Ooma
چگونه در سفر داروهایمان را حمل کنیم؟ معرفی مهم ترین نکات

چگونه در سفر داروهایمان را حمل کنیم؟ معرفی مهم ترین نکات

حمل دارو در سفر نیازمند شرایط و بسته‌بندی مناسب است که برای هر دارو و برای هر کشور قوانین خاصی دارد. به عنوان مثال برخی کشورها حتی برای قرص‌های ساده مانند قرص سرماخوردگی و استامینوفن مجازات و جریمه صادر می‌کنند. حتی ممکن است داروی موردنظر شما فاقد بسته‌بندی مناسب بوده و به شما اجازه ورود داده نشود. لذا آشنایی با قوانین و شرایط حمل دارو در سفر بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌کنیم حتما قبل از سفر با نکات مهم آن در این مطلب آشنا شوید.

همانطور که گفتیم حمل برخی داروها در کشورهای مختلف جهان از لحاظ قانونی ممنوع است. بدیهی است که قوانینی از این دست در همه جای دنیا وجود دارد اما نکته‌ای که این موضوع را جذاب می کند این است که این ممنوعیت تنها به داروهای قاچاق محدود نمی‌شود. به طور مثال در کشورهایی همچون بالی، ژاپن و امارات متحده عربی داروهای حاوی کدئین و پزودوافدرین نظیر قرص‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، مرفین و دگزامفتامین از بالاترین ممنوعیت‌ها برخوردارند. همچنین در پروازهای داخلی ممکن است در فرودگاه‌ها اجازه حمل برخی از داروها به مسافران داده نشود. بنابرایت توصیه می‌کنیم در نخستین گام پس از تهیه بلیط هواپیمای داخلی یا خارجی موردنظر خود مانند بلیط هواپیما دبی، بلیط هواپیما شیراز مشهد، بلیط هواپیما تهران کیش و سایر مسیرها، سری به وب سایت رسمی شرکت هواپیمایی مربوطه بزنید و در مورد قوانین داروها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

بسته بندی مناسب برای حمل دارو

باید روی بسته بندی داروهای موردنیاز خود تمرکز کنید. فراموش نکنید چمدان ابداً مکان مناسبی برای قرار دادن داروهایتان نیست پس آن‌ها را به یک کیف کوچک انتقال داده و در ساک دستی خود قرار دهید. این کار از آن جهت ضروری است که با احتمال اینکه چمدانتان در طول سفر دچار مشکل شده و یا اشتباهاً به مقصد دیگری فرستاده شود، داروهایتان را نیز از دست نداده باشید. همچنین بهتر است قرص‌ها را در بسته‌های خودشان نگهداری کنید. این کار به خصوص در سفرهای هوایی به مامور بازرسی فرودگاه کمک می کند تا راحت‌تر داروهایتان را شناسایی کند و دچار مشکل نشوید. با این حال اگر لازم بود تا داروها را در ظرف دیگری نگهداری کنید حتما روی ظرف مربوطه، برچسب بزنید.

بسته-بندی-مناسب-حمل-دارو

توجه داشته باشید اگر دچار بیماری خاصی هستید حتماً قبل از سفر از پزشک خود در خواست کنید تا یک تاریخچه پزشکی مختصر در مورد وضعیت بیماری شما و لیست مراقبت‌های موردنیازتان بنویسد.

دیگر نکات مهم در حمل دارو در سفر:

  • بهتر است داروی اضافی مورد نیاز خود را همراه با نسخه پزشک مربوطه حمل نمایید و داروهای مایع خود را در داخل یک کیسه قرار دهید. گفتنی است اگر دارو مایع شما در یک ظرف با گنجایش بیش از سه اونس قرار دارد، باید به توصیه‌هایی که متخصصین TSA می‌دهند، توجه کنید.
  • داروهایی که نیاز به نگهداری در دمای پایین دارند را نیز در کیسه های یخ بگذارید و از مامور فرودگاه درخواست کنید تا در صورت لزوم آن‌ها را با دست بازرسی کند.
  • برای داروهای تزریقی می بایست سرنگ را به صورت جدا و در جایی سخت و محکم نگه داری کنید تا به خودتان یا شخص دیگری آسیب نزند. علاوه بر این بهتر است از پزشکتان بخواهید تا روی دارو بنویسد که باید با سرنگ تزریق شود تا به هنگام بازرسی دچار مشکل نشوید. در نهایت اینکه داروی تزریقی و سرنگ مربوط را در کنار هم قرار دهید تا هر گونه شک بی‌مورد را از بین ببرید.

بررسی نام دارو در کشور مقصد

لازم است بدانید داروها همیشه تحت عنوان یک نام در همه کشورهای جهان به فروش نمی رسند. بدین منظور بهتر است قبل از حمل دارو در سفر، لیستی از اسامی مختلف داروی مورد نیاز خود و نام تجاری آن تهیه کنید. لیست مذکور را در گوشی خود ذخیره نمایید تا در صورت نیاز بلافاصله به آن دسترسی پیدا کنید.

ررسی-نام-دارو

نسخه دکتر را به همراه داشته باشید

توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد نسخه داروهای خود را در سفر به همراه داشته باشید؛ چرا که برخی از کشورها مانند گرجستان و ارمنستان، قوانین خاصی را برای ورود دارو به کشور توسط توریست‌ها وضع کرده‌اند. لذا مسافرانی که با تور گرجستان زمینی یا تور ارمنستان به این کشورها سفر می‌کنند می‌بایست نسخه‌ی دکتر را برای برخی داروها به همراه داشته باشند. برای این کار بهتر است قبل از تهیه بلیط هواپیما از پزشک معالج خود بخواهید تا نامه‌ای مبنی بر الزام مصرف داروها به همراه دوز مصرفی آن را برایتان تنظیم کند. با این حال فراموش نکنید این نامه به منزله مجوز حمل دارو در کشور لحاظ‌ کننده ممنوعیت نیست و شما می بایست در هر شرایطی پیرو قانون باشید.

رعایت نکات بالا در خصوص شرایط و نحوه حمل دارو در سفر هر چند که به شما کمک می کند تا راحت تر از گیت امنیتی فرودگاه‌ها مانند فرودگاه مهرآباد (https://bit.ly/3OChaAs ) ، امام خمینی و... رد شوید، اما فراموش نکنید که اگر دارو به همراه دارید طبیعی است که کمی بیش از حد معمول در فرودگاه معطل شوید پس آمادگی لازم در خصوص این موضوع را داشته باشید. برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی نیز می‌توانید از سامانه‌های معتبر و آنلاین که در این زمینه فعالیت می‌کنند استفاده کنید. برای مثال آژانس مسافرتی قاصدک24 که به شرکت فرش تا عرش قاصدک کارمانیا تعلق دارد، کامل‌ترین خدمات سفر را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهد. این خدمات شامل انواع بلیط سفر مانند بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما، رزرو هتل در شهرهای مختلف ایران، بیمه مسافرتی، خرید تورهای خارجی و داخلی و دریافت ویزا می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاهده‌ی قیمت این خدمات به وبسایت قاصدک24 مراجعه کنید. پشتیبانی قاصدک24 نیز در تمامی روزهای هفته و به صورت شبانه‌روزی در دسترس شماست.

 

امتیاز مطلب: 83% 83