Ooma
یائسگی زودرس چه خطراتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی بانوان، زمان یائسگی نامیده می‌شود که بدون شک برای تمامی خانم‌ها معموماً در اوایل ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. منظور از یائسگی همان مرحله‌ای زندگی است که دوران قاعدگی بانوان برای همیشه تمام می‌شود. این بخش طبیعی از زندگی زنان نشان دهنده این موضوع است که بانوان دیگر قدرت بارداری نداند و نمی‌توانند باردار شوند.

اگرچه قاعدگی در زنان باید در سن ۵۰ سالگی رخ دهد اما به دلیل وجود برخی از عوامل مانند عوامل وراثتی یا برداشتن تخمدان و... یائسگی زودتر از موعد خود رخ می‌دهد که به آن یائسگی زودرس می‌گویند.

یائسگی زودرس می‌تواند خطرات و عوارضی داشته باشد و تا حد امکان بایستی از عواملی که باعث وجود آن می‌شود جلوگیری کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کامل و جامع یائسگی زودرس در بانوان بپردازیم و خطرات، علائم و عوامل آن را معرفی کنیم.

یائسگی زودرس در بانوان

همانطور که در مقدمه این مقاله به آن پرداختیم، اگر در صورت وجود برخی از عوامل، یائسگی زودتر از سن ۵۰ سالگی برای بانوان اتفاق بیفتد، به آن یائسگی زودرس گفته می‌شود. یائسگی زودرس زمانی رخ می‌دهد که سن خانم‌ها کمتر از ۴۵ سال باشد و می‌تواند با علائمی همچون نوسانات مختلف خلقی و عصبی همراه باشد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد یائسگی در بین سنین ۴۵ الی ۵۰ سال می‌تواند طبیعی باشد و جزء یائسگی زودرس قرار نمی‌گیرد. خالی از لطف نیست که بدانید یائسگی زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها فعالیت برای ساخت استروژن را برای همیشه متوقف کنند. منظور از استروژن هورمونی است که امکان و توان بارداری را می‌دهد.

زنان زمانی به یائسگی مبتلا می‌شوند که بیش از ۱۲ ماه قاعدگی را تجربه نکنند و علائم آن را در خود داشته باشند. خشکی واژن، سوزش و خارش آن در کنار نوسانات خلقی تنها بخشی از علائم آن به شمار می‌رود.

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث یائسگی زودرس شوند. برای مثال تزریق دارو برای توقف تولید استروژن در بدن یکی از این عوامل محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که در برخی از موارد نادر می‌توان با برخی از راهکار‌های پزشکی که توسط دکتر یائسگی زودرس ارائه شده است، می‌توان این عارضه را درمان کرد.

 

علائم یائسگی زودرس

بعد از آشنایی با یائسگی زودرس، لازم است با مهم‌ترین علائم آن آشنا شوید. شناخت این علائم در تشخیص یائسگی زودرس می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه به معرفی مختصر برخی از این علائم خواهیم پرداخت.

اتمام دوران قاعدگی

یکی از مهم‌ترین علائم یائسگی زودرس در بانوان، قطع دائمی و همیشگی پریودی است. تمامی بانوان در زندگی خود ماهیانه و در سیکل‌های متفاوت پریودی را تجربه می‌کنند. بانوان تنها زمانی دچار قاعدگی نمی‌شوند که باردار باشند و حدود ۹ ماه از شکل‌گیری نوزاد در رحم خود تا به دنیا آمدن آن دچار پریودی نمی‌شوند.

درد در رابطه

یکی دیگر از علائم مشهود و مهم یائسگی زودرس، احساس درد در هنگام رابطه جنسی و نزدیکی است که می‌تواند نشان دهنده یائسگی به صورت زودرس باشد.

مشکلات جنسی

از دیگر مواردی که می‌تواند نشان دهنده این عارضه در زنان باشد، مشکلات جنسی است که برای آنان رخ می‌دهد.

عوض شدن فرم واژن

یکی از علائم مهم و اساسی نشان دهندگی یائسگی زودرس، عوض شدن فرم واژن در بانوان است. خشکی واژن یکی از مهم‌ترین علائم این اختلال محسوب می‌شود.

علائم بالا تنها بخشی از مهم‌ترین نشانه‌های یائسگی زودرس محسوب می‌شود. برخی دیگر از مهم‌ترین علائم آن به شرح زیر است.

  • تعرق‌های شبانه
  • تکرار مداوم ادرار
  • اختلالات خواب
  • سردرد
  • احساس افسردگی
  • کاهش تمرکز
  • خشکی بیش از اندازه پوست

لازم به ذکر است که در کنار موارد بالا، گرگرفتگی هم یکی از مهم‌ترین علائم این عارضه محسوب می‌شود که در ۷۵ درصد مواقع نشان دهنده یائسگی زودرس بوده است. این علائم علاوه بر اینکه نشانه عارضه زودرسی یائسگی باشد، می‌تواند خطرات دیگری همچون کاهش کیفیت زندگی و لایف استایل در زنان شود.

همچنین سوزش ادرار در موارد زیادی می‌تواند نشان دهنده یکی از عوارض یائسگی زودرس بوده است که در بسیاری از خانم‌هایی که به این عارضه مبتلا شده‌اند، وجود داشته است.

 

علل یائسگی زودرس

علاوه بر شناخت علائم این عارضه جهت تشخیص آن، شناخت علل آن نیز خالی از لطف نیست. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین علل یائسگی زودرس در بانوان بپردازیم.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی یا وراثت یکی از مهم‌ترین علل شکل‌گیری قاعدگی زودرس در بانوان محسوب می‌شود. در نظر بهترین دکتر یائسگی زودرس در تهران وراثت و سابقه خانوادگی می‌تواند تأثیر زیادی در قاعدگی زودرس داشته باشد. عموماً دخترانی که مادران آن‌ها دچار قاعدگی زودرس شده‌اند نیز می‌تواند در معرض ابتلا به آن قرار گیرند.

براساس ژنتیک یائسگی زودهنگام با علائم دیگری همراه نیست بلکه تنها وراثت برای شکل‌گیری آن کافیست.

سرطان

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در شکل‌گیری عارضه یائسگی زودرس تأثیر‌گذار باشد، وجود سرطان و انجام جلسات شیمی درمانی است. در هنگام جلسات شیمی درمانی اگر پرتو‌های آن با تخمک‌ها در زنان ارتباط داشته باشد، می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند.

همین مسأله خود می‌تواند یکی از دلایل و عوامل مهم در شکل‌گیری یائسگی زودرس باشد.

اضافه وزن و چاقی

بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود از کربوهیدارت و چربی استفاده زیادی می‌کنند و این افراد عموماً دارای اضافه وزن هستند و جزء افراد چاق محسوب می‌شوند. عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌ها و همچنین عدم تحرک می‌تواند باعث تجمع استروژن‌ها در بافت چربی شوند و افراد را در معرض یائسگی زودرس قرار دهند.

خطرات یائسگی زودرس

هر عارضه‌ای که قرار است بدن را با چالش مواجه کند، باید در زمان خاص خود شکل بگیرد و زودرسی یا دیررسی آن می‌تواند باعث مشکلات و عوارضی شود. یائسگی زودرس نیز همچون دیگه عارضه‌های به دلیل اینکه زودتر از موعد خود انجام می‌شود می‌تواند دارای خطراتی باشد.

برای مثال عدم امکان بارداری در بانوان تنها یکی از اصلی‌ترین عوارضی است که در یائسگی زودرس اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه یائسگی زودرس باعث می‌شود استروژن در بدن کاهش پیدا کند، می‌تواند دیگر فعالیت‌های بدنی را که نیازمند به وجود استروژن است را تحت تأثیر قرار دهد.

برای جلوگیری از رخداد خطرات و عوارض یائسگی زودرس در بانوان، خانم‌ها لازم است هنگام مواجه با علائم آن که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در این مقاله معرفی کردیم، به پزشک متخصص دکتر نوشین سنگول مراجعه کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل اختلال یائسگی زودرس و خطرات آن در زندگی و اثرات آن در کاهش کیفیت زندگی بپردازیم. ‌امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 50% 50