Ooma
خوردن زعفران در دوران بارداری

دوران بارداری، دوره ای است که شما توصیه های مختفی را از اطرافیان خود می شنوید و در واقع هر کس طبق تجربه خود یک توصیه برای شما دارد. مادران در دوران بارداری باید بهترین مواد غذایی را مصرف کنند تا جنین سالمی داشته باشند و بدن خودشان نیز بعد از زایمان سالم بماند. برخی توصیه می کنند زعفران بخورید و برخی به دلیل تجربه بدی که داشته اند می گویند از خوردن آن پرهیز کنید.

در اینجاست که شما گیج می شوید و نمی دانید که زعفران بخورید یا نه؟ برخی از شماها می گویید فواید زعفران به مضرات آن نمی ارزد و کلا آن را از غذای خود حذف می کنید. در این مقاله کلیه شک و شبهات شما را در مورد خوردن زعفران در دوران بارداری برطرف می کنیم.

در این مقاله می خوانیم:


زعفران چیست؟

زعفران پرچم خشک شده یک گیاه است که در مرکز گیاه بصورت سه تایی و قرمز رنگ دیده می شود.این پرچم ها را خشک و بصورت پودر در می آورند. برای به دست آوردن تنها 450 گرم زعفران باید 75 هزار گل زعفران پاک شود و پرچم هایش جدا شده و خشک گردد. به همین دلیل این گیاه بسیار ارزشمند و گران قیمت است. بیشترین رشد زعفران در منطقه مدیترانه است.

زعفران از قدیم الایام در طب سنتی به عنوان یک داروی آرامش بخش با خواص درمانی کاربردی استفاده می شده است و یک طعم دهنده عالی برای انواع غذاها و دسرها محسوب می شود. همچنین به خاطر ترکیبات خاصی که دارد در محصولات آرایشی و مراقبتی نیز کاربرد دارد. در قدیم از زعفران برای هضم بهتر و افزایش اشتها برای خانم های باردار استفاده می کردند.

خواص زعفران

توهمات و افسانه ها در مورد خوردن زعفران در دوران بارداری

زنان قدیم بسیار توصیه می کردند که شما شیر زعفران بخورید تا کودکتان خوشگل شود و پوست روشن تری داشته باشد.( زیبایی جنین از توهم تا واقعیت) باید بدانید که این یک افسانه و توهم است زیرا رنگ پوست جنین بصورت ژنتیکی و بر اساس مقدار ملانین موجود در پوست مشخص می شود و خوردن زعفران نمی تواند در تغییر رنگ پوست جنین شما دخالتی داشته باشد.

اما در صورتی که شما بخواهید هضم و جذب بهتری داشته باشید می توانید مقداری زعفران بخورید. پروسه هضم و جذب در دوران بارداری کند می شود و معده اسید بیشتری ترشح می کند که باعث عوارضی مثل سوزش سر دل می گردد. زعفران نقش یک پوشش محافظتی معده را برای مادر دارد که حالت اسیدی آن را خنثی می کند.

فواید خوردن زعفران در دوران بارداری

قبل از خوردن زعفران در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. زعفران چون یک گیاه است ممکن است ماده ایمنی در بارداری نباشد. به طور کلی مصرف برخی از گیاهان در دوران بارداری برای شما و جنین مضر هستند. بنابراین نباید سرخود از گیاهان دارویی در این دوران استفاده کنید. اگر پزشک شما مجوز مصرف زعفران را داد، می تواند یک مسکن خوب برای شما بشمار رود. اما مانند هر چیز دیگر باید بصورت متعادل مصرف شود تا از خوردن آن لذت ببرید و از فوایدش بهره مند شوید. در اینجا فواید خوردن زعفران را بررسی می کنیم:

1-رها شدن شما از احساسات کلافه کننده دوران بارداری

در بارداری، تغییرات هورمونی بسیار شدید هستند که اثر عمیقی بر روی خلق و خوی شما می گذارد. به طوری که در یک لحظه شاد هستید و لحظه دیگر ناراحت و غمگین و افسرده و هرلحظه دوست دارید گریه کنید. زعفران یک داروی ضد افسردگی است و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. وقتی شما شاد هستید زیبا هم بنظر می رسید و وقتی ناراحت باشید شکم شما انگار بزرگتر نشان می دهد. دریافت چند اسنک یا یک چایی سبک حاوی زعفران، شما را در طول روز شادتر می کند.

2-خداحافظی با فشار خون بالا

زعفران به کاهش فشار خون کمک می کند. اگر شما باردار هستید، پتاسیم و کروستین موجود در زعفران باعث پایین آمدن فشار خون شما می شود. نگران نباشید این خاصیت زعفران از نظر علمی اثبات شده است.

3-با کاهش شدت بیماری صبحگاهی، از بارداری لذت ببرید!

چای زعفران می تواند به بهبود بیماری صبحگاهی کمک کند. در نتیجه شما احساس شادی بیشتری در این دوران خواهید داشت.

4-بهبود هضم وجذب

نفخ، باد شکم و یبوست در دوران بارداری آزاردهنده است. رشد جنین به دستگاه گوارش فشار وارد می کند. زعفران بهترین دوست برای شما در دوران بارداری برای بهبود وضعیت گوارشی است. این گیاه جریان خون را بهبود داده و متابولیسم را تقویت کرده و به هضم راحت تر کمک می کند.

5-خلاص شدن از کرامپ آزار دهنده

وقتی جنین شما رشد می کند، ماهیچه و استخوان ها تغییر کرده و کشیده می شود که  کرامپ و درد در مفاصل و معده را ایجاد می کند. زعفران یک ضداسپاسم و ضد درد طبیعی است که این کرامپ ها را تسکین می دهد و به شما اجازه می دهد از بارداری لذت ببرید.

6-محافظت از شما در مقابل بیماری های قلبی-عروقی

نوع غذای مصرفی در این دوران، روی بیماری های قلبی اثر می گذارد. اگر شما در دوران بارداری به مقدار زیاد غذای چرب بخورید ممکن است با وارد کردن شوک به قلب، قلبتان آسیب ببیند. کروستین، پتاسیم و آنتی اکسیدان موجود در زعفران شما و جنین را از این شوک، محافظت می کند و سطح تری گلیسرید و کلسترول را کاهش می دهد.

7-افزایش سطح آهن خون

زنان باردار اغلب کم خون هستند. شما باید غذاهای غنی از آهن مصرف کنید. زعفران غنی از آهن است و می تواند سطح هموگلوبین خون را افزایش دهد.

8-کاهش ریزش مو در دوران بارداری

نوسانات هورمونی روی مو تاثیر می گذارد و باعث ریزش آن می شود. بسیاری از خانم ها برای تقویت موی خود در دوران بارداری از شیرین بیان و زعفران استفاده می کنند.

9-احساس آرامش همراه یک خواب خوب شبانه

بزرگ شدن شکم، تغییرات هورمونی و کشیده شدن استخوان ها باعث می شود نتوانید به راحتی در شب بخوابید. چای زعفران و یا شیر زعفران می تواند مسکن خوبی برای شما باشد.

10-متوقف کردن عطسه و احتقان بینی ناشی از آلرژی در دوران بارداری

بارداری شما را مستعد دریافت عفونت و آلرژی هایی مانند گرفتگی بینی در این دوران می کند. زیرا سیستم ایمنی ضعیف تر می شود. برای کاهش عوارض حساسیت معمولا آنتی هیستامین تجویز می شود که دارای اثراتی بر روی جنین است. شما می توانید با نوشیدن شیر حاوی زعفران از این آلرژی ها جلوگیری کنید.

11-احساس بهتر حرکت جنین

زعفران می تواند به شما کمک کند که حرکت جنین را بهتر احساس کنید. زیرا باعث افزایش دمای بدن شما شده و درنتیجه جنین بیشتر حرکت می کند. (نحوه شمردن تعداد ضربات پازدن جنین)

12-تسکین درد لثه

تغییرات هورمونی باعث ایجاد تغییراتی در لثه شما شده که آن را ملتهب و مسواک زدن را سخت می کند. با پودر زعفران لثه های خود را ماساژ دهید. این کار به شما اجازه می دهد راحت تر دندان های خود را مسواک بزنید. بهترین زمان برای تست بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری کی است؟

سایر فواید مصرف زعفران در دوران بارداری

زعفران حاوی پتاسیم است که یک ماکرونوترینت مورد نیاز شماست، که تعادل الکترولیت ها و عملکرد درست کلیه را برعهده دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از پتاسیم تراکم استخوانی را بیشتر می کنند. زنان باردار در معرض از دست دادن کلسیم هستند که این عامل باعث کاهش تراکم استخوان ها شده و آنها را شکننده و ضعیف می کنند. اتلاف کلسیم همچنین از طریق پوسیدگی دندان ها هم رخ می دهد.  زعفران منبع غنی از اسید فولیک، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، vit A و C است و یک گیاه ایده ال برای مصرف در دوران بارداری است.

اثرات جانبی مصرف زعفران در دوران بارداری

تنها دلیلی که می توان با قطعیت گفت که ممکن است زعفران در دوران بارداری دارای اثرات جانبی باشد این است که زعفران یک گیاه است و مصرف گیاهان در بارداری دارای ممنوعیت هایی می باشد. در حالیکه زعفران دارای فواید زیادی برای مادر باردار است ممکن است مضراتی نیز داشته باشد. این اثرات جانبی عبارتند از:

1-زعفران و سقط جنین

زعفران باعث انقباضات رحم می شود که در صورت مصرف زیاد و بخصوص در اوایل بارداری خطر سقط  جنین را ایجاد می کند. زعفران دمای بدن را افزایش می دهد و می تواند باعث مرگ جنین شود. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید که زعفران بخورید، با پزشک خود مشورت کنید. معمولا می توانید مصرف زعفران را در دو ماهه دوم بارداری آغاز کنید که در این دوران احتمال خطر سقط بسیار کاهش یافته است.

2-زعفران و حساس تر شدن

تعدادی از زنان بعد از مصرف زعفران دچار تهوع، خشکی دهان، سردرد و اضطراب می شوند. اگر شما جز این دسته هستید، شما به گرانترین ادویه جهان حساسیت دارید. بنابراین نباید زعفران مصرف کنید.

3-زعفران و استفراغ

استفراغ کردن نه تنها باعث ایجاد احساس ناخوشایند در شما می شود بلکه جنین شما نیز از دریافت ویتامین و املاح مورد نیاز محروم خواهد شد. اگر با مصرف زعفران احساس حالت تهوع و استفراغ بیشتری پیدا کردید از خوردن آن پرهیز کنید.

زعفران در دوران بارداری ممکن است دارای اثرات جانبی خطرناکی باشد که باید کاملا مراقب آنها باشید. از جمله:

  • وجود خون در ادرار و یا مدفوع
  • خونریزی از لب ها، بینی و پلک
  • سرگیجه و از دست دادن تعادل
  • بی حس شدن
  • جلوی چشم سیاهی رفتن
  • زردی

اثرات جانبی مصرف زعفران در بارداری

چه زمانی و به چه اندازه در دوران بارداری زعفران بخوریم؟

در مراحل اولیه بارداری، ممکن است خوردن زعفران باعث سقط جنین شود.  بنابراین توصیه می شود مصرف زعفران از سه ماهه دوم بارداری یعنی در حدود هفته پانزدهم بارداری آغاز شود. شما مجاز هستید در روز تنها 10 گرم زعفران مصرف کنید. اگر بیشتر از این مقدار مصرف کنید برای جنین شما خطرناک است و روی رشد و تکامل آن اثر می گذارد.

 علم طب سنتی هند از آیورودا مصرف زعفران را از ماه پنجم به بعد، زمانی که مادر می تواند حرکت جنین را احساس کند، توصیه می کند. اعتقاد بر این است که زعفران به جنبش بیشتر کودک نیز کمک می کند. فقط چند رشته زعفران را در یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و تفاوت را احساس کنید. می توانید مقداری بادام، پسته، هل و مقداری شکررا نیز برای تهیه یک نوشیدنی مقوی تر اضافه کنید. این شیر مغذی است و به هضم و بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. اگر شیر دوست ندارید، می توانید چند رشته زعفران را به سایر غذاهای خود اضافه کنید یا برنج را با آن آماده کنید. مصرف چند رشته زعفران در آب، در طول حاملگی به هضم کمک می کند.

توصیه هایی درباره مصرف زعفران در دوران بارداری:

اگر شما قصد دارید که برای اولین بار در دوران بارداری زعفران را تست کنید، ممکن است شک داشته باشید و سوالات زیادی برایتان پیش بیاید. در اینجا چند توصیه در مورد مصرف زعفران داریم:

1-با سایر مادران مشورت کنید!

در میان دوستان و همسایه ها بپرسید چه کسی در دوران بارداری زعفران مصرف کرده است. تجربیات مثبت و منفی آنها را بپرسید و بعد تصمیم بگیرید که مصرف کنید یانه.

2-با پزشک خود مشورت کنید!

بهترین راهنمای شما پزشکتان است. او به شما می گوید که چه زمانی بهتر است زعفران مصرف کنید و یا اینکه اصلا مصرف نکنید.

3-از خوردن شیر زعفران لذت ببرید!

شما در دوران بارداری به کلسیم نیاز دارید . وقتی شما وارد ماه پنجم بارداری می شوید مقداری زعفران به شیر خود اضافه کنید. می توانید بادام و پسته را پودر کرده و با زعفران مخلوط کنید و با شیر میل کنید.

4-افزودن زعفران به برنج و سوپ

به برنج و سوپ زعفران را اضافه کنید تا هم طعم آن دلچسب شود و هم از خوردن آن لذت ببرید.

چگونه زعفران را در غذا و شیر مصرف کنیم؟

در اینجا دو تا از راحت ترین روش های استفاده از زعفران در آشپزخانه را به شما اموزش می دهیم:

1-روش خیساندن

در این روش شما از قبل زعفران را پودر کرده و پودر آن را در آب ولرم ریخته و به مدت 10 تا 15 دقیقه می گذارید بماند. بعد می توانید آن را به شیر خود اضافه کنید

2-روش خرد کردن

در سوپ و یا سالاد روش خرد کردن زعفران بکار می رود. اما بهتر است برای سوپ باز با آب ولرم 10 تا 15 دقیقه بخیسانید و بعد به سوپ اضافه کنید. یک گرم زعفران برای 30 فنجان چای کافی است.

سخن آخر

زعفران یکی از گیاهانی است که در دوران بارداری هم می تواند خیلی مفید و هم خیلی مضر باشد. بنابراین در مصرف زعفران محتاط باشید. مصرف خیلی زیاد آن باعث  ایجاد اثرات جانبی خطرناک مثل سقط جنین می شود. همچنین به یاد داشته باشید قبل از مصرف هر نوع گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: momjunction.com

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 89% 89