Ooma
زمان تزریق واکسن در بارداری

واکسیناسیون بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی طبیعی است و به جلوگیری از تعدادی از بیماری ها مانند آنفولانزا، هپاتیت و آبله مرغان کمک می کند. هنگامی که باردار هستید، این واکسن ها از شما و نوزادتان محافظت می کند. چندین واکسن وجود دارد که در دوران بارداری توصیه می شود تا از مادر و جنین محافظت کند.

با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید برخی از واکسن ها باید قبل از بارداری دریافت شوند، در حالی که دیگر واکسن ها در دوران بارداری ایمن هستند.  برای انجام این کار، می توانید سوابق پزشکی و واکسیناسیون خود را بررسی کنید.

زمان تزریق واکسیناسیون قبل از بارداری

1- واکسن MMR (سرخک، سرخجه، اوریون)

- اکثر افراد در آمریکا واکسیناسیون سرخک و سرخجه انجام می دهند. با این حال، اگر واکسن دریافت نکرده باشید، مهم است که این کار را انجام دهید، زیرا سرخجه به ویژه می تواند عوارض جدی و مشکل ایجاد کند. توصیه می شود واکسیناسیون سرخجه را حداقل یک ماه قبل از شروع بارداری انجام دهید.

- تزریق واکسن سرخجه و آبله مرغان بهتره سه ماه قبل از اقدام برای بارداری توصیه می شود، يعني حداقل سه ماه بعد از تزریق این واکسن، نبايد باردار نشوند. ابتلا به سرخجه در سه ماهۀ نخست بارداری، نوزاد را در معرض خطر بالای ناهنجاری های مادرزادی قرار می دهد. در این بیماران می توان قطع بارداری را در نظر گرفت.

- خانم‌هایی که در دوران بارداری در معرض ویروس سرخک یا آبله‌مرغان هستند (درمان آبله مرغان در بارداری و علائم آن)، باید پادتن اختصاصی ضد سرخک و ضد آبله مرغان را دریافت کنند. این تزریق در مورد آبله مرغان باید حداکثر تا ۹۶ ساعت بعد از تماس با بيماري و در مورد سرخک تا ۶ روز بعد از تماس با بيماري انجام شود.

 2- واکسن TDAP

TDAP در مقابل بیماری های قلبی، دیفتری، و سرفه (کورتوسی)  از بدن محافظت می کند. این واکسن را می توان قبل از بارداری یا بعد از هفته بیستم بارداری استفاده کرد. واریسلا که همچنین به عنوان آبله مرغان می باشد، واریسلا یک بیماری معمول دوران کودکی است که اگر در دوران بارداری بروز کند می تواند نقایص مادرزادی یا عوارض حاملگی را ایجاد کند. همانند MMR، این واکسن باید حداقل یک ماه قبل از تلاش برای باردار شدن دریافت شود.

زمان تزریق واکسیناسیون در طول بارداری 

زمان تزریق واکسیناسیون در بارداری

1- واکسن هپاتیت ب:

 هپاتیت ب یک بیماری جدی کبدی است که از طریق تماس با خون آلوده یا مایعات بدن گسترش می یابد. مادرانی که مبتلا به هپاتیت B هستند در معرض خطر انتقال ویروس به نوزاد هستند. این واکسیناسیون کودک را از ابتلا به آلزایمر محافظت خواهد کرد.

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! متوجه میشوید به واکسن نیاز دارید یا خیر!! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید .  این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

ولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.

  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

2- واکسن آنفولانزا

واکسن آنفلوانزا در هر مرحله از حاملگی قابل دریافت است و در طول فصل آنفلوآنزا  توصیه می شود. تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق واکسن آنفلونزا اقدام کنند (آنفولانزا | علائم، درمان و واکسن آنفولانزا ).

3- واکسن توام کزاز و دیفتری

 - ايمنى از طريق جفت از مادر به بچه منتقل مى‌شود. ايمنى نوازد عملاً همانند ايمنى مادر مى‌باشد. بنابراين در مادراني كه قبلاً ایمن نشده اند، برای جلوگیری از بروز بیماری کزاز بند نافی در نوزاد، دو تزریق توکسوئید کزاز انجام مي شود. نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20، صورت می گیرد. حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان پیش بینی شدۀ زایمان انجام شود. توصیه شده که در همۀ بارداری ها، توکسوئید کزاز پشت سر هم تزریق نشود، زیرا احتمال بروز عوارض نامطلوب جانبی وجود دارد.

- اگر خانمی پیش از این واکسینه شده باشد، یک تزریق یاد آور کافی است. توصیه شده است که تزریق توکسوئید دیفتری و کزاز در طول بارداری در زنانی که قبلا واکسینه شده اند اما در طول 10 سال گذشته دوز یاد آور را دریافت نکرده اند، در هفته 28 بارداري انجام شود و همین تزریق، ایمنی کافی را برای بارداری های بعدی ( تا 5 سال ) فراهم می آورد. هر چند شواهد چندانی مبنی بر ناهنجاری زا بودن اين واکسن دوگانه بزرگسالان وجود ندارد، اما بهتر است در زنان بارداری که دوز اولیه واکسن دوگانه را دریافت نکرده اند، برنامه واکسیناسیون آنها تا سه ماهه دوم به تعویق انداخته شود تا خطر آسیب های احتمالی به حد اقل برسد.

واکسن بارداری در یک نگاه

واکسن

قبل از بارداری

در طول بارداری

بعد از بارداری

MMR

X

 

X

TDap

X

X

X

Varicella

X

 

X

Hepatitis B

X

X

X

Flu

X

X

X

 


تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: americanpregnancy.org

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100