Ooma
درمان گیاهی کم کاری تیروئید

برای درمان کم کاری تیروئید حتما به پزشک مراجعه کرده و تجویزات آن را مصرف کنید اما در کنار مصرف دارویی می توانید از درمان های گیاهی و روش های درمانی خانگی نیز کمک بگیرید. کم کاری تیروئید زمانی رخ میدهد که غده تیروئید کم فعال میشود. که نتیجه آن اثرگذاری روی متابولیسم بدن است که تقریبا کل بدن را شامل میشود. 

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

 علائم کم کاری تیروئید شامل:

  • خستگی
  • افزایش حساسیت به سرما
  • پوست خشک
  • صورت پف آلود
  • کلفت شدن صدا
  • کرامپ عضلانی
  • وزن گیری زیاد ناگهانی
  • افسردگی
  • شکننده شدن ناخن و مو ها

17 درمان خانگی و گیاهی کم کاری تیروئید

تعدای از درمان های خانگی و گیاهی می تواند این بیماری را کنترل کند که در ادامه به مطالعه آنها می پردازیم:

درمان گیاهی کم کاری تیروئید

1- روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید های چرب متوسط زنجیر است که به بهبود عملکرد تیروئید کمک میکند. همچنین باعث تحریک متابولیسم و افزایش انرژی بدن میشود. بعلاوه  آن باعث بالا رفتن دمای بدن شده که برای عملکرد پایین تیروئید مناسب است.

از این روغن برای آشپزی استفاده کنید. همچنین می توانید  2 قاشق غذاخوری آن را در شیر ریخته  و هر روز در وعده صبحانه مصرف کنید.

2- کتانجک

کتانجک یک دانه قهوه ای غنی از ید است که برای افراد کم کار تیروئید که کمبود ید دارند، مفید است. در حالیکه این درمان گیاهی برای کسانی که مشکلات خود ایمنی تیروئید را دارند توصیه نمی شود. قبل از استفاده آن با پزشک خود مشورت کنید.

3- سرکه سیب

سرکه سیب هم عامل مبارزی با کم کاری تیروئید است (سرکه سیب و لاغری شکم: زمان و طریقه مصرف آن). در واقع اسید خاصیت سم زدایی دارد و تعادل خنثی را بر قرار می کند. باعث تسهیل از دست دادن وزن میشودو به تنظیم هورمون ها و بهبود متابولیسم انرژی کمک میکند.

همچنین سرکه سیب برای بیماری های دیگر مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا کاربرد دارد.

نحوه استفاده از سرکه سیب

2 قاشق غذاخوری آن را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید

  1. با مقداری عسل مخلوط و میل کنید.
  2. روزانه این محلول را مصرف کنید.
  3. روغن ماهی

برای عملکرد تیروئید مناسب است و باعث افزایش سطح هورمون های تیروئیدی میشود.از نظر امگا3 غنی است، که امگا3 با التهاب مبارزه و باعث افزایش سیستم ایمنی میشود. اگر شما مشکل رقیق بودن خون را دارید حتما قبل از مصرف روغن ماهی با پزشک مشورت کنید. بیشترین مقدار مصرفی 3 گرم در روز است.

4- ویتامین d

کمبود ویتامین d با چندین بیماری خودایمنی در ارتباط است که شامل بیماری تیروئید است(قرص ویتامین دی 50000). روزانه 15 دقیقه در مقابل نور آفتاب بایستید تا نیاز شما تامین شود.

مقاله پیشنهادی اوما: رژیم غذایی 14 روزه کم کاری تیروئید

5- ویتامین A 

یکی از بهترین راه ها برای خلاص شدن از تیروئید افزایش دریافت ویتامین A در رژیم غذایی است. باید این غذاها را به رژیم غذایی خود اضاقه کنید که شامل: 

  • هویج
  • تخم مرغ
  • اسفناج

6- افزایش دریافت ید غذایی

باید از غذاهایی مانند زیر استفاده کنید که حاوی ید فراوان هستند که شامل:

  • اسفناج
  • پیاز
  • جو
  • نارگیل
  • برنج
  • گوجه فرنگی
  • سیر
  • توت فرنگی

7- جنسینگ

مصرف جنسینگ به تقویت غدد و عملکرد سلامت غدد کمک میکند.که درمان گیاهی راحت برای کم کاری تیروئید است (جینسینگ | خواص، عوارض و مقدار مصرف جینسینگ).

8- مغز گردو

منبع خوب منگنز و ید است که باعث تغذیه غدد تیروئید و افزایش عملکرد آنها میشود. بنابراین برای خلاص شدن از شر تیروئید تا می توانید گردو بخورید.

9- جلبک و خزه

هر دو این گیاه باعث تعادل هورمونی، دفع سموم از بدن و بهبود عملکرد غده تیروئید میشود.

10- مکمل ید (150 تا 300 میکروگرم به صورت روزانه)

مطالعات نشان می دهد حتی مقادیر کمی از مکمل ید (250 میکروگرم) سبب تغییرات اندک اما قابل توجهی در عملکرد هورمون تیروئید در افراد مبتلا به بیماری می شود. رژیم غذایی غنی از مواد غذایی حاوی ید عبارتند از ماهی، سبزیجات دریایی، تخم مرغ، لبنیات و جلبک دریایی.

11- مکمل سلنیوم (200 میکروگرم به صورت روزانه)

تیروئید عضوی است که دارای بیشترین مقدار سلنیوم در کل بدن است. سلنیوم برای تولید هورمون تیروئید T3 ضروری است و می تواند تاثیرات خود ایمنی را کاهش دهد. در بیماران مبتلا به بیماری هاشیموتو و زنان باردار مبتلا به اختلالات تیروئید، مکمل سلنیوم، سطح آنتی بادی ضد تیروئید را کاهش می دهد و ساختار غده تیروئید را بهبود می بخشد.

12- مکمل ال- تیروزین (500 میلی گرم دو بار در روز)

یک اسید آمینه استفاده شده در سنتز هورمونهای تیروئید، تروکسیین (T4) به طور طبیعی از یدید تیتروستین تولید می شود، یک اسید آمینه غیر ضروری که هر دو از منابع غذایی رژیمی حاوی پروتئین به دست می آید و از طریق بدن بعضی از آنها تولید می شود.

13- روغن ماهی (1000 میلی گرم در روز)

اسانس های چربی ضروری موجود در روغن ماهی برای عملکرد مغز و تیروئید حیاتی هستند. امگا -3 DHA و EPA موجود در روغن ماهی با خطر کمتر برای علائم تیروئید شامل اضطراب، افسردگی، کلسترول بالا، بیماری روده التهابی، آرتروز، دیابت، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری های خود ایمنی بالایی همراه است (قرص امگا3 | عوارض امگا3 | مقدار مصرف مکمل امگا3). مکمل های روغن ماهی امگا 3 همچنین می تواند سطوح امگا 6 را در رژیم غذایی حفظ کند که برای سلامت جسمی مهم است.

14)  کپسول B-Complex  به صورت روزانه

ویتامین B12 و تیامین برای عملکرد عصبی و تعادل هورمونی مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد که تکثیر با تیامین می تواند به مبارزه با علائم بیماری های خودایمنی، از جمله خستگی مزمن کمک کند. در یک مطالعه بالینی، زمانی که بیماران مبتلا به هشیموتو 600 میلی گرم تیامین در روز مصرف کردند، کاهش خستگی را طی چند ساعت یا چند روز تجربه کردند. 

ویتامین B12 یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای مبارزه با خستگی است؛ زیرا از بسیاری از سیستم های عصبی مرکزی سود می برد: حفظ سلامت سلول های عصبی (از جمله انتقال دهنده های عصبی)؛ محافظت از پوشش اعصاب به نام غلاف میلین سلولی: و تبدیل مواد مغذی از مواد غذایی به انرژی قابل استفاده برای مغز و بدن.

15) مکمل پروبیوتیک (50 میلیارد CFU در هر وعده)

پروبیوتیک ها می توانند به بهبود زخم ها کمک کنند و در جذب مواد مغذی کمک کنند. در حالی که التهاب را کاهش می دهند. سایر مزایای پروبیوتیک با کیفیت بالا شامل کمک به حفظ سیستم ایمنی قوی، افزایش انرژی از تولید ویتامین B12؛ کاهش رشد باکتری یا ویروس در روده مانند کاندیدا؛ بهبود سلامت پوست و کمک به کنترل اشتها و کاهش وزن.

16-  دانه های جوانه ها 

دانه های کتان، کنف و ALA، نوعی از چربی امگا 3 که برای تعادل مناسب هورمونی و عملکرد تیروئید ضروری است، فراهم می کند. سطوح مناسب چربی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید به بهبود خلق و خو و عملکرد مغز کمک می کند و باعث کاهش التهاب می شود. خوردن مقدار زیادی چربی های سالم سطح قند خون را تثبیت می کند و می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

17 - آب پاک

آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند و عملکرد گوارشی را بهبود می دهد و از خستگی جلوگیری می کند. برای جلوگیری از یبوست، حداقل هر دو ساعت 8 اونس آب بنوشید.

مقاله پیشنهادی اوما: 16 علائم کم کاری تیروئید در زنان

زمانی که کم کاری تیروئید درمان نمی شود چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که کم کاری تیروئید برای مدت زمان طولانی درمان نمی شود عوارض زیر را ایجاد می کند:

2 روش خانگی موثر در درمان کم کاری تیروئید

درمان گیاهی کم کاری تیروئید

سعی کنید از درمان های خانگی برای جلوگیری از کم کاری تیروئید استفاده کنید.

معجون 1

مواد لازم

  •  یک عدد زنجبیل - خرد شده
  •  1 فنجان آب
  • عسل

طرز تهیه

  1.   یک عدد زنجبیل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و 5 تا 10 دقیقه بجوشد.
  2.   اجازه دهید سرد شود. کمی عسل به آن اضافه کنید و بلافاصله آن را بنوشید.
  3.     همچنین می توانید زنجبیل را به مواد غذایی که می خورید اضافه کنید.
  4.    و یا می توانید به سادگی زنجبیل را بجوید.

چقدر باید این کار را انجام دهید:

چای زنجبیل سه بار در روز بخورید

چرا این روش اثر می کند؟

چای زنجبیل یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای درمان کم کاری تیروئید است. به عنوان یک منبع غنی از پتاسیم، منیزیم و پلی فنل مانند گینگرول، زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به کم کاری تیروئید و علائم آن کمک کند.

معجون 2

مواد لازم

  •   1 قاشق غذاخوری پودر دانه کتان
  •  1 لیوان شیر یا آب میوه

طرز تهیه

  1. یک قاشق غذاخوری دانه کتان را به یک لیوان شیر یا آب میوه اضافه کنید. بهتر است دانه کتان را پیش از استفاده پودر کنید.
  2.  خوب مخلوط کنید و روزانه مصرف کنید.

چقدر باید این کار را انجام دهید؟

باید این محلول را 1 تا 2 بار در روز بخورید.

چرا این روش اثر می کند؟

دانه های روغنی منابع غنی اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک هستند که به تولید هورمون های تیروئید کمک می کند. آنها دارای خواص فیتواستروژنیک هستند و حمایت از هورمون جنسی به حمایت از تیروئید کمک می کند. آنها همچنین یک منبع غنی از منیزیم و ویتامین B12 هستند که می توانند به عملکرد بدن و مبارزه با علائم کم کاری تیروئید کمک کنند.

احتیاط

نباید روزانه بیش از 2 قاشق غذاخوری دانه روغنی مصرف کنید، زیرا ممکن است تاثیر معکوس بر بیماری شما داشته باشد. دانه های روغنی به سرعت فاسد می شوند، بنابراین آنها را در فریزر نگهداری کنید و قبل از استفاده آنها را پودر کنید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: draxe.com و www.stylecraze.com

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 94% 94