Ooma
تعداد دفعات و شکل مدفوع نوزاد شیرخشکی

والدین زمان زیادی را صرف تعجب و نگرانی از این می کنند که آیا مدفوع نوزادشان "طبیعی" است. در واقع، چنین چیزی وجود ندارد عادات روده نوزادان به اندازه خود آنها فردی است و با گذشت زمان شما با روال زندگی نوزاد خود آشنا خواهید شد.

 نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند اغلب یک نوبت در روز دفع مدفوع دارد که دارای رنگ زرد کم رنگ، سفت و مختصری قلیایی یا خنثی است و بوی زیاد می‌دهد اما مدفوع نوزاد شیر مادرخوار بیشتر شل و رنگ زرد خردلی رنگ است که مختصری بوی ترشیدگی -اسیدی- دارد و این حالت تا زمانی که غیر از شیر مادر، غذایی به کودک داده نشود، باقی می ماند.

در چند روز اول زندگی، کودک شما مکونیوم، ماده غلیظ، سیاه یا سبز تیره را که قبل از تولد در روده هایش وجود داشت، دفع می کند. هنگامی که مکونیوم از بین می رود، مدفوع نوزاد شیرخوار معمولاً زرد، برنزه، قهوه ای یا سبز است. تا زمانی که خون در مدفوع وجود نداشته باشد، هر رنگی طبیعی است.

در شش هفته اول بدو تولد، ممکن است مدفوع نوزاد سبز روشن باشد که این حالت طبیعی است و برخلاف تصور عامه مردم ارتباطی با سرماخوردگی ندارد.

مدفوع نوزادان که از طریق شیر خشک تغذیه می شود کمی سفت تر از مدفوع نوزادانی است که از شیر مادر تغذیه می کنند، از نظر قوام شبیه کره بادام زمینی است. اگر خیلی سقت تر از این باشد، ممکن است نشانه یبوست باشد و باید به پزشک اطفال خود اطلاع دهید. اگر نگران یبوست هستید و نوزاد شما کمتر از 4 ماه دارد، بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال ، به او چیزی غیر از شیر خشک یا شیر مادر ندهید.

اگر به کودک محلول الکترولیت، آب یا آب میوه بخورید، ممکن است به طور ناخواسته از مواد مغذی ضروری برای او محروم شوید. نوزادان بالای 4 ماه می توانند چند اونس آب در روز می تواند مصرف کند.  اما اگر فکر می کنید یبوست دارد، باید با متخصص اطفال خود در مورد چگونگی حل این مشکل صحبت کنید.

شکل مدفوع نوزاد سالم

مدفوع سالم دارای بوی ملایم و رنگ زرد روشن، قهوه‌ای و یا مایل به سبز است. پیدا کردن رگه‌هایی از خون سیاه در مدفوع در نتیجه تغذیه با شیر مادر با نوک پستان ترک‌خورده و خونریزی کننده، غیر معمول نیست.اما اگر خون قرمز باشد به دکتر خبر بدهید.

در ضمن، رگه‌های سبز در طول مدفوع می تواند نشانه عفونت باشد.اگر مدفوع خاکستری یا سفید باشد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که نوزاد به درستی غذا را هضم نمی‌کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که در حدود 1 تا 2 ماهگی، بسیاری از نوزادان از چند بار دفع مدفوع در روز به چند روز بین حرکات روده می روند. این نیز کاملاً طبیعی است این مهم نیست که کودک چگونه مدفوع را خارج میکند، بلکه چقدر سفت شدن مدفوع پس از دفع مدفوع است که باعث نگرانی می شود. هنگامی که غلات و سایر مواد جامد را به رژیم غذایی کودک خود معرفی می کنید، می توانید بسته به غذای او تغییرات چشمگیری در بو، رنگ، قوام و تعداد دفعات مدفوع او انتظار داشته باشید. نوزادانی که بیش از یک ماه سن دارند ممکن است خیلی کم‌تر از آن‌هایی که کم‌تر از یک ماه سن دارند، به ویژه آنهایی که از شیر مادر تغذیه می کنند، مدفوع کنند.

علت مدفوع کف مانند و سبز رنگ نوزاد شیر خشکی چیست؟

اگر رنگ مدفوع نوزادتان سبز تیره است شیرخشک حاوی آهن به او داده اید و یا اگر نوزادتان شیر خودتان را تغذیه می کند و به او مکمل آهن می دهید احتمال دارد که رنگ مدفوع او سبز تیره گردد. این اتفاق در صورتی نگران کننده نیست که میل کودک به غذا کم نباشد . اما اگر کودکتان بی میل شد و مدفوع او سبز رنگ گشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت چسبناک بودن مدفوع نوزاد چیست؟

چسبناک شدن مدفوع نوزاد شما ایرادی ندارد. قوام مدفوع بچه ها در طول رشدشان تغییر می کند. تا زمانی که وزن خوب بگیرد و قوام مدفوع او سفت نباشد، چسبندگی وجود داشته باشد، مشکلی نیست. فرزند شما مشکل روده ندارد و در حال طی کردن مراحل رشد خود است.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 94% 94