Ooma
علائم سرطان حنجره و گلو

همان طور که می دانید سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های غیرطبیعی به سرعت تقسیم شده و تکثیر می شوند. میزان سرعت پیشرفت سرطان های مختلف متفاوت است و به مرور زمان یا خیلی سریع بسته به نوع سرطان سلول های غیرطبیعی به سلول های بدخیمی که تومور نامیده می شوند تبدیل خواهند شد. سرطان گلو نیز یکی از انواع سرطان هاست که بر روی تارهای صوتی، حنجره یا قسمتی از گلو مانند لوزه تاثیر می گذارد و به مرور باعث ایجاد تومور و بدتر شدن می شود. در این مقاله می خواهیم توضیح مفصلی در مورد علائم سرطان حنجره و گلو به شما اومایی های عزیز بدهیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:


انواع سرطان گلو و حنجره

سرطان گلو و حنجره به دو دسته مجزا به نام های سرطان حلق و سرطان حنجره  تقسیم می شود. سرطان حلق در حلق  یعنی لوله ای که از پشت بینی به بالای نای می رسد تشکیل می شود. اما سرطان حنجره در خود حنجره ایجاد خواهد شد. طبق آمار پزشکی سرطان گلو و حنجره نسبت به سرطان های دیگر کمتر دیده می شود. مطالعات نشان می دهد حدود 1/1 درصد از بزرگسالان در طول عمر خود به سرطان حلق مبتلا می شوند. همچنین حدود 0/4 درصد از خانم ها و آقایان در طول عمر شان دچار  سرطان حنجره می شوند.

 اولین علائم سرطان حنجره و گلو

تشخیص سرطان گلو و حنجره در مراحل ابتدایی دشوار است. با این حال علائم رایج سرطان گلو و حنجره عبارتند از:

  • تغییر صدا
  • مشکل در قورت دادن غذا
  • کاهش وزن
  • گلو درد
  • نیاز مداوم به صاف کردن گلو
  • سرفه های مداوم (گاهی سرفه های خونی)
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • خس خس کردن
  • گوش درد
  • خشونت صدا

اگر علائم گفته شده را مشاهده کردید، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

علت سرطان گلو و حنجره

در مردها سرطان گلو بیشتر از خانم ها دیده می شود. متاسفانه داشتن برخی عادات غلط در زندگی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان گلو می شود. این عادات شامل موارد زیر می باشند:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • کمبود ویتامین آ
  • قرار گرفتن در معرض پنبه نسوز
  • بهداشت ضعیف دهان

بین سرطان گلو و نوع خاصی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ارتباط وجود دارد. این ویروس، عامل ایجاد بیماری های مقاربتی است. مطالعات نشان می دهد عفونت ویروس پاپیلومای انسانی فاکتور خطرناکی است که در خانم ها باعث سرطان دهانه رحم و سرطان گلو می شود.

از طرفی سرطان گلو با سایر سرطان ها نیز ارتباط دارد. در واقع برخی افراد که مبتلا به سرطان گلو می شوند، به طور همزمان دچار سرطان ریه، مثانه و مری نیز خواهند شد. زیرا سرطان های مختلف گفته شده فاکتورهای خطرناک یکسانی دارند یا هنگامی که سرطان در یک قسمت بدن شروع می شود به نقاط دیگر نیز سرایت می یابد.

از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم؟

بعد از مشاهده علائم اولیه که در قسمت های قبلی به آن ها اشاره کردیم در هنگام ملاقات با پزشک، او درباره سابقه پزشکی شما و علائم بیماری می پرسد. اگر علائمی مانند گلو درد، خشونت صدا و سرفه مداوم را تجربه کردید و به مرور زمان هیچ بهبودی مشاهده نکردید احتمال سرطان گلو وجود دارد. گاهی مواقع این علائم به دلایلی مانند حساسیت یا سرماخوردگی نیز ایجاد می شوند که بعد از یک هفته الی ده روز بهبود می یابند. برای بررسی سرطان گلو و حنجره، پزشک عمل حنجره بینی را انجام می دهد یا شما را به متخصص معرفی می کند. 

برای انجام عمل حنجره بینی بعد از بیهوشی، پزشک یک لوله بلند انعطاف پذیر را وارد گلو می کند و با استفاده از نور و آینه گلوی شما را بررسی خواهد کرد. اگر نتایج بررسی غیرطبیعی باشد، پزشک نمونه ای از بافت گلو بر می دارد و برای تشخیص دقیق تر به آزمایشگاه می فرستد. 

مراحل سرطان گلو و حنجره

اگر پزشک سلول های سرطانی در گلوی شما پیدا کند، آزمایشات دیگری را نیز برای بررسی دقیق میزان پیشروی سرطان و شدت آن تجویز می کند. مراحل پیشروی این سرطان به شکل زیر است:

مرحله 0:

تومور به بافت های گلو آسیبی وارد نکرده است.

مرحله 1:

تومور کوچک تر از هفت سانتی متر است و در گلو وجود دارد.

مرحله 2:

تومور کمی بزرگتر از هفت سانتی متر است و هنوز در گلو وجود دارد.

مرحله 3:

تومور رشد کرده و به بافت ها و اندام های دیگر رسیده است.

مرحله 4:

تورمو به غدد لنفاوی و اندام های دورتر رسیده است.

پزشک آزمایشات مختلفی برای تشخیص اینکه شما در کدام یک از مراحل پیشروی هستید انجام می دهد. آزمایشاتی مانند ام آر آی و سی تی اسکن به پزشک کمک می کند سینه، گردن و سر شما را بهتر بررسی کند.

 

سرطان گلو

آیا سرطان حنجره و گلو کشنده است؟

اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، خطرناک نیست و سرعت درمان آن بالا می رود. اگر سلول های بدخیم به اندام های دیگر بدن مثل گردن و سر سرایت کرده باشند، درمان سرطان گلو غیر ممکن می باشد. اما با استفاده از روش های درمان می توان سرعت پیشروی بیماری را کاهش داد. روش های درمان مختلفی برای سرطان گلو و حنجره وجود دارد. اما نوع درمان هم به شدت بیماری شما بستگی دارد. انواع درمان های کاربردی برای این نوع سرطان عبارتند از:

عمل جراحی

اگر تومور در گلوی شما کوچک باشد، پزشک با استفاده از عمل جراحی تومور را بر می دارد. 

پرتو درمانی

بعد از برداشتن تومور، پزشک پرتو درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. در پرتو درمانی از اشعه های با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این اشعه تمام سلول های سرطانی باقی مانده از تومور بدخیم را از بین می برد.

شیمی درمانی

در شرایطی که تومور بزرگ بوده یا به غدد لنفاوی یا سایر بافت ها رسیده باشد، پزشک شیمی درمانی را به شما پیشنهاد می کند. شیمی درمانی روشی است که باعث از بین رفتن سلول های بدخیم یا کاهش سرعت رشد آن ها می شود.

مشکلات افراد مبتلا به سرطان گلو و حنجره

بیشتر افراد بعد از درمان، برای صحبت کردن و قورت دادن غذا نیاز به درمان های کمکی دارند. این مسئله با استفاده از گفتار درمانی حل می شود. بعلاوه افراد مبتلا به سرطان گلو دچار مشکلات دیگری نیز می شوند. این مشکلات عبارتند از:

  • دشواری در قورت دادن
  • بدشکلی صورت یا گردن
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • سخت نفس کشیدن
  • سخت شدن پوست اطراف گردن

سخن آخر

همان طور که گفتیم سرطان گلو و حنجره معمولا در مراحل ابتدایی تشخیص داده نمی شود و تشخیص آن دشوار می باشد اما در صورت مشاهده علائم آن حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات بیشتر در صورت تشخیص سرطان، مرحله پیشروی را مشخص کرده و بهترین درمان را برایتان در نظر بگیرد. 

Valencia Higuera. What Is Throat Cancer? www.healthline.com. on August 9, 2018

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 93% 93