Ooma
ترشحات واژن در بارداری چگونه است؟

ترشحات واژینال از شایعترین شکایات زنان است که در موارد بسیاری با عدم پاسخ به درمان و عود همراه می‌باشد. در مطالعات بسیاری به درمان آن پرداخته‌ شده ولی علت آن کمتر بررسی شده ‌است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی علت و توضیح و درمان آن میپردازیم: چرا اتفاق می افتد، چگونه به نظر می رسد، چگونه با آن برخورد کنیم و چه زمانی باید آن را توسط پزشک بررسی کنیم.

بارداری می تواند همراه با ترشحات واژن باشد. برخی از زنان ممکن است متوجه بزاق اضافی، آبریزش بینی و ترشح بیشتر واژن شوند. «این یک اتفاق عادی در دوران بارداری است. این ترشحات بارداری سفید مایل به شیری لکوره نامیده می شود و معمولاً جای نگرانی نیست. در واقع، افزایش ترشح گاهی اوقات نشانه ای از بارداری شماست! از آنجا، تمایل به افزایش بیشتر در پایان سه ماهه سوم دارد.

لکوره چیست و علت آن چیست؟

لکوره اصطلاح پزشکی برای ترشحات واژن است. در طول بارداری، بسیاری از زنان متوجه می شوند که لکوره یا ترشحات افزایش می یابد. می‌توانید از هورمون‌هایتان تشکر کنید: افزایش سطح استروژن بدن در طول بارداری، جریان خون را در ناحیه لگن افزایش می‌دهد و غشاهای مخاطی شما را تحریک می‌کند. با این حال، ترشح هدفی دارد. هریس می‌گوید که واژن را به یک «سیستم خود تمیز شونده» تبدیل می‌کند که با دفع باکتریها، حفظ واژن در سطح PH طبیعی و خلاص شدن از شر سلول‌های مرده به پیشگیری از عفونت‌ها کمک می‌کند.

آیا ترشح نشانه بارداری است؟

پس از لانه گزینی، بدن شما بلافاصله شروع به تولید ترشحات بارداری می کند. با این حال، از آنجایی که ترشحات در طول چرخه شما در نوسان است، ممکن است متوجه این تغییرات ظریف نباشید. از سوی دیگر، اگر سیکل خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و متوجه افزایش ترشحات شدید، به خوبی ممکن است نشانه بارداری شما باشد!

ترشحات طبیعی بارداری به چه صورت است؟

ترشحات طبیعی واژن در بارداری رقیق، سفید شیری و با بوی ملایم یا بی بو است. «همه شرایط عادی خود را دارند و این می‌تواند در بارداری افزایش یابد. "اگر از حالت عادی تغییر کند، خوب است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آن صحبت کنید."

چه زمانی باید نگران ترشحات در دوران بارداری باشم؟

ترشحات زرد یا سبز

هر ترشحی که مایل به سبز یا زرد، باعث خارش یا درد واژن، بوی بد یا بوی تند می شود، باید توسط پزشک شما بررسی شود، زیرا می تواند نشانه عفونت باشد. پس از تایید تشخیص توسط پزشک یا مامای شما، این امر به راحتی قابل درمان است.

ترشحات توده ای سفید غلیظ

ترشحات غلیظ و پنیر مانند نیز نشانه عفونت است. مطمئن شوید که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود معاینه می شوید.

ترشحات صورتی یا قهوه ای

ترشحات مایل به صورتی یا قهوه ای احتمالاً نتیجه خونریزی خفیف دهانه رحم است که در حین رابطه جنسی یا معاینه واژینال برآمدگی دارد. تا زمانی که خونریزی شدید نباشد، احتمالاً همه چیز خوب است، اما اگر نگرانی دارید، می توانید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید.

ترشح آبکی

اگر ترشحات بسیار آبکی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است به این معنی باشد که مایع آمنیوتیک شما نشت می کند و باید تحت نظر باشید.

چگونه تشخیص دهیم که ترشح است یا پلاگ مخاطی؟

هنگامی که باردار هستید، یک پلاک ضخیم از مخاط دهانه رحم را مسدود می کند تا از ورود باکتری ها به رحم جلوگیری کند. در پایان سه ماهه سوم، این پلاگین ممکن است (یا ممکن است) به سمت واژن شما حرکت نکند و در نتیجه ترشحات بیشتری ایجاد شود که در صورت وجود خون در آن ممکن است شفاف یا صورتی یا قهوه‌ای باشد که گاهی اوقات به آن "نمایش خونی" می‌گویند.

 «تمام معنی این است که دهانه رحم شروع به رسیدن و تغییر کرده و مخاطی که قبلا دهانه رحم را پر کرده بود اکنون فضای کافی برای افتادن دارد. پلاک مخاطی غلیظتر یا ژله مانندتر از ترشحات طبیعی بارداری است که نازک و به رنگ سفید مایل به شیری است.

چگونه با ترشحات در دوران بارداری مقابله کنم؟

برای اکثر زنان، بارداری ترشحی دلیلی برای نگرانی نیست و تنها یکی از آن عوارض جانبی بسیار جالب بارداری است.  از تامپون، دوش یا شستشوی واژینال یا دستمال مرطوب استفاده نکنید زیرا نمی خواهید تعادل طبیعی باکتری ها و سطوح ph واژن را مختل کنید. خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از هر بار شستشو، تا به این ترتیب تمیز و خشک بماند، خوب، این حق یک خانم باردار است.

Written by Juliann Schaeffer — Vaginal Discharge During Pregnancy: What’s Normal? Updated on March 7, 2019

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 96% 96


  • profileمحدثه نظری1401/09/22

    من تازه ازدواج کردم و دو ماهه پریود نشدم و ترشحات مایل به سفید بی رنگ یا ژله ای دارم ک چسبناکه

    • profileمحدثه نظری1401/09/22

      منن دارم