Ooma
برای درمان درد در قسمت کمر و لگن خود به کلینیک تخصصی پا مراجعه کنید.

درد دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه احساس می‌شود. وقتی برای مدت طولانی روی یک سطح سخت و ناراحت کننده می نشینید، این درد را احساس می کنید. شاید تا به حال از خودتون پرسید باشید که برای درد دنبالچه به چه دکتری باید مراجعه کرد؟ در ادامه علل مختلف درد دنبالچه را متخصصین کلینیک تخصصی پا با شما درمیان میگزارند.

دنبالچه چیست؟

درست است که دنبالچه قسمت کوچکی از بدن است، اما وظایف زیادی را انجام می دهد. این قسمت کوچک به حفظ تعادل بدن در هنگام نشستن کمک می کند و تاندون ها، ماهیچه ها و رباط های زیادی را در این قسمت تنظیم می کند.

علت های مختلف درد دنبالچه:

ضربه: ضربه به بدن، مانند افتادن از دوچرخه، می تواند به دنبالچه یا عضلات اطراف آسیب برساند. دویدن همچنین می تواند درد را از سایر عضلات به دنبالچه منتقل کند.

نشستن روی زمین: اگر برای مدت طولانی روی زمین بنشینید یا در وضعیت سختی قرار بگیرید، در ناحیه دنبالچه احساس درد خواهید کرد. در این صورت حتی نشستن روی صندلی، استحمام و رابطه جنسی برای شما دردناک خواهد بود.

آسیب در زمان زایمان: دنبالچه ممکن است در هنگام تولد آسیب دیده یا شکسته شود. در هنگام زایمان، حرکت کف لگن نیز ممکن است مختل شود. علاوه بر این، وزن و استرس وارده به بدن در دوران بارداری نیز می تواند باعث درد در دنبالچه و مفاصل شود.

در سه ماهه آخر بارداری، رباط اطراف دنبالچه نرم می شود، بنابراین موقعیت جنین در رحم راحت تر می شود. به همین دلیل خانم ها در این دوره دچار درد دنبالچه می شوند. همچنین به همین دلیل بسیار مهم درد دنبالچه در زنان 5 برابر بیشتر از مردان است.

تنش: تنش هایی که در اثر بواسیر و یبوست در ناحیه ی مقعد ایجاد می‌شود، باعث درد دنبالچه می‌شود.

اگر درد زیادی در ناحیه دنبالچه دارید و درد چندین روز ادامه دارد، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پزشکی که با اختلالات نشستن آشنایی دارد، نوع و شدت درد شما را می داند. گاهی اوقات درد می تواند نشانه آسیب استخوان یا در موارد دیگر نشانه سرطان باشد.

پزشک متخصص از ناحیه مذکور هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته تصویربرداری می کند تا اطراف استخوان را بررسی کند، زیرا گاهی اوقات استخوان در شرایط مختلف باعث درد دنبالچه می شود.

 

علائم سرطان دنبالچه چیست؟

سرطان دنبالچه به ندرت در ناحیه دنبالچه ایجاد می شود، اما در صورت درد مداوم در این ناحیه، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. البته برای اطمینان از سرطان باید تحقیقات و آزمایشات زیادی روی شما انجام شود.

  • درد مداوم استخوان به تدریج افزایش می یابد و حتی در شب ادامه می یابد.
  • تورم و التهاب بیش از یک استخوان
  • توده بیشتر از حجم استخوان
  • یک استخوان ضعیف با شکستگی

روش های درمان درد دنبالچه:

  • تجویز دارو های مسکن
  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از کمپرس گرم
  • اجتناب از فعالیت هایی که باعث تحریک درد میشود
  • انجام حرکات کششی صحیح و مناسب طبق نظر ارتوپد

خوشبختانه در کلینیک تخصصی پا با استفاده از تجهیزات روز می توانند معاینه کامل را انجام دهند و علت درد دنبالچه شما را مشخص کنند و بهترین برنامه درمانی را در اختیار شما قرار دهند.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 66% 66