Ooma
داشتن علائم پریود و پریود نشدن، علت چیست؟

گاهی اوقات بین چند روز الی یکی دو هفته قبل از زمان شروع پریودی شما به شدت دچارعلائمی مانند نفخ، نواسانات خلق و خویی و خستگی شدید می شوید و حتی گرفتگی ها و درد شدیدی را تجربه می کنید و حالت صورتتان برافروخته و منقبض می شود. به عبارت دیگر شما همه علائم نزدیک شدن و پریودی و یا شروع آن را دارید اما خبری از پریود شدن نیست و در زمانی که باید پریود شوید پریود نمی شوید و این موضوع شما را بیشتر اذیت می کند و نمی دانید چرا دوره ماهیانه شما عقب افتاده است؟ شما باید بدانید که این علائم لزوما به معنی شروع و نزدیک شدن به خونریزی و پریود نیست و دلایل زیادی وجود دارد که شما این علائم را تجربه کنید اما پریودی در کار نباشد.

در این مطلب می خواهیم شما اومایی های عزیز را با دلایل داشتن علائم پریود اما پریود نشدن آشنا کنیم تا کمتر اذیت و خسته شوید. پس با ما همراه باشید. 

دکتر Chailee Moss متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی جانس هاپکینز می گوید: "تغییرات هورمونی مربوط به تخمک گذاری می تواند برخی از مسیرهای مشابه در مغز شما را تحت تأثیر قرار دهد که ممکن است به دلیل سایر شرایط پزشکی ایجاد شده باشند، و باعث ایجاد نوسانات خلقی می شوند که مانند حالت قبل از پریودی شما است اما به تخمک گذاری یا دوره ماهیانه مربوط نمی شوند." علاوه بر این، برخی از ناهنجاری های جسمی در رحم و تخمدان های شما نیز می تواند باعث گرفتگی و اسپاسم هایی شبیه گرفتگی های قبل از پریودی شوند.

اگر هر چند وقت یک بار این اتفاق برایتان افتاد و یا حتی فقط چند روز زودتر قبل از پریودی دچار این علائم شدید، هیچ نگرانی وجود ندارد، اما در صورتی که علاوه بر این علائم دچار تب، حالت تهوع یا استفراغ شدید یا دردی ایجاد شد که نمی توانید با داروهای ساده یعنی داروهای بدون نسخه و مسکن آن را OTC کنترل کنید و یا این علائم در طی یک هفته بهبود پیدا نکرد، باید برای بررسی دقیق تر علت این علائم و معاینه فورا نزد پزشک بروید.

علت پریود نشدن حتی با داشتن علائم پریودی

در ادامه شما را با دلایل دیگری که ممکن است باعث ایجاد علائمی شبیه به علائم پریودی شود اما پریودی اتفاق نیفتد آشنا می کنیم و هر مورد را بصورت جزئی برایتان توضیح خواهیم داد:

1. عدم تخمک گذاری

هر چند وقت یک بار یعنی در هر سیکل قاعدگی، بدن شما تمام تغییرات هورمونی مرتبط با گرفتگی ها و تخمک گذاری  را پشت سر می گذارد، اما اگر در یک دوره تخمکی را آزاد نکرده باشید، حتی با وجود علائم پریود واقعاً پریود نمی شوید. این وضعیت برای برخی افراد اتفاق می افتد و از نظر متخصص زنان دکتر شفرد حدود 10 الی 18 درصد قاعدگی های منظم دچار این وضعیت می شوند. از آن جایی که تخمک گذاری برای باردار شدن اهمیت ویژه ای دارد و تا تخمک گذاری انجام نشود لقاح و بارداری هم صورت نمی گیرد افرادی که دچار این وضعیت می شوند سخت تر و دیرتر باردار خواهند شد و بارداری آن ها به این بستگی دارد که آیا در آن ماه تخمک گذاری داشته اند یا خیر؟

2. بارداری

اگر در یک ماه گذشته رابطه جنسی محافظت نشده ای داشتید یا خودتان تصمیم به بارداری داشته اید و برای این کار اقدام نموده اید با مشاهده علائم پریودی و پریود نشدن بهتر است آزمایش بارداری یا تست حاملگی خانگی را انجام دهید. بسیاری از علائم اولیه بارداری، از جمله حساسیت پستان ها و درد در آن ها، نوسانات خلقی، خستگی و گرفتگی، همان مواردی هستند که در دوره های قبل دقیقا قبل از شروع پریودی تجربه کرده اید.

بنابراین اگر احساس می کنید که باردار هستید بعد از عقب افتادن پریود می توانید تست بارداری را در منزل انجام دهید. اگر برای بارداری اقدام کرده اید و علائم آن را دارید اما جواب تست منفی شد احتمالا به این دلیل است که هنوز به اندازه کافی هورمون بارداری در ادرار شما ترشح نشده است. در این صورت بهتر است سه الی چهار روز صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید.

3. شرایط تیروئید

تیروئید شما، یک غده کوچک پروانه ای شکل در گردنتان است که بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله سوخت و ساز و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند.  اگر عملکرد تیروئید شما از حالت طبیعی خارج شود و شما دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید شوید، چرخه های شما ممکن است نامنظم شوند. در نتیجه ممکن است علائم کامل پریود شدن را داشته باشید اما پریود نشوید و خبری هم از بارداری نباشد.

از آنجا که تیروئید شما عملکرد مغز شما را نیز تنظیم می کند، اختلال در آن باعث تغییر روحیه و نوسانات خلقی در شما مانند قبل از پریودیتان خواهد شد. حتی ممکن است لکه بینی یا گرفتگی ایجاد شود زیرا پوشش رحم شما ساخته شده است، اما به دلیل عملکرد نامتعادل تیروئید هنوز تخمکی آزاد نشده است که بخواهد در رحم پوششی ایجاد کرده و خونریزی یا لقاح انجام شود. 

اگر علائم دیگری از بیماری تیروئید را نیز از جمله کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، لرزش، تپش قلب یا خستگی قابل توجه مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مربوط به تیروئید علت این علائم را بررسی کند و در صورت لزوم اقدام به درمان نمایید. در موارد شدید اختلالات تیروئید می تواند منجر به مرگ شود بنابراین نسبت به آن بی اهمیت نباشید.

 

علائم پریودی و پریود نشدن

4. استفاده از راه های جلوگیری از بارداری و تغییرات هورمونی

یکی از عوارض جانبی دستگاه آی یو دی که برای جلوگیری از بارداری در رحم جایگذاری می شود تغییر در هورمون ها و نازک شدن پوشش رحم می باشد که از ایجاد پریود در بعضی سیکل ها جلوگیری می کند. همچنین وقتی شما از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید به دلیل تغییرات هورمونی بدن احتمالا پریود نمی شوید و در برخی موارد فقط دچار یک لکه بینی سبک می شوید. به همین دلیل برخی خانم ها که می خواهند در یک ماه پریود نشوند از این قرص ها استفاده می کنند. البته در حین مصرف این قرص ها شما علائمی مثل حساسیت پستان ها، حالت تهوع و نوسانات خلق و خویی را کاملا تجربه می کنید.

5. استرس

استرس یکی از دلایل شایع پریود نشدن یا تاخیر در پریودی شماست. استرس میزان کورتیزول شما را افزایش می دهد و این ماده بر تعادل هورمون شما تأثیر می گذارد. در واقع کورتیزول از جمله هورمون هایی است که تخمدان ها و پوشش رحم و عملکرد آن ها مثل تخمک گذاری و پریود شدن را تنظیم می کنند.

امتحانات، روابط عاطفی، مشکلات خانوادگی و یا اقتصادی همگی از عوامل استرس زا و موثر در پریود شماست که گاهی آن را به عقب می اندازد و گاهی آن را شدید و سخت می کند. بعضی افراد نیز اصلا متوجه استرس زیاد خود نیستند اما زمانی که با یک مشاور یا روانپزشک صحبت می کنند متوجه استرس های زیاد و گاها بی دلیل خود می شوند. اگر فکر می کنید دچار استرس هستید و پریودهای شما نامنظم شده است بهتر است با یک پزشک صحبت کنید. همچنین سعی کنید با روش هایی مثل ورزش، یوگا و مدیتیشن استرس خود را کنترل نمایید تا پریودهای شما دوباره مانند قبل منظم شوند. 

6. سندرم تخمدان پلی کیستیک

هر عاملی که روی هورمون های زنانه شما تاثیر بگذارد می تواند در نظم پریودهای شما نیز نقش داشته باشد. یکی از دلایل شایع داشتن علائم پریودی و پریود نشدن بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می باشد. در این شرایط بدن بیش از حد هورمون آندروژن تولید می کند که بر عملکرد تخمدان ها و آزاد سازی تخمک در هر سیکل تاثیر گذاشته و حتی باعث رویش موهای زائد، افزایش وزن و تغییر میزان حساسیت به انسولین می شود.

PCOS می تواند منجر به پریود نشدن و یا لکه بینی های نامنظم شود. معمولاً این بیماری باعث رشد کیست روی تخمدان ها نیز می شود که در صورت پارگی و یا پیچاندن تخمدان باعث ایجاد درد لگنی خواهد شد که شباهت زیادی به گرفتگی های پریودی دارد.

 حدود 20٪ از زنان در سراسر جهان به PCOS مبتلا هستند و این شیوع بیشتر در بین زنانی است که اضافه وزن دارند یا مادر وخواهر آن ها نیز به این بیماری مبتلا شده اند. اگر فکر می کنید دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. با اینکه هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما نظارت پزشک و مصرف برخی داروها به کنترل آن و برگشت پریودهای شما کمک کرده و شما را از خطر ناباروری حفظ خواهد کرد.

7.  پولیپ رحم

ممکن است انواع پولیپ های رحمی مانند تومورهای خوش خیم کوچک در رحم شما رشد کنند. این پولیپ ها باعث ایجاد دردها و گرفتگی هایی مانند دوران پریودی شما می شود. از آنجا که پولیپ ها می توانند باردار شدن را دشوارتر کنند و در برخی موارد نادر می توانند منجر به سرطان رحم شوند احتمالا پزشک به شما توصیه می کند که با انجام یک جراحی آن را از رحم خارج کنید. 

غالباً این کار با یک روش نسبتاً ساده که به عنوان هیستروسکوپی شناخته می شود، انجام خواهد شد. در طی هیستروسکوپی، پزشک یک لوله طولانی از طریق واژن را داخل رحم وارد می کند و از آن برای دیدن پولیپ ها و بریدن و خارج کردنشان استفاده می کند. مانند هر عمل جراحی دیگر بعد از آن ممکن است نیاز باشد چند هفته استراحت کنید تا درد و عوارض ناشی از جراحی بهبود یابد.

8. کیست تخمدان

هر ماه تخمدان های شما چندین کیست را برای آماده سازی تخمک گذاری به نام فولیکول آماده می کنند، اما فقط یک فولیکول بالغ شده و موفق به آزادسازی تخمک قابل باروری می شود. معمولا این کیست ها زمانی ایجاد می شوند که فولیکول بدون پارگی تخمک را آزاد کند و مایع محبوس در آن تبدیل به کیست خواهد شد. معمولا این کیست ها بصورت طبیعی و خود به خودی تا پریود بعدی از بین میروند اما گاهی اوقات نیز آن ها ماندگار شده و یا رشد می کنند. در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز احتمال ایجاد کیست وجود دارد. این کیست ها اغلب علائم خارجی ایجاد نمی کنند اما گاهی دردهایی مانند پریودی را تجربه خواهید کرد. بنابراین اگر خارج از زمان پریودی دچار درد شدید پریودی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. 

کیست ها معمولا به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کنند. اما در برخی شرایط بخصوص وقتی این کیست ها بزرگ می شوند، می توانند باعث پیچیده شدن تخمدان شوند، که دردناک است و برای نجات تخمدان باید سریعا جراحی انجام شود. گاهی اوقات این کیست ها یک یا هر دو تخمدان را کاملا تخریب می کنند. اگر هر دو تخمدان تخریب شود شما قدرت باروری خود را از دست خواهید داد.

9. عفونت های زنان و زایمان

برخی از عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند منجر به یک بیماری بنام بیماری التهابی لگن شوند و این بیماری باعث ناراحتی های قابل ملاحظه ای می شود مثلا اینکه وقتی انتظار پریود خود را ندارید، دچار گرفتگی ها و دردهای پریودی می شوید. در صورت وجود عفونت و علائم آن باید به پزشک مراجعه کنید تا با مصرف آنتی بیوتیک این بیماری را درمان نمایید. گاهی اوقات علاوه بر دردهای پریودی علائم دیگری مانند تب، حالت تهوع و استفراغ و یا دردی که با مسکن بهبود پیدا نمی کند نیز مشاهده می شود. 

10. میتل شمرز (درد یکطرفه زیر شکم)

اگر گرفتگی، نفخ و لرز سینه مانند علائم قبل از پریود دارید اما پریود نمی شوید، ممکن است به این دلیل باشد که به یک عارضه به نام میتل شمرز دچار شده اید.

گاهی اوقات دردهای پریودی، میتل شمرز تقریباً در طی نیمه چرخه قاعدگی شما یعنی 14 روز بعد از اولین روز از آخرین پریودیتان یا همان زمان تخمک گذاری اتفاق می افتد. این حالت یک تجربه کاملاً عادی است که حدود 20٪ از خانم ها را در بعضی از سیکل های قاعدگی تحت تأثیر قرار می دهد.

البته این بدان معنا نیست که همه چیز طبیعی است و بهتر است توسط پزشک هم معاینه شوید. وی افزود: از آنجا که تخمدان های شما در این حالت کار خود را انجام می دهند، شما نمی توانید کارهای زیادی برای جلوگیری از این بیماری انجام دهید و علائم باید طی یک یا دو روز از بین بروند، اما اگر بسیار دردناک باشد یا با علائم عفونت همراه باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. 

11.  ورزش بیش از حد

ورزش کردن به صورت منظم یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مقابله با گرفتگی های قبل از پریودی انجام دهید، اما کار و ورزش بیش از حد و سخت نیز می تواند چرخه شما را به هم بریزد و در بعضی موارد باعث می شود که دچار پریودی های سنگین شوید یا پریود نشوید. 

تمام استرس های جسمی، به خصوص اگر چربی زیادی را با ورزش و کار سخت از دست داده باشید، می تواند باعث شود که پریود نشوید و باعث نوسانات غیر طبیعی در سطح هورمون های شما می شود. به علاوه این نوسانات می تواند باعث ایجاد خلط، لکه بینی نامنظم، آکنه و سایر علائم پریودی نیز بشود. اگر دوره خود را به مدت سه ماه یا بیشتر بصورت پشت سر هم از دست دادید باید به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

همان طور که برایتان بصورت کامل توضیح دادیم گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است شما حتی با داشتن علائم پریودی، پریود نشوید. در بعضی موارد این حالت کاملا طبیعی بوده و رفع می شود اما در برخی موارد نیز می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. به همین دلیل در صورت تداوم و یا شدید بودن علائم باید به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه و انجام آزمایشات لازم علت آن بررسی و در صورت لزوم درمان انجام شود. 

 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 93% 93


  • profileکیانا عرب شیبانی1399/09/16

    من یه چند ماهی بود پریودیم خیلی عقب افتاده بود رفتم دکتر زنان سنو گرافی که انجام دادم گفتن پلی کیستک دارم کیست مارژینال احتمال pcoمن خیلی تحقیق کردم این بیماریو ادمای چاق میگیرن چرا من با42کیلو وزن همچین چیزیو باید بگیرم.و اصلا همچین مریضی تو خانوادمون نبوده که بخوام بگم ارثیه
    تورو خدا کمکم کنین هرکار میکنم باردار نمیشم تخمک سمت چپم اصلا فلوکیل تولید نمیکنه سمت راستی هم فقط11