Ooma
کدام داروی معده در بارداری مجاز است؟

بسیاری از زنان باردار دچار سوزش سر دل می شوند که گاهی اوقات به آن سوء هاضمه یا رفلاکس هم گفته می شود. این وضعیت به طور کلی بی ضرر است، اما می تواند بسیار اذیت کننده باشد. 

خوشبختانه در اکثر موارد می توان با خیال راحت با داروهای بدون نسخه مجاز مثل پنتوپرازول همراه با تغییر رژیم غذایی ساده و تغییر در شیوه زندگی درمان کرد. برای کسانی که به آنها نیاز دارند، مصرف برخی داروهای سوزش سر دل نیز در دوران بارداری بی خطر است.

در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید کدام داروهای سوزش سر دل در دوران بارداری مناسب است. (مانند هر دارویی، ابتدا از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.)

داروهای مجاز برای معده درد

اولین خط دفاعی شما احتمالاً باید آنتی اسیدهای جویدنی باشد که از کربنات کلسیم ساخته شده اند (گاهی اوقات برچسب آن "کلسیم" نامیده می شود). سریع، قابل حمل و موثر، ممکن است همه آنها به شما نیاز داشته باشند. برخی از آنها حتی طعم بسیار خوبی دارند. آنتی اسیدهای حاوی هیدروکسید منیزیم یا اکسید منیزیم نیز در دوران بارداری انتخاب مناسبی هستند. اینها به شکل قرص یا مایع هستند. در ایران بیشتر بصورت شربت ام جی ساده در بارداری تجویز میشود. قرص فاموتیدین و امپرازول طبق تجویز پزشک مصرف شود.

به خاطر داشته باشید که بلعیدن هر مایعی، حتی مایعی که برای خوردن قرص نیاز دارید، باعث می شود معده شما به طور طبیعی کار کند: و این باعث می شود که اسید معده تولید شود، همان چیزی که شما سعی در کاهش آن دارید. بنابراین بهتر است در صورت بروز مشکل در سوزش سر دل، قرص ها را با حداقل مایع قورت دهید.

همه این داروهای ضد اسید با خنثی کردن اسید موجود در معده کار می کنند و باعث درد می شوند. آنتی اسیدهای جویدنی و مایع سریعتر از قرصها عمل می کنند زیرا قبلاً حل شده اند. می توانید آزمایش کنید تا ببینید کدام نوع برای شما موثرتر است.

از داروهای حاوی آسپرین  نیز باید در دوران بارداری اجتناب شود. ممکن است آسپرین روی برچسب سالیسیلات یا استیل سالیسیلیک اسید ذکر شود. همچنین از بی کربنات سدیم (جوش شیرین)، که به عنوان یک آنتی اسید به شکل قرص فروخته می شود، و سدیم سیترات خودداری کنید. هر دو دارای سدیم بالایی هستند که باعث احتباس آب می شود. و اگر در دوران بارداری خود به حدی پیش رفته اید که برای درآوردن حلقه از انگشتان متورم خود دچار وحشت شده اید یا با وحشت به مچ پا پف کرده نگاه کرده اید، باید مراقب نمک دریافتی باشید. 

کاهنده های اسید به اسید موجود در معده شما کمک می کند، بنابراین قبل از غذا بهتر مصرف می شود. برخی از داروهای کاهنده اسید ترکیبی از یک کاهنده اسید (مانند فاموتیدین) و یک آنتی اسید (مانند کربنات کلسیم یا هیدروکسید منیزیم) هستند، بنابراین می توانند اسید را که قبلاً شما را ناراحت کرده است تسکین داده و تولید اسید را تا حداکثر۱۲ ساعت کاهش دهند.
برخی از کاهنده های اسید بدون نسخه در دسترس هستند و برخی دیگر نیاز به نسخه دارند. در حال حاضر مصرف همه آنها در دوران بارداری حتی در سه ماهه اول بی خطر است. اما تحقیقات جدیدی در حال انجام است، بنابراین مطمئن شوید که از پزشک خود بخواهید خطرات و مزایای احتمالی مصرف هر یک از این داروها را بررسی کند.

Punam Sachdeva,* B. G. Patel, and B. K. Patel. Drug Use in Pregnancy; a Point to Ponder!Indian J Pharm Sci. 2009 Jan-Feb; 71(1): 1–7.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 95% 95