Ooma
چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مفید است؟

چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مفید است؟

ماهی دریاهای آزاد- ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا3 است که برای حفظ تعادل هورمون ها و عملکرد تیروئید ضروی هستند. تبدیل اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 برای حفظ تعادل در رژیم غذایی کم کاری تیروئید باعث کاهش التهاب و افزایش عملکرد مناسب سیستم عصبی می شود. ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و ماکرل بهترین منابع غنی از امگا 3 هستند که باعث افزایش فعالیت اعصاب و حمایت از سیستم ایمنی بدن و سلامت روحی روانی می شوند.
روغن نارگیل- روغن نارگیل اسیدهای چربی مانند اسید کاپریلیک، اسید اوریک، اسید کاپریک را تامین می کند که باعث سوخت و ساز مناسب، افزایش انرژی و کاهش خستگی می شوند.روغن نارگیل به هضم آسان غذا کمک می کند همچنین خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدان و ضد باکتری آن به عملکرد درست سیستم گوارشی کمک می کند و مانع از التهاب می شود. روغن نارگیل به ایمنی بدن کمک می کند و عملکرد مغز را افزایش می دهد و ثبات سطح قند خون را نیز افزایش می دهد.
جلبک دریایی- این ماده منبع طبیعی ید می باشد که از کمبودهایی که باعث اختلال عملکرد تیروئید می شود جلوگیری می کند و باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید باشد. این مواد را می توان در سوپ، با تن ماهی و کیک ماهی مصرف کرد.
غذاهای غنی از پروبیوتیک- پروبیوتیک در ماست کفیر، ماست بز، کلم ترش و سبزیجات تخمیر شده وجود دارد. پروبیوتیک با متعادل کردن محیط روده با استفاده از باکتری فلور، باعث کاهش سندروم نشت روده، کمبود موادمغذی، التهاب و واکنش های خودایمنی بدن می شود.
دانه ها- کتان، کنف و تخم چیا نوعی از امگا 3 دارند که به تعادل هورمون ها و عملکرد تیروئید کمک می کند. مقدار کافی چربی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید باعث عملکرد درست مغز و حالت روحی می شود همچنین باعث کاهش ورم می شود. مصرف مقدار مناسب چربی باعث ثبات قند خون و وزن مناسب می شود.
آب پاک- آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند و عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می کند به شکلی که مانع از خستگی می شود. برای پیشگیری از یبوست، انرژی پایین، و هوس قند، هر دو ساعت یک لیوان آب بخورید.
غذاهای حاوی فیبر بالا- افرادی که کم کاری تیروئید دارند مشکلات گوارشی نیز دارند. بنابراین باید روزی 40-30 گرم فیبر مصرف کنند. علاوه بر این، فیبر به سلامت قلب، تعادل سطح قند خون و وزن مناسب کمک می کند. روش های آسان برای دریافت فیبر عبارتند از خوردن سبزیجات تازه، انواع توت، عدس و دانه های مختلف.
آبگوشت قلم استخوان- گوشت گاو و مرغ حاوی اسیدهای آمینو پرولین و گلیسین هستند که باعث ترمیم پوشش سیستم گوارش و بهبود کم کاری تیروئید می شود. آبگوشت قلم استخوان حاوی موادمعدنی فراوانی است که از کمبود کلسیم، منیزیم، فسفر و سیلیسیم جلوگیری می کند. همچنین باعث بهبود انرژی، کاهش خستگی، افزایش ایمنی بدن و کاهش درد عضلات و مفاصل و غلبه بر حساسیت های غذایی می شود.
میوه ها و سبزیجات- این مواد غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و باعث کاهش التهاب می شوند. همچنین باعث سلامت دستگاه گوارش، عملکرد درست مغز، سلامت قلب، تعادل هورمونی و وزن مناسب می شود.

برای بهبود کم کاری تیروئید از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

موادغذایی گوارتزا- مصرف مقدار زیاد سبزیجات خام مثل بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم، سویا و کلم بروکسل عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا این مواد مولکلول هایی که تیروئید را ترمیم می کنند، مختل می کند. هنگام مصرف این سبزیجات بهتر است آن ها را 30 دقیقه بجوشانید و سپس به مقدار مناسب مصرف کنید. این سبزیجات افرادی که مبتلا به کمبود ید هستند را بیشتر تحت خطر قرار می دهد.
آب لوله کشی- آب لوله کشی حاوی فلوئور و کلر است که مانع جذب ید می شود. در واقع ید در رژیم غذایی به مقدار زیاد وجود دارد اما این به معنی جذب آن توسط همه افراد و استفاده از مواد معدنی نیست. 
گلوتن- بسیاری از افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، نسبت به گلوتن یا بیماری های سلیاک (بیماری خود ایمنی که به دلیل حساسیت به گوتن ایجاد می شود) حساس هستند. گلوتن در گندم و جو یافت می شود بنابراین مراقب محصولاتی که حاوی گلوتن هستند، باشید. حساسیت به گلوتن باعث التهاب، کمبود مواد مغذی و مشکلات هورمونی می شود.
لبنیات معمول- لبنیات نیز مانند گلوتن برای تیروئید مشکل ساز است و باعث شروع واکنش هایی میشود که باعث افزایش التهاب می شود. از محصولات لبنی که آلی نیستند و پاستوریزه هستند اجتناب کنید. مصرف شیر بز خام و آلی یا مصرف شیر گاو آلی A2 بهترین انتخاب است.
قند- قند باعث به هم خوردن تعادل هورمون های ضروری برای سوخت و ساز می شود. افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، به سختی وزن کم می کنند و از آن جایی که غده تیروئید، غده ای مهم برای تعادل هورمونی و سوخت و ساز است، بهتر است از مصرف قند اجتناب کنید زیرا باعث اختلالات هورمونی، خستگی، تغییر حالت روحی، افسردگی و افزایش وزن می شود. 
محصولات تهیه شده از آرد تصفیه شده- هرگونه ماده غذایی که با کربوهیدرات تصفیه شده مانند آرد گندم غنی شده تهیه شده است، تاثیر منفی بر سطح هورمون ها دارد و باعث افزایش وزن می شود. محصولات تهیه شده از آرد تصفیه شده شامل نان، غلات، حبوبات، پاستا و تمام محصولات نانوایی می باشند. بنابراین تا جایی که امکان دارد غلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا حداقل سعی کنید مصرف موادی که از آرد تهیه شده است را به حداقل برسانید و گندم سیاه و کوینولا را جایگزین آن کنید.

درمان طبیعی کم کاری تیروئید

علاوه بر رژیم غذایی کم کاری تیروئید می توانید از درمان های طبیعی زیر برای کاهش یا درمان کم کاری تیروئید استفاده کنید.

Ashwagandha ( پانصد میلی گرم در روز)

Ashwagandha نوعی گیاه است که برای کاهش استرس و حفظ تعادل هورمونی مفید است. این ماده باعث کاهش مقدار کورتیزول و تعادل مقدار T4 می شود. در واقع مصرف مکمل Ashwagandha برای 8 هفته به افزایش مقدار هورمون تیروکسین در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید کمک می کند و باعث کاهش شدت بیماری می شود. همچنین می توانید از موادغذایی مشابه مانند ریشه شیرین بیان، ریحان و جینسنگ استفاده کنید.

ید (150-300 میکروگرم در روز)

مطالعات نشان می دهد مصرف مقدار کمی (250 میکروگرم) مکمل ید باعث تغییرات جزئی اما مهم در عملکرد هورمون تیروئید می شود. موادغذایی حاوی ید شامل ماهی، سبزیجات دریایی، تخم مرغ، لبنیات خام و جلبک دریایی از کمبود ید جلوگیری می کنند.
مکمل ید نباید توسط افراد مبتلا به هاشیموتو مصرف شود زیرا مصرف بیش از حد ید در طولانی مدت باعث افزایش خطر پیشرفت تیروئید می شود. در واقع گاهی اوقات مصرف مکمل به همراه موادغذایی حاوی ید باعث افزایش مقدار ید دریافتی در روز می شود.

سلنیوم (200 میکروگرم در روز)

تیروئید عضوی است که حاوی بیشترین مقدار سلنیوم در بدن است. سلنیوم برای تولید هورمون T3 تیروئید لازم است و باعث کاهش تاثیرات خود ایمنی می شود. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند و زنان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی، مکمل های سلنیوم باعث کاهش سطح پاددتن های ضد تیروئید می شود و ساختار غده تیروئید را بهبود می بخشد. 
از آن جایی که سلنیوم به تعادل هورمونی کمک می کند، احتمال ابتلا به بیماری تیروئید را در طول بارداری و پس از آن کاهش می دهد. 

L- تیروزین (500 میلیگرم دو بار در روز)

این ماده آمینواسیدی است که باعث تولید هورمون های تیروئید می شود. تیروکسین (T4) به طور طبیعی از یدیناسیون تیروزین تولید میشود. تیروزین آمینواسیدی است که از منابع حاوی پروتئین به دست می آید و در بدن ساخته می شود.
مکمل L- تیروزین باعث رفع مشکل کم خوابی می شود و از طریق بهبود هوشیاری و عملکرد درست سیستم عصبی، از خستگی و حالت روحی نامناسب جلوگیری می کند. یکی از دلایلی مفید بودن L- تیروزین در جهت بهبود تیروئید، نقش آن در تولید ملاتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است که هورمون های طبیعی "احساس خوب" می باشند.

روغن ماهی (1000 میلی گرم در روز)

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن ماهی برای عملکرد مغز و تیروئید حیاتی هستند. امگا 3 DHA و EPA در روغن ماهی باعث کاهش علائم تیروئید از جمله اضطراب، افسردگی، کلسترول بالا، بیماری های التهابی روده، ورم مفاصل، دیابت، ضعف سیستم ایمنی و بیماری های خود ایمنی می شوند. مکمل های امگا 3 روغن ماهی به تعادل امگا 6 در رژیم غذایی کمک می کند.

ویتامین ب کمپلکس (یک کپسول ب کمپلکس در روز)

ویتامین ب 12 و تیامین برای عملکرد عصبی و تعادل هورمونی مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از مکمل تیامین به مبارزه با بیماری های خودایمنی از جمله خستگی مزمن کمک می کند. در مطالعه ای، هنگامی که بیماران مبتلا به هاشیموتو، 600 میلیگرم تیامین در روز مصرف کردند، خستگی آن ها در عرض چند ساعت یا چند روز کاهش یافت.
ویتامین ب 12 ماده ای مهم است که باعث کاهش خستگی می شود زیرا با راه های زیر باعث سلامتی سیستم عصبی مرکزی می شود:
حفظ سلامت سلول های عصبی (از جمله انتقال دهنده های عصبی)، حفاظت از پوشش اعصاب به نام سلول های غلاف میلین و تبدیل مواد مغذی از غذا به انرژی در مغز و بدن.

مکمل پروبیوتیک (50 میلیارد CFU در هر وعده)

پروبیوتیک باعث ترمیم روده و جذب مواد مغذی و کاهش التهاب می شود. مزایای دیگر پروبیوتیک با کیفیت بالا شامل مراقبت از سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی تولید شده از ویتامین ب12، کاهش رشد باکتری ها و ویروس های روده، بهبود سلامت پوست، کمک به کنترل اشتها و کاهش وزن است. 

روغن های ضروری برای کم کاری تیروئید

برای بهبود عملکرد تیروئید و علائم بیماری های خود ایمنی، روغن های ضروری را در رژیم کم کاری تیروئید قرار دهید:

  • سه قطه روغن کندر را با پنج قسمت روغن سنبل هندی و پنج قسمت روغن میخک مخلوط کنید. تیروئید را که در بخش جلو و پایین گردن قرار دارد، با این مخلوط ماساژ دهید. همچنین می توانید روزی دو بار، دو قطره روغن کندر را بر روی سقف دهان خود قرار دهید.
  • همچنین می توانید روزی چند بار، انگشت بزرگ پا و مچ دست (نقاط بازتاب تیروئید) را با دو تا چهار قطره روغن سنبل هندی و مر ماساژ دهید.
  • برای کاهش درد مفاصل و عضلات، از حمام آرامش بخش روغن گل شمعدانی، میخک، مر و سنبل هندی استفاده کنید.
  • برای کاهش خستگی، از ترکیب نعناع و روغن مرکبات مانند لیمو و گریپ فروت استفاده کنید.
  • برای بهبود حالت روحی و کاهش اضطراب و بدخلقی، از روغن بابونه، کندر و اسطوخودوس استفاده کنید.

منبع: https://draxe.com/hypothyroidism-diet-natural-treatment/

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 95% 95