Ooma
نقش لباس زیر مردانه و باروری

آیا لباسهای زیر تنگ می تواند در تعداد اسپرم شما اختلال ایجاد کند؟ اینکه آیا لباسهای زیر مردانه می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد یا نه، سؤالی است که محققان از دهه 1990 بر روی آن مطالعه کرده‌اند. این ایده که لباس زیر ممکن است به باروری شما آسیب برساند، مانند یک افسانه باروری یا داستان همسران پیر به نظر می رسد. با کمال تعجب، این یک نگرانی مشروع است.

در اینجا یک پاسخ سریع وجود دارد: بله، لباس زیر تنگتر ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد. گفته می شود، بعید است که سلامت اسپرم را به اندازه ای کاهش دهد که باعث ناباروری شود. 

برای مردانی که باروری ضعیفی دارند، یا برای مردانی که در مرز تعداد طبیعی اسپرم قرار دارند، تغییر از شورت به باکسر( شورت باکسر مردانه یک مدل شورت پادار کلاسیک است. شورت مردانه باکسر مناسب آقایانی است که میخواهند احساس راحتی در لباس زیر و در نشستن و حرکت داشته باشند) ممکن است مفید باشد، اما اینکه چقدر ممکن است مفید باشد مشخص نیست.

چرا لباس زیر تنگ تر ممکن است به سلامت اسپرم آسیب برساند؟

نگرانی در مورد لباس زیر تنگ در مردان به علت گرما است. سلول های اسپرم به افزایش دما حساس هستند. در واقع، آنها به قدری به گرما حساس هستند که گرمای بدن خود شما نیز مشکل ساز است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بیضه ها خارج از بدن قرار دارند؟ با توجه به اهمیت بیضه ها برای تولید مثل این گونه، قرار گرفتن آنها در موقعیت آسیب پذیر از دیدگاه تکاملی خطرناک به نظر می رسد.

بیضه‌ها توسط کیسه بیضه شل نگه داشته می‌شوند تا سلولهای اسپرم را از منبع گرما دورتر نگه دارند، دمای مرکزی خودتان. میانگین دمای کیسه بیضه بین 2.5 تا 3 درجه سانتیگراد سردتر از دمای بدن شما است. در حالی که میانگین دمای بدن انسان (زمانی که بیمار نیست) 37 درجه سانتیگراد است، تولید اسپرم در حدود 34.1 ایده آل است.

تحقیقات نشان داده است که حتی تغییرات در دمای اتاق می تواند بر حرکت اسپرم تاثیر بگذارد. ما همچنین می دانیم که بیماری طولانی مدت همراه با تب بالا می تواند به سلامت اسپرم در مردان آسیب برساند.

لباس زیر چه ربطی به همه اینها دارد؟ از آنجایی که کیسه بیضه عمداً بیضه‌ها را شل و دور از بدن نگه میدارد، منطقی است که بدانیم اگر بیضه‌ها خیلی نزدیکتر به بدن نگه داشته می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد، این همان چیزی است که وقتی مردی لباس زیر تنگ میپوشد، اتفاق می‌افتد.

آنچه تحقیقات می گوید

تعدادی از مطالعات به این موضوع پرداخته اند که آیا انتخاب لباس زیر مردان بر تعداد و سلامت اسپرم تأثیر می گذارد یا خیر. یک مطالعه شامل 656 شریک مرد از زوج هایی بود که به دنبال کمک در یک کلینیک باروری بودند. محققان از مردان می خواهند که سبک لباس زیر را به اشتراک بگذارند. مایع منی آنها و همچنین سطح FSH خون آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. در مردان، Fsh هورمونی است که باعث تولید اسپرم می شود.

این تحقیق نشان داد که مردانی که گزارش دادند عمدتا باکسر می پوشند، 25 درصد غلظت اسپرم بیشتری نسبت به مردانی داشتند که می گفتند عمدتا باکسر نمی پوشند. غلظت اسپرم مقدار سلول های اسپرمی است که در اندازه خاصی از مایع منی یافت می شود.

محققان همچنین دریافتند که سطح Fsh در مردانی که تعداد و غلظت اسپرم کمتری داشتند بالاتر بود. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن در تلاش برای افزایش تولید اسپرم، با افزایش سطح Fsh به تعداد کمتر اسپرم واکنش نشان می‌دهد.

این مطالعه، اگرچه جالب و مهم است، اما هنوز به این سوال پاسخ نمی دهد که اکثر زوج ها می خواهند بدانند که آیا لباس زیر شما می تواند باروری را به اندازه ای کاهش دهد که باعث مشکلات باروری شود؟

یک مطالعه جداگانه روی 501 زوجی که در تلاش برای باردار شدن بودند، مورد بررسی قرار گرفت. برخلاف مطالعه ای که در بالا توضیح داده شد، این زوج ها قبلاً مشکل باروری نداشتند. آنها تازه شروع به تلاش برای باردار شدن کرده بودند. محققان به تاثیر انتخاب لباس زیر (مقایسه باکسرها، شورت‌ها و شلوارهای باکسر) روی مدت زمان بارداری و احتمال تجربه ناباروری می‌پردازند. این مطالعه همچنین به بررسی این موضوع پرداخت که آیا تغییر انتخاب لباس زیر تأثیر مثبتی بر سلامت مایع منی دارد یا خیر

این مطالعه تفاوت قابل توجهی را در سلامت مایع منی بر اساس انتخاب لباس زیر پیدا نکرد و انتخاب لباس زیر بر مدت زمانی که زوج ها طول کشید تا باردار شوند یا اینکه زوج ها چقدر ناباروری را تجربه کردند، تأثیری نداشت.

وقتی به جمعیت عمومی نگاه میکنیم (نه زوجهایی که قبلاً در کلینیک‌های باروری ویزیت شده‌اند)، انتخاب لباسهای زیر مردانه باعث نمی‌شود که زوج‌ها برای باردار شدن بیشتر طول بکشند.

حرف آخر

در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که انتخاب لباس زیر می تواند بر سلامت اسپرم تأثیر بگذارد، همه مطالعات تأثیری را نشان نداده اند. اگر شورت تاثیر منفی بر سلامت اسپرم داشته باشد، این ممکن است در مردانی که قبلاً مشکل باروری را تجربه می‌کنند، آشکارتر باشد.

اگر مشکل باروری شناخته شده ای ندارید، احتمالاً نیازی نیست نگران لباس زیری باشید که انتخاب می کنید. با این حال، اگر در حال حاضر مشکلات باروری دارید، تغییر به باکسر، یا حداقل تغییر به باکسر یا عدم لباس زیر در شب، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

با این حال، تعویض لباس زیر مشکل باروری را حل نمی کند. اگر شورت خود را دوست دارید، برای ادامه پوشیدن آن احساس گناه نکنید.

 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100