Ooma
پرسش (1396/06/16):

تبخال تناسلی در بارداری

سلام وقت بخیر ، ممنون که سوالات رو با دقت جواب میدین و مارو از نگرانی در میارین.
من ۲۸ سال سن دارم و الان در هفته ی ۱۳ حاملگی به سر میبرم .
حدود ۹ سال پیش دچار تبخال تناسلی شدم ، که بسیار دردناک بود ، اون زمان بهم گفتن این بیماری هرگز از بدنم بیرون نمیره و تا آخر عمر در بدنم باقی میمونه، اما قرار نیست که همیشه بابتش اذیت بشم و فقط ممکنه گاهی عود کنه مخصوصا در زمان حاملگی.
تواین چند سال هرگز عود نکرد و مشکلی نداشتم، اما الان که باردار شدم خیلی استرس دارم که نکنه بیماری تبخالم عود کنه و روی جنین اثر بذاره، چون شنیدم اگر عود کنه یکی از عوارضش ممکنه کوری جنین باشه.
واقعا این بیماری که من ۹ سال پیش دچارش شدم ممکنه الان به خودم و جنینم آسیب بزنه ؟!
چیکار کنم که پیشگیری کنم از عود کردن احتمالیش؟
واگر عود کرد چه اقداماتی باید انجام بدم ؟
لطفا راهنماییم کنید.
سپاس

سلام عزیزم، وقتی فرد به ویروس تبخال مبتلا میشود، ویروس در بدن می ماند، اما بدن علیه آن آنتی بادی می سازد و نمیگذارد که ویروس عود کند ، حالا در برخی موارد مانند بارداری ممکنه ویروس مجدد عود کند که احتمال آن نیز بسیار کم است . اگر ویروس عود نکرد که هیچ خطری برای جنین و شما ندارد و اگر عود کرد باید پزشک را آگاه کنید تا اقدامات لازم مثل تجویز داروهای ضدویروس را انجام دهد. اگر هنگام زایمان زخم در کانال زایمان بود، بهتره که زایمان سزارین انجام شود تا زایمان طبیعی. اگر مادری برای اولین بار در دوران بارداری مخصوصا در ماه های آخر بارداری تبخال تناسلی بگیرد ، جنین بیشتر در معرض خطر است، چون دیگر بدن مادر نمی تواند انتی بادی تولید کنید. جای نگرانی ندارد، برای احتیاط بهتره هنگام نزدیکی در بارداری از کاندوم استفاده کنید و حتما به پزشک متخصص اطلاع دهید که سابقه تبخال داشته اید، تا در صورت نیاز در ماه های آخر بارداری، برای جلوگیری از عود مجدد ویروس برای شما دارو تجویز میکنند، اگر علایم هم مجدد در شما بروز کرد که حتما پزشک را مطلع کنید تا اقدام لازم را انجام دهد.
ممنونم از توضیحات دقیق و کاملتون.

سوالات مشابه