Ooma
چه خونریزی در بارداری خطرناک است؟

خونریزی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول تا حدی طبیعی است و نگران نباشید معمولاً دلیلی برای هشدار نیست. اما از آنجا که خونریزی گاهی اوقات می تواند نشانه یک مسئله جدی باشد، مهم است که از علل احتمالی آن آگاه شوید و برای اطمینان از سلامت خود و نوزاد ، توسط پزشک معاینه شوید.

خونریزی در سه ماهه اول

حدود 20٪ از زنان در 12 هفته اول بارداری کمی خونریزی دارند. علل احتمالی خونریزی در سه ماهه اول عبارتند از:

خونریزی لانه گزینی

ممکن است در طی شش تا 12 روز اول بارداری لکه بینی طبیعی داشته باشید زیرا تخمک بارور شده خود را در پوشش رحم قرار می دهد. بعضی از خانمها متوجه نمی شوند که باردار هستند زیرا این خونریزی را برای مدت کوتاهی اشتباه می گیرند. معمولاً خونریزی بسیار ناچیزی است و از چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

سقط جنین

از آنجا که سقط جنین در 12 هفته اول بارداری شایع است، بنابراین یکی از بزرگترین نگرانی های خونریزی در سه ماهه اول بارداری است. با این حال ، خونریزی در سه ماهه اول لزوما به معنای از دست دادن کودک یا سقط جنین نیست. در حقیقت ، اگر ضربان قلب در سونوگرافی دیده شود، بیش از 90 درصد از زنانی که خونریزی واژینال سه ماهه اول را تجربه می کنند ، سقط نمی کنند.

سایر علائم سقط، گرفتگی عضلانی در قسمت تحتانی شکم و عبور بافت از واژن است.

حاملگی خارج رحمی

در حاملگی خارج رحمی، جنین لقاح یافته در خارج از رحم، معمولاً در لوله رحمی کاشته می شود. در صورت ادامه رشد جنین، می تواند باعث ترکیدن لوله رحمی شود که این امر برای مادر تهدید کننده است. اگرچه حاملگی خارج رحمی به طور بالقوه خطرناک است، اما فقط در حدود 2٪ از حاملگی ها رخ می دهد.

سایر علائم بارداری خارج رحمی گرفتگی شدید یا درد در ناحیه تحتانی شکم و سبکی سر است.

بارداری مولار

بیماری تروفوبلاستیک حاملگی نیز نامیده می شود. این یک وضعیت بسیار نادر است که در آن بافت غیر طبیعی به جای جنین در داخل رحم رشد می کند. در موارد نادر ، بافت سرطانی است و می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

سایر علائم بارداری مولار حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع رحم است.

عفونت

هرگونه عفونت دهانه رحم،  واژن یا عفونت مقاربتی (مانند کلامیدیا، سوزاک یا تبخال) می تواند باعث خونریزی در سه ماهه اول شود.

سایر دلایل خونریزی در اوایل بارداری عبارتند از:

تغییرات دهانه رحم. در دوران بارداری، خون اضافی به دهانه رحم جریان می یابد. مقاربت یا آزمایش پاپ اسمیر، که باعث تماس با دهانه رحم می شود، می تواند باعث خونریزی شود. این نوع خونریزی جای نگرانی ندارد.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم

خونریزی غیرطبیعی در اواخر بارداری ممکن است جدی تر باشد زیرا می تواند نشانه ای از مشکل مادر یا جنین باشد. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در سه ماهه دوم یا سوم در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

دلایل احتمالی خونریزی در اواخر بارداری عبارتند از:

جفت سرراهی

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که جفت به صورت غیرطبیعی در قسمت تحتانی رحم قرار می‌گیرد و باعث انسداد کامل یا بخشی از دهانۀ رحم می‌شود جفت سرراه در اواخر سه ماهه سوم بسیار نادر است و از هر 200 بارداری فقط در یک مورد اتفاق می افتد. جفت خونریزی دهنده جفت، که می تواند بدون درد باشد، یک اورژانس است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

جدا شدن جفت

در حدود 1٪ از حاملگی ها، جفت از دیواره رحم قبل یا حین زایمان و استخرهای خون بین جفت و رحم جدا می شود. قطع جفت می تواند برای مادر و کودک بسیار خطرناک باشد. سایر علائم و نشانه های جدا شدن جفت درد شکم، لخته شدن واژن، رحم حساس و کمر درد است.

پارگی رحم

  در موارد نادر، جای زخم از سزارین قبلی می تواند در دوران بارداری پاره شود. پارگی رحم می تواند زندگی را تهدید کند، و به یک سزارین اضطراری نیاز دارد. علائم دیگر پارگی رحم درد و حساسیت در شکم است.

vasa previa

پدر این شرایط بسیار نادر، عروق خونی نوزاد در حال رشد در بند ناف یا جفت از دهانه کانال تولد عبور می کنند. vasa previa می تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد زیرا رگ های خونی می توانند پاره شوند و باعث خونریزی شدید کودک و از بین رفتن اکسیژن شود. سایر علائم vasa previa شامل ضربان قلب غیرطبیعی جنین و خونریزی بیش از حد است.

زایمان زودرس

خونریزی واژن در اواخر بارداری ممکن است فقط نشانه آماده شدن بدن برای زایمان باشد. چند روز یا چند هفته قبل از شروع زایمان، پلاگین مخاطی که دهانه رحم را می پوشاند از واژن خارج می شود و معمولاً مقدار کمی خون در آن وجود دارد. اگر خونریزی و علائم زایمان قبل از هفته سی و هفتم بارداری آغاز شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است در زایمان زودرس باشید. علائم دیگر زایمان زودرس شامل انقباض، ترشحات واژن، فشار شکم و درد در ناحیه کمر است.

سایر دلایل خونریزی در اواخر بارداری عبارتند از:

  • آسیب به دهانه رحم یا واژن
  • پولیپ
  • سرطان

اگر در دوران بارداری خونریزی غیرطبیعی دارید چه کاری باید انجام دهید؟

از آنجا که خونریزی واژن در هر سه ماهه می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد، با پزشک خود تماس بگیرید. از پد استفاده کنید تا بتوانید میزان خونریزی شما را پیگیری کند و نوع خون را ثبت کنید (به عنوان مثال صورتی ، قهوه ای یا قرمز ؛ صاف یا پر لخته). هر بافتی را که از واژن عبور می کند برای آزمایش به پزشک خود بیاورید. در حالی که هنوز خونریزی دارید از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی برقرار نکنید. ممکن است پزشک توصیه کند تا آنجا که می توانید استراحت کنید و از ورزش و مسافرت خودداری کنید.

شما باید انتظار داشته باشید که سونوگرافی برای شما تجویز شود و آن را انجام دهید تا مشخص شود علت اصلی خونریزی شما چیست. سونوگرافی واژینال و شکم اغلب به عنوان بخشی از ارزیابی کامل با هم انجام می شوند.

در صورت بروز علائم زیر، که می تواند نشانه سقط جنین یا مشکل جدی دیگری باشد، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید یا با 911 تماس بگیرید:

  • درد شدید یا گرفتگی شدید در ناحیه شکم
  • خونریزی شدید، همراه با درد یا بدون آن
  • ترشح از واژن که شامل بافت است
  • سرگیجه یا غش کردن
  • تب بیش از39 درجه یا بیشتر / یا لرز

Medical Editor: Melissa Conrad Stöppler, MD. Bleeding During Pregnancy (First, Second, and Third Trimester). Medically Reviewed on 4/23/2021

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 95% 95


  • profileبهار حسینی1400/03/01

    اگر حدود 14 روز بعد از اقدام، در موعد مقرر پریود، خونریزی داشته باشیم، آیا احتمال بارداری وجود داره؟