Ooma
پسران و دختران تا چه سنی افزایش قد دارند؟

بلوغ دوره اي از رشد و تكامل سريع مي باشد كه در آن دانش آموز از لحاظ فيزيكي بالغ شده و توانايي توليد مثل را پيدا مي كند. به طور كلي دختران زودتر از پسران وارد مرحله بلوغ مي شوند. منارک (شروع قاعدگي) اغلب به عنوان علامت بلوغ در دختران در نظر گرفته مي شود. قاعدگي به طور متوسط در سن 5 / 12سالگي اتفاق مي افتد. با اين حال شروع آن مي تواند بين سنين 9 تا 17 سالگي باشد.

رشد قدي

در شروع دوره بلوغ ( 10سالگي در دختران و 12سالگي در پسران)، دختران و پسران در حدود 84% قد مورد انتظار خود را بدست آورده اند. پس از آن دختران در سن 13سالگي و پسران در سن 15سالگي به 95% قد مورد انتظار خود دست يافته اند. در طول دوران بلوغ ميزان افزايش قد دخترها در حدود 15 سانتي متر است. در پسران حداكثر رشد قدي در حدود 14سالگي اتفاق مي افتد. در دوره بلوغ پسرها به طور متوسط 20سانتي متر افزايش قد دارند.

رشد وزني

ميزان افزايش وزن در دوره بلوغ به موازات افزايش قد مي باشد. از سن 10تا 17سالگي دخترها به طور متوسط 15 كيلوگرم افزايش وزن دارند كه معادل 42 درصد وزن آنها در بزرگسالي است. در همين مدت، پسرها به طور متوسط حدود 20 كيلوگرم افزايش وزن دارند كه معادل 51 درصد وزن آنها در بزرگسالي است.

امتیاز مطلب: 69% 69