Ooma
خوردن بستنی در بارداری

حتما شنیده اید که بعضی از خانم های باردار در طول این دوران و به خصوص در سه ماهه اول بارداری نسبت به بعضی از غذاها ویار دارند. این ویار می تواند مثبت باشد یا منفی. یعنی از برخی غذاها متنفر می شوند و نسبت به بعضی غذاها بیش از حد طبیعی علاقه دارند طوری که برای خوردنشان نمی توانند صبر کنند. یکی از این مواد غذایی خوشمزه بستنی است. بخصوص به دلیل افزایش دمای بدن و تشنگی، مادران باردار علاقه زیادی به انواع بستنی دارند. اما از آن جایی که قند بستنی از انواع قند های مصنوعی است نباید بیش از اندازه مصرف شود.

آیا خوردن بیش از اندازه آن در بارداری مناسب است؟ آیا مصرف بستنی در طول بارداری مجاز است؟ آیا بستنی به طور  کلی مجاز است و یا باید درباره تمیز بودن و عدم وجود باکتری در آن اطمینان حاصل کرد؟ این ها سوال هایی هستند که معمولا درباره بستنی در این دوران به وجود می آیند و ما امروز می خواهیم توضیح کاملی در این باره به شما بدهیم تا با آگاهی بیشتری مواد غذایی خود در بارداری را انتخاب کنید. 


مواد مغذی موجود در بستنی

اگر گاهی اوقات بستنی می خورید به جنین آسیبی نمی رسد. نصف فنجان بستنی حاوی 16 گرم قند و 111 کالری انرژی است. درباره مصرف بستنی در بارداری به نکات زیر توجه داشته باشید:

-    اگر در طول بارداری افزایش وزن زیادی داشته باشید، احتمال نیاز به سزارین افزایش می یابد. بنابراین نباید بیش از حد بستنی بخورید چون وزنتان بالا می رود.
-    با خوردن بستنی زیاد، وزن فرزند خیلی زیاد خواهد شد و زایمان طبیعی سخت خواهد شد.
-    بستنی حاوی کلسیم است که مصرف مناسب آن به رشد دندان ها و استخوان های فرزندتان کمک می کند.

احتمالات خطرناک مصرف بستنی در طول بارداری

با وجود مفید بودن بستنی، مصرف زیاد آن خطراتی نیز در طول بارداری دارد که باید به آن ها توجه کرد:

-    باکتری لیستریا ممکنه باعث انقباض رحم و زایمان زودرس شود.
-    باکتری در دستگاه هایی که بستنی را تهیه می کنند وجود دارد. اگر آلوده به باکتری لیستریا شوید، احتمال تاثیر بر مایع آمونیاک، جفت و جنین وجود دارد.
-    هنگامی که تحت تاثیر باکتری قرار می گیرید احتمال سقط جنین، تولد بچه مرده، عفونت های تنفسی در فرزند، سوزش پوست و مننژیت نیز وجود دارد.

 

3700-6

نکاتی برای مادرها درباره مصرف بستنی

لازم نیست بترسید و به طور کلی مصرف بستنی را کنار بگذارید. بستنی که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد مشکلی ندارد و می توانید از آن لذت ببرید. نکاتی که باید در این باره به آن توجه کنید، عبارت است از:

-    از فروشگاه های معتبر بستنی تهیه کنید و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
-    می توانید درباره تمیز بودن دستگاه از مدیر فروشگاه اطلاعات کسب کنید.
-    اگرچه یخ زدن باعث از بین رفتن بیشتر باکتری ها می شود اما لیستریا از بین نمی رود. این باکتری در فریزر هم در بستنی رشد می کند.
-    از خریدن بستنی از فروشگاه های نامعتبر یا غیر بهداشتی اجتناب کنید.
-    سعی کنید بستنی هایی که قاشق دارند بخرید. زیرا قاشق ها تمیز هستند و فقط برای یک مشتری استفاده می شوند. 
-    می توانید بستنی های کارتنی بخرید و در منزل مصرف کنید.
-    برای کاهش مقدار بستنی در هر بار، پیش از خوردن بستنی، ماست، میوه تازه و شکلات بخورید.

تصورات غلط درباره بستنی در طول بارداری

جدا از مزایا و معایب بستنی در طول بارداری، برخی تصورات غلط وجود دارد که نباید آن ها را باور کنید. این تصورات شامل موارد زیر می باشد:

-    تاثیر سرمای بستنی بر مغز جنین خرافات است. 
-    از آنجایی که خوردن بستنی زمان زیادی نمی گیرد، سرمای آن بر جنین تاثیری نمی گذارد.
-    خانم باردار معمولا یک یا دو بستنی می خورد که سرمای آن بر شکم تاثیری نمی گذارد.
-    بعلاوه زمانی که بستنی به شکم شما می رسد، ذوب شده است و دمای آن با دمای بدن یکی می شود.
-    اما در صورتی که مدت زیادی در معرض هوای سرد باشید، ضربان قلب شما کاهش یافته و جریان خون کمتری به جنین می رسد.

سخن آخر

بستنی از خوراکی های بسیار خوشمزه و لذیذی است که حتی در دوران طبیعی هم نمی شود آن را رد کرد. اما در دوران بارداری به خاطر حساس بودن شرایط باید کمی روی خوردنتان کنترل داشته باشید تا عوارض کمتری را تجربه کرده و زایمان برایتان آسان تر شود. 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 92% 92