Ooma
هر آنچه بانوان باید در مورد لوبریکانت بدانند

هر آنچه بانوان باید در مورد لوبریکانت بدانند

اگر شما هم در زمان رابطه ی جنسی خود به اندازه ی کافی تحریک نمی شوید و یا دچار خشکی واژن هستید، لوبریکانت ها می توانند انتخاب ارزشمندی برایتان باشند! لوبریکانت (روان کننده) مایع یا ژلی است که برای کاهش اصطکاک و تحریک پوست در زمان فعالیت جنسی استفاده می شود. یک روان کننده ی مناسب از مشکلاتی مثل ناراحتی و آسیب دیدگی واژن پیشگیری کرده و در نتیجه، خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STI) را کاهش می دهد. همچنین، اگر شما از کاندوم استفاده می کنید، باید بدانید که استفاده از لوبریکانت در زمان رابطه ی جنسی می تواند خطر پاره شدن کاندوم را به حداقل برساند.

چرا استفاده از روان کننده های واژینال برای زنان اهمیت دارد؟

رطوبت واژن در زمان رابطه جنسی اهمیت زیادی دارد. استفاده از روان کننده محیط واژن را برای رابطه ی جنسی آماده می کند و هر گونه اصطکاک یا تحریک پوستی را کاهش می دهد. رایج ترین علت درد در حین رابطه ی جنسی خشکی واژن می باشد.

مرطوب شدن واژن معمولاً به صورت طبیعی اتفاق می افتد. ترشح برخی از زنان در زمان تحریک جنسی بیشتر از سایرین است. بنابراین، استفاده از لوبریکانت به خود شخص بستگی دارد. برخی از زنان ممکن است احساس کنند که در زمان رابطه ی جنسی خود -علاوه بر روان کننده ی طبیعی- نیاز به یک لوبریکانت نیز دارند.

در برخی موارد، مخصوصاً پس از یائسگی، زنان دچار خشکی واژن می شوند. همین امر سبب می شود که واژن به اندازه ی کافی مرطوب نشده و فرد یک رابطه ی دردناک را تجربه کند. انواع ژل لوبریکانت را بدون نسخه و به راحتی می توان از داروخانه ها و فروشگاه های بزرگ تهیه کرد. هر لوبریکانت ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارد.

یکی از برندهای معروف و محبوب ژل لوبریکانت، ایموشن است. ایموشن ژل های متنوع و با ویژگی های متفاوتی دارد که برای تحریک کردن، تنگ کردن واژن، تقویت نعوظ و ... مورد استفاده قرار می گیرند. ژل ایموشن با رنگ زرد مخصوص بانوان است که علاوه بر اینکه آنتی باکتریال و ضد حساسیت است، بوی خوبی نیز دارد و خشکی واژن را برطرف می کند. ژل ایموشن نارنجی با ایجاد گرما خاصیت تحریک کنندگی دارد و ایموشن قرمز با داشتن عصاره انار، باعث منقبض شدن و تنگ شدن واژن می گردد.

 

علت خشکی واژن چیست؟

شاید شنیده باشید که فقط زنان یائسه از لوبریکانت های واژینال استفاده می کنند. خشکی واژن در دوران یائسگی بسیار رایج است، زیرا سطح استروژن بدن زنان در این زمان به طور طبیعی کاهش می یابد. اما اینکه صرفاً زنان یائسه از لوبریکانت استفاده می کنند تفکر اشتباهی است. زیرا نوسانات طبیعی هورمون استروژن در طول زندگی زنان (در هر سنی) می تواند باعث خشکی واژن شده و هر زنی ممکن است به یک لوبریکانت شخصی نیاز پیدا کند. خشکی واژن اغلب در دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و در زمان هایی که فرد دچار استرس عاطفی می شود اتفاق می افتد.

همچنین، مصرف برخی از داروها نیز ممکن است منجر به خشکی واژن شوند. از جمله برخی از قرص های ضد بارداری مثل ارتو-سایکلین و دپو پروورا. سایر داروهایی که می توانند باعث خشکی واژن شوند عبارتند از: زاناکس و آتیوان، برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده های بتا و حتی داروهای سرماخوردگی و آلرژی بدون نسخه.

روش های سریع درمان خشکی واژن

گزینه های درمانی زیادی برای زنان مبتلا به خشکی واژن وجود دارد. برخی از این گزینه های درمانی مثل مرطوب کننده ها یا روان کننده های واژن، بدون نسخه در دسترس هستند. برخی دیگر شامل داروهایی است که باید با تجویز پزشک مصرف شوند؛ مثل کرم استروژن واژینال، قرص (مثل اوسپمیفن)، کپسول، شیاف واژینال (مثل پراسترون) و غیره. این درمان ها معمولاً موقتی بوده و بعد از قطع درمان، علائم شما دوباره برمی گردند (مگر اینکه تخمدان ها استروژن بیشتری تولید کنند).

مرطوب کننده های واژینال

 شما می توانید روان کننده ها و مرطوب کننده های واژینال را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. این مواد حاوی هیچ هورمونی نبوده و عملاً هیچگونه عوارض جانبی سیستمیکی (در سطح بدن) ندارند. عوارض موضعی احتمالی ممکن است شامل احساس سوزش در ناحیه ی اعمال شده باشد.

فرمولاسیون مرطوب کننده های واژینال به نحوی طراحی شده است که باعث حفظ رطوبت در بافت واژن می شود. برای تأثیر مرطوب کنندگی مداوم، مرطوب کننده های واژینال باید تقریباً سه بار در هفته (به صورت واژینال) استفاده شوند. پیش از استفاده حتماً به برچسب روی محصول توجه کنید تا اشتباهاً روان کننده نخرید. از مصرف لوسیون های بدن و سایر مرطوب کننده ها برای رفع خشکی واژن خودداری کنید. زیرا این موارد می توانند باعث تحریک پوست واژن شوند.

روان کننده ها (لوبریکانت)

 همانطور که گفتیم لوبریکانت (روان کننده) مایع یا ژلی است که برای کاهش اصطکاک و تحریک پوست در زمان فعالیت جنسی استفاده می شود. انواع  زیادی از ژل لوبریکانت وجود دارد که برای انواع مختلف نزدیکی جنسی طراحی شده است. پیدا کردن ژل لوبریکانت مناسب بدن و روابط جنسی شما نیاز به بررسی و تجربه دارد. محصولاتی که صرفاً به عنوان روان کننده های واژینال فروخته می شوند، نسبت به مواردی که به منظور روان کننده در رابطه ی جنسی استفاده می شوند (مثل ژل پترولیوم که با نام وازلین شناخته می شود) تأثیر بیشتری دارند.

علاوه بر این، روان کننده های بر پایه روغن مثل وازلین، روغن بچه یا روغن های معدنی ممکن است به کاندوم های لاتکس و یا دیافراگم آسیب رسانده و تأثیر این موارد برای پیشگیری از بارداری و ابتلا به عفونت های مقاربتی را کاهش دهد. روان کننده های بر پایه آب یا سیلیکون را می توان با کاندوم یا دیافراگم استفاده کرد. همچنین، استفاده از کاندوم های پلی اورتان همراه با لوبریکانت های بر پای روغن مشکلی ندارد.

روان کننده های طبیعی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، آووکادو یا روغن بادام زمینی به راحتی در دسترس بوده و ممکن است زوج ها از این مواد به عنوان روان کننده استفاده کنند. با این وجود، همانطور که پیش از این ذکر کردیم روان کننده های بر پایه روغن و حتی روغن های طبیعی برای استفاده با کاندوم لاتکس یا دیافراگم توصیه نمی شوند. زیرا این مواد به لاتکس آسیب می رسانند. اگر شما در زمان رابطه ی جنسی خود از کاندوم یا دیافراگم استفاده می کنید، لوبریکانت های پایه آب یا سیلیکون می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

- لوبریکانت های بر پایه آب: لوبریکانت های بر پایه آب معمولاً بهترین گزینه برای افرادی است که از کاندوم استفاده کرده و یا مستعد عفونت های قارچی می باشند. اگر از کاندوم استفاده می کنید، لوبریکانت های بر پایه سیلیکون نیز می تواند برایتان مناسب باشد.

برخی از افراد روان کننده های بر پایه سیلیکون را به لوبریکانت های بر پای آب ترجیح می دهند. زیرا این لوبریکانت ها خاصیت روان کنندگی بالاتری داشته و ماندگاری بیشتری نیز دارند (به خصوص در زمان رابطه ی جنسی در حمام یا زیر دوش). با این وجود، لوبریکانت های بر پایه سیلیکون گران تر هستند و همچنین می توانند اسباب بازی های جنسی سیلیکونی را تجزیه کنند.

- لوبریکانت های بر پایه روغن: این روان کننده ها بسیار مشکل ساز هستند و همانطور که اشاره کردیم به هیچ وجه نباید با کاندوم های لاتکس استفاده شوند. روغن باعث تجزیه لاتکس و در نتیجه، پاره شدن کاندوم می شود. هرگز از سایر روان کننده های حاوی روغن، چربی یا گریس هایی مثل وازلین، روغن یا لوسیون بچه، لوسیون های بدن، لوازم آرایشی یا سایر موارد مشابه روی کاندوم استفاده نکنید. این مواد به شدت به لاتکس آسیب رسانده و باعث می شود که کاندوم به راحتی پاره شود. علاوه بر این، ممکن است این مواد تأثیر بدی روی واژن و بدن شما داشته باشند.

فروشگاه تجهیزات پزشکی فانی: faanistore.com

آدرس: تهران - میدان امام خمینی - خیابان ناصرخسرو - کوچه خراسانی‌ها - پلاک ۱۵

شماره تماس پشتیبانی: 09044848841

امتیاز مطلب: 100% 100