Ooma
چه میوه‌هایی برای کم آبی بدن مفید است؟ + دلایل کم آبی بدن

کم آبی یک مشکل جدی برای بدن انسان است که در فصل‌های گرم سال سبب سردرد، عدم تمرکز، خستگی، گیجی و... می‌شود. این مشکلات باعث خواهد شد تا شما تمرکز کافی برای انجام کارهای حساس خود نداشته باشید. فرض کنید که یک مهندس یا معامله‌گر بازارهای مالی هستید و تمرکز برایتان مهم‌ترین شرط است. ما در این مقاله میوه‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که خوردن آنها حین کار، مشکل کم آبی بدنتان را رفع می‌کند.

مضرات کم آبی بدن

بدن شما مرتبا از طریق تعریق و ادرار آب از دست می‌دهد. آبی که اگر جایگزین نشود، بدن را دچار کم آبی می‌کند و این مسئله مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. ورزشکاران، افرادی که در گرما کار می‌کنند، افراد مسن، آنهایی که کارهای طولانی مدت انجام می‌دهند و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند، بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیش از آنچه می‌نوشید مایعات از دست می‌دهد.

پزشکان توصیه می‌کند که زنان روزانه 11 لیوان متوسط و مردان روزانه 15 لیوان متوسط آب بنوشند. افرادی که تحرک بالایی دارند و ورزشکاران و افرادی که در معرض دمای بالا هستند، باید مصرف آب خود را افزایش دهند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنند. هنگامی که آب زیادی از بدن از دست می‌رود، اندام‌ها، سلول‌ها و بافت‌های بدن آن‌طور که باید عمل نمی‌کنند، که می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. اگر کم آبی بلافاصله رفع نشود، ممکن است باعث شوک به بدن شود. این مشکل می‌تواند خفیف یا شدید باشد. معمولاً می‌توانید کم آبی خفیف را در خانه درمان کنید، اما کم آبی شدید باید در بیمارستان یا محیط‌های مراقبت‌های اورژانسی درمان شود.

 

دقت داشته باشید که این معضل فقط مربوط به افرادی که فعالیت فیزیکی می‌کنند نیست، کسانی که کارهای تمرکزی دارند و مدام پشت میز می‌نشینند نیز ممکن است دچار کم آبی خفیف شوند که این مسئله سبب می‌شود تمرکزشان کاهش پیدا کند. مثلا برنامه‌نویس‌ها و معامله‌گران فارکس یا ارزهای دیجیتال که شغل حساسی دارند و ساعات زیادی پشت سیستم می‌نشینند، اگر به کم آبی بدن خود توجه نکنند، دچار اختلال در عملکرد می‌شوند. ما در ادامه میوه‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که بهتر است کنار میز کار خود داشته باشید تا ضمن دریافت ویتامین، آب بدن شما نیز تامین شود.

آب نارگیل

وقتی بدن شما آب کمی دارد، برای بازیابی تعادل خود به چیزی بیش از مایعات نیاز خواهد داشت. همچنین در بیشتر موارد، شما باید الکترولیت‌هایی را که در مایعات بدن مانند عرق و ادرار، از دست می‌رود را دوباره به بدن برگردانید. الکترولیت‌ها مواد معدنی هستند که بدن شما برای عملکردهای مهمی مانند تعادل مناسب و نگه داشتن ضربان قلب در یک ریتم منظم به آن نیاز دارد. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • سدیم؛
  • کلسیم؛
  • منیزیم؛
  • پتاسیم.

 


آب نارگیل برای زمانی که کم آب هستید عالی است، زیرا آب لازم را تامین می‌کند و الکترولیت‌ها و مقدار کمی کربوهیدرات را به بدن شما اضافه خواهد کرد. اگر بدن شما دچار کم آبی است، یک پیمانه (237 میلی‌لیتر) آب نارگیل شیرین‌نشده می‌تواند مشکل بدن شما را حل کند.

هندوانه، طالبی و خربزه

میوه‌هایی مانند هندوانه، عسلک، خربزه و طالبی دارای آب بسیار بالایی هستند و هنگامی که بدن شما کم آب است، انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای برای هیدراته شدن می‌باشند. به عنوان مثال، یک پیمانه (152 گرم) هندوانه خام و خردشده، تقریبا 92 درصد آن (139 میلی‌لیتر) آب است. طالبی و خربزه شبیه به هم هستند و حدودا 90٪ محتوای آب دارند که می‌تواند به طور کامل آب بدن شما را برای چندین ساعت تامین کند.

توت فرنگی

توت فرنگی به‌عنوان یک میوه کاملا خوشمزه و سبک، وعده‌ای است که همیشه می‌توانید کنار دست خود قرار دهید و با خوردن آن ضمن رساندن ویتامین‌ها به بدن، مشکل کم آبی در فصل‌های گرم را برطرف نمایید. 91% از حجم توت فرنگی از آب تشکیل شده است و از این لحاظ چیزی شبیه به هندوانه است که می‌تواند مشکل کم آبی را به سرعت برطرف کند.

 

هلو

هلو دارای مواد مفید زیادی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم بوده و 89% آن را آب تشکیل داده است. هلو به‌عنوان یک میوه سبک و خوشمزه می‌تواند کمک کند تا مشکل کم آبی برای بدن شما پیش نیاید. پس سعی کنید زمانی که سرکار هستید در کنار دستتان همیشه 2 الی 3 هلو داشته باشید و با فاصله 2 ساعته آنها را مصرف کنید تا بدنتان هیدراته بماند.

خلاصه مطلب

شما می‌توانید به دلایل مختلف مانند تب یا ناراحتی‌های گوارشی، و همچنین فعالیت بیش از حد، گرمازدگی، یا برخی داروها مانند دیورتیک‌ها دچار کم آبی بدن شوید. نوشیدن آب یک راه عالی برای هیدراته کردن است و بسیاری از غذاها می‌توانند به شما در جبران مایعات از دست‌رفته نیز کمک کنند. وقتی بدن شما دهیدراته است و حالت تهوع دارید، آب نارگیل، شیر یا خربزه را امتحان کنید. این مواد غذایی همچنین دارای الکترولیت‌های لازم برای بدن هستند که به متعادل کردن مایعات کمک می‌کند. از آنجایی که تشنگی یک سیگنال تاخیری است، حتما تا حد امکان هیدراته بمانید تا از کم آبی بدن جلوگیری نمایید. البته اگر به شدت دچار کم آبی شده‌اید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز مطلب: 100% 100