Ooma
معده درد در بارداری

حالت تهوع، گرفتگی و درد عضلانی بخشی طبیعی از دوران بارداری است. اما گاهی خانم های باردار گیج می شوند که ناراحتی ایجاد شده واقعا به دلیل بارداری است یا مشکلی برای آن ها پیش آمده است. یکی از این موارد معده درد در بارداری است. تشخیص اینکه خود معده واقعا دچار مشکل شده است و یا ناراحتی به دلیل فشار رحم در حال رشد بر روی دستگاه گوارشی است کار آسانی نخواهد بود. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم شما مامان های اومایی عزیز را با دلایل عمده معده درد در بارداری و اینکه چه زمانی باید برای این نوع دردها به پزشک مراجعه کنید آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

دلایل ایجاد معده درد در باردای

رایج ترین دلایل معده درد در بارداری عبارتند از:

تجمع گاز

سطح بالای پروژسترون باعث ریلکس شدن ماهیچه های روده شما می شود. بنابراین ممکن است در هر زمان از بارداری شما دچار نفخ و تجمع گاز در روده و معده شوید. ممکن است حتی در اواخر بارداری، بیش از حد معمول آن را تجربه کنید. زیرا در این زمان رحم بزرگ تر شده و فشار بیشتری به عضلات وارد می کند. در نتیجه هضم غذا کند تر و احتمال تجمع گاز بیشتر خواهد شد. 

برای درمان این عارضه بهتر است تعداد وعده های غذایی خود را افزایش و مقدار مصرفی غذا در هر وعده را کاهش دهید. همچنین باید از مصرف غذاهایی که احتمال ایجاد نفخ و گاز را بیشتر می کنند خودداری کنید. غذاهای سرخ شده و چرب مورد علاقه شما احتمال تجمع گاز را افزایش می دهند و شما را دچار درد سر می کنند. به علاوه سعی کنید روزانه ورزش های سبکی مانند پیاده روی و شنا ر ا انجام دهید تا هضم غذا برای دستگاه گوارش آسان تر شود. به دلیل حساسیت بارداری قبل از انجام هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. 

یبوست

75 درصد از زنان باردار ممکن است در برخی از زمان های بارداری دچار یبوست شوند. مکمل های آهن، رژیم غذایی کم فیبر، کمبود مایعات و نوسان شدید هورمون های بارداری، همگی می توانند در این امر نقش داشته باشند.

اگر شما در بارداری دچار یبوست شدید و یا نگران هستید که به آن مبتلا شوید، تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند به خوبی از این امر جلوگیری کرده و یا شما را درمان کند. این تغییرات عبارتند از:

  • نوشیدن آب بیشتر
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر به طور مداوم وچشم پوشی از خوردن میوه و سبزیجات با فیبر زیاد
  • ورزش کردن

اگر این مسئله به یک مشکل مکرر یا جدی تبدیل شود، پزشک شما ممکن است یک ملین نیز برایتان تجویز کند تا مدفوع نرم تر و خروج آن راحت تر شود. 

سوزش سردل

در هر مرحله از بارداری ممکن است احساس سوزش سر دل داشته باشید. اما این مورد در سه ماهه دوم و سوم بارداری بیشتر رایج است. طبق یک مطالعه در سال 2015 ، حدود 45 درصد از زنان باردار این عارضه را در طول حاملگی تجربه می کنند. احتمالا این بیماری به دلیل وجود هورمون های پروژسترون بیشتر در بارداری و شل شدن عضله های دستگاه گوارش است که باعث برگشت اسید معده به مری می شود. 

دلیل دیگر سوزش سر دل در بارداری رشد رحم می باشد که فشار بیشتری به معده شما وارد می کند و باعث می شود هضم کند شده و با تغییر میزان اسید معده شما دچار سوزش سر دل می شوید. 

برای درمان معده درد در بارداری چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

انجام کارهای زیر باعث تسکین وضعیت معده میشود:

  1. وعده های غذاییتان را بیشتر کنید اما در هر وعده مقدار کمی غذا بخورید.
  2. بصورت نشسته غذا بخورید.
  3. بین آخرین وعده غذایی و خواب شما باید حداقل سه ساعت فاصله زمانی باشد. 
  4. همراه با وعده های غذایی ( بین غذا خوردن) از نوشیدن آب و موارد دیگر خودداری کنید. 
  5. هنگام خوابیدن چند بالشت زیر سرتان قرار دهید تا سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد و از حرکت اسید معده به مری جلوگیری شود.
  6. از لباس های راحت و مخصوص بارداری استفاده کنید. 
  7. از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.
  8. از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید.
  9. از مصرف کافئین خودداری کنید.
  10. اگر معده درد شما شدید شد، می توانید طب سوزنی را امتحان کنید یا با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی صحبت کنید.

سخن آخر

همان طور که گفتیم معده درد در بارداری از عوارض شایع این دوران می باشد و معمولا مشکل خاصی نیست. اما باید آن را تحمل کنید. می توانید از روش های خانگی و نکات گفته شده در این مقاله برای جلوگیری از معده درد و موارد دیگر مربوط به سیستم گوارشی استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از گیاهان دارویی و هر نوع دمنوشی ابتدا باید با پزشکتان مشورت کنید تا خطری برای جنین ایجاد نکند. با شدید شدن معده درد و تداوم آن نیز باید به پزشک مراجعه کنید تا راه حل بهتری پیش پای شما بگذارد که کمتر اذیت شوید.

tommy editor team. Stomach (abdominal) pain or cramps in pregnancy.Last reviewed on September 28th, 2018

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100