آن از طریق پزشک مشخص شود. زمانی شما پریودتان را کاملا از دست داده اید که برای 6 هفته کامل یا بیشتر پریود نشوید. البته اگر اخیرا یعنی از دو الی سه هفته پیش نزدیکی محافظت نشده داشته اید و یا برای بارداری اقدام کرده اید، از دست دادن پریود یکی از بارزترین نشانه های بارداری است و می توانید قبل از نگران شدن و مراجعه به پزشک یک تست بی بی چک انجام دهید.

علت عقب افتادن پریود چیست؟

در سال های اول پریود شدن معمولا نوجوانان دارای پریود های نامنظم هستند. در این زمان هنوز بلوغ کامل جنسی انجام نشده است. یعنی بدن هنوز در حال تکامل می باشد و ثابت نشده است و تخمدان ها بطور منظم در هرماه تخمک آزاد نمی کنند. در نتیجه، سیکل پریود شما نامنظم خواهد شد. به طوری که ممکن است یا نزدیک بهم با فاصله دو هفته و یا دور از هم با فاصله 3 ماه یک بار پریود می شوید. اگر حدود 2 سال از شروع اولین پریود شما می گذرد و آزمایشات شما سالم هستند، بی نظمی پریود ها جای نگرانی ندارد.

سایر دلایل عقب افتادن پریود

  • بارداری
  • استرس
  • تغییرات هورمونی

 

علت عقب افتادن پریود

1- بارداری و عقب افتادن پریود

بارداری رایج ترین دلیل به تاخیر افتادن پریود است. اگر پریود شما دیر شده است و شما در چند روز گذشته (از 2 الی 3 هفته قبل از تاریخ پریود) رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید. بهتر است از بیبی چک استفاده کرده و یا آزمایش خون بدهید. اگر شما باردار باشید، شما تا تولد نوزاد پریود نخواهید شد. البته برای برخی خانم ها نیز این استثنا وجود دارد که حتی در دوران بارداری هم پریود می شوند که بسیار نادر می باشد.

2- استرس و عقب افتادن پریود

استرس دومین عامل از دست دادن پریود در یک سیکل قاعدگی است. استرس روحی و روانی ناشی از موارد مختلف مثل امتحانات یا افسردگی به دلیل مشاجره والدین و ... از مهم ترین دلایل تاخیر در پریود شما می باشد. همچنین استرس های جسمی مانند بیماری شدید، بیماری های مقاربتی، کاهش و یا افزایش سریع وزن و یا ورزش های قدرتی می تواند جز استرس های فیزیکی باشد که پریودتان را به تاخیر می اندازد و حتی می توانند مانع باردار شدن شما نیز بشود.

همچنین تغییر در برنامه روزمره مانند مسافرت رفتن و تغییرات آب و هوایی نیز می تواند دلیل عقب افتادن پریود باشد. اما بعد از گذراندن این دوره و یا گذشت چند هفته در مکان جدید پریود شما به حالت طبیعی باز خواهد گشت و جای نگرانی نیست.

 

استرس و عقب افتادن پریود

3- عدم تعادل هورمونی و عقب افتادن پریود

اگر شما قرص ضد بارداری مصرف کرده اید به دلیل تغییرات هورمونی با تغییراتی در پریود خود مواجه می شوید. به طوری که ممکن است پریودتان نامنظم شود و یا برای یک ماه قطع گردد. یک مشکل شایع در زنان که مانع پریود شدن می شود نیز سندرم تخمدان پلی کیستیک است که از بیماری های هورمونی می باشد و روی سیکل قاعدگی تاثیر منفی دارد.

این سندرم باعث قاعدگی نامنظم، افزایش موهای زائد، آکنه و اضافه وزن میشود. متاسفانه هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با داروهای مختلف موجود می توان به خوبی آن را کنترل کرده و عوارضش را تاحد زیادی کاهش داد. مشکلات غدد تیروئید، غدد هیپوفیز، غدد آدرنال و تخمدان ها از دلایل دیگر هورمونی پریود نشدن شما خواهد بود که همگی باید تحت نظر پزشک مورد درمان قرار بگیرند. 

چگونه می توانم پریود شدنم را کنترل کنم؟

در یک تقویم تاریخ شروع و پایان پریود خود را ثبت کنید. این کار را برای حداقل سه ماه انجام دهید و بعد تاریخ ها و طول پریود شدن را با هم مقایسه کنید تا وضعیت سیکل قاعدگی خود را بهتر بشناسید. اگر سیکل قاعدگی شما بعد از بررسی نامنظم بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید که این بی نظمی طبیعی است یا دلیل خاصی دارد و نیاز به درمان می باشد. اگر به دلیل مشخصی این اتفاق بیفتد تشخیص هر چه سریع تر آن به درمان آسان تر و کوتاه مدت کمک می کند. 

نتیجه گیری 

غذاهای سالم بخورید (برای پریود شدن چه بخوریم) و وزن خود را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید، رژیم مناسب به همراه ورزش داشته باشید و بیشتر از 1 کیلو در هفته وزن کم نکنید. این کارها به تنظیم هورمون های زنانه در بدن شما کمک می کند تا پریود منظمی داشته باشید. اگر پریود نامنظمی دارید و در کنار آن علائمی مثل درد زیاد یا خونریزی شدید در طول پریودی داشتید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و علت آن را بررسی کنید تا در صورت نیاز درمان های لازم انجام شود. نسبت به این نشانه ها بی تفاوت نباشید چون می تواند عوارض جبران ناپذیری مثل ناباروری را ایجاد کند. 

سوالات متداول

تا چند روز عقب افتادن پریود طبیعی است؟

تأخیر در پریود تا ۷ روز معمولاً طبیعی است و نگران‌کننده نیست. اگر تأخیر بیش از این مدت طول بکشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه عواملی می‌توانند باعث عقب افتادن پریود شوند؟

استرس، تغییرات وزنی، تغییرات هورمونی، فعالیت‌های بدنی شدید، تغییرات در رژیم غذایی، بیماری‌ها، و مصرف برخی داروها می‌توانند باعث تأخیر در پریود شوند.

آیا بارداری می‌تواند دلیل عقب افتادن پریود باشد؟

بله، یکی از دلایل اصلی تأخیر در پریود می‌تواند بارداری باشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، انجام یک تست بارداری می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آیا استرس می‌تواند باعث عقب افتادن پریود شود؟

بله، استرس می‌تواند بر تعادل هورمونی بدن تأثیر بگذارد و باعث تأخیر در پریود شود.

آیا تغییرات وزن می‌تواند بر زمان‌بندی پریود تأثیر بگذارد؟

بله، افزایش یا کاهش شدید وزن می‌تواند تعادل هورمونی بدن را مختل کرده و باعث تأخیر در پریود شود.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 92% 92


  • profileshadi jabok1401/09/18

    الان هم پریود میشم امروز سوم پریودم است سر وقت پریوید میشم میخوام حامله بشم چکار کنم میشه راهنمایی کنین ممنون

    • profileshadi jabok1401/09/18

      سلام من یه دختر ۱۲ ساله دارم ۸ سال شد جلو گیری نمیکنم حامله نمیشم وقتی پریود میشم درد شدید دارم هر کاری میکنم درد کمتر نمیشه تیروید کم کار دارم ایا این مشکلات به خاطر تیروید است

      • profileسمیه حسام1399/07/18

        سلام من 4 ساله ازدواج کردم این 4 سالم بطور طبیعی جلوگیری کردم حتی یکبار هم اقدام نکردم چون همسرم نمیخواست امسال ک میخواییم از فروردین 99 اقدام میکنین تا الان مهر 99 هستش ولی باردار نشدم البته دو سه ماه پریود نشدم وسط ها ک دکتر گفت تنبلی تخمدان دارم دو ماه درمان شدم و مرتب پریود شدم ولی باز این ماه پریود نشدم از پریودم 42 روز گذشته بی بی زدم منفی بود ینی باز تنبلی بعد یک ماه باز برگشته؟؟توروخدا جوابمو بدین و کمکم کنین چیکارکنم😣

        • profileفرشته 🤰👶1400/01/24

          اره برگشته منم دوماه منظم شدم باز خراب شده

      • profileazadeh naser1398/12/21

        سلام من اولین ماه اقدام بودم ۳بار بی بی زدم منفی بود سیکل قاعدگی ۵۹روزشد.و۱۹اسفندپریودشدم.الان روز سوم هستم اول اینکه دل وکمرم درد میگیره هرازگاهی دوم اینکه حس میکنم خون قاعدگیم خیلی کمه.
        خیلی سابقه نداشته تو طول پریودیم بخوام یکمی درد داشته باشم نمیدونم بخاطر شستن هست یامشکلی .چون تاجایی که چکاپ دادم کیست ندارم.من قرص اهن ومتفورمین و۱۶روز بعدازقاعدگی مدرکسی شبی ۲تا مصرف میکنم.
        قصدبارداری دارم.ایادرطول اقدام بارداری بایدمتفورمین ومدرکسی مصرف میکنم.چون ماه پیش موقع اقدام دارو سرخود قطع کردم بعدکه بی بی زدم دیدم‌منفی دوباره شروع کردم.

        • profileرقیه سعید1397/12/06

          سلام خسته نباشین لطفا راهنمایین کنین
          من هفته آینده موعدمه از دو هفته پیش سینه هام حساس شدن و درد میکنن بزرگ و سفت هم شدن.زیر دلمم تیر میکشه میخواستم بدونم میتونه علائم بارداری باشه؟
          تو اقدامم هستم
          لطف میکنین جوابمو بدین