Ooma
لبخندی زیبا با ایمپلنت دندان

چکیدهایمپلنت روشی جدید و جایگزین مناسبی برای دندان هایی است که به طور کلی کشیده شده اند و از دست رفته اند.

بسیاری از افراد بنا به دلایلی مانند بالا رفتن سن و پوسیدگی دندان‌ها، خالی شدن دندان، آسیب زیاد و کشیدن، تعدادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند. این مشکل نه تنها لبخند و ظاهر شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه بر روی غذا خوردن او نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. اکثر افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند به دنبال یک روش دائمی برای جایگزین کردن آن‌ها هستند. در سال‌های گذشته پروتز متحرک یا همان دندان مصنوعی رواج فراوان داشت اما به دلیل مشکلات فراوانی که این نوع دندان ها داشتند جای خود را به ایمپلنت داده اند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت نوعی ریشه مصنوعی دندان است؛ افرادی که به هر دلیل یک یا تعدادی از دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اند و این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها شده است، می‌توانند ایمپلنت دندان را امتحان کنند. ایمپلنت یک میله کوچک و پیچ مانند است که با عمل جراحی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و می‌تواند تاج مصنوعی دندان را نگه دارد. به عبارت دیگر پایه ایمپلنت نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و روکش آن تاج دندان خواهد بود. بنابراین برخلاف باور عموم، ایمپلنت به دندان‌های اطراف تکیه نمی‌کند؛ بلکه درون استخوان فک قرار می‌گیرد.

اشتباه دیگری که برخی از مردم مرتکب می‌شوند این است که ایمپلنت را با روکش اشتباه می‌گیرند؛ در حالیکه روکش بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد و درست همانند دندان طبیعی شما خواهد بود. زمانی که تاج را بر روی ایمپلنت قرار می‌دهید دیگر قادر به دیدن آن نخواهید بود. بر اساس شرایط شما ممکن است پزشک تغییراتی را در ایمپلنت اجرا کند؛ برای مثال از پروتز یا پل متکی به ایمپلنت استفاده کند.

میزان تبحر و تخصص و همینطور سابقه‌ی دندانپزشک در موفقیت ایمپلنت تاثیر بسزایی دارد، مطب دندانپزشکی پاسداران یکی از مراکزی است که به صورت تخصصی در حوزه دندانپزشکی فعالیت دارد و شما می توانید زیر نظر یکی از بهترین دندانپزشکان تهران ایمپلنت خود را انجام دهید.

مراحل جراحی ایمپلنت دندان

مراحل و‌ زمان انجام جراحی بستگی به شرایط دندان افراد ومیزان پیچیدگی جراحی متفاوت است. ایمپلنت دندان شامل مراحل زیر است:

  • اولین کاری که برای ایمپلنت دندان باید انجام دهید، مراجعه به مرکز ایمپلنت و مشورت با دندانپزشک است. در مراجعه حضوری معاینات لازم انجام می‌شوند و به طور جامع وضعیت بیمار بررسی خواهد شد. علاوه بر این در جلسه مشاوره، از دهان و دندان‌های شما یک عکس رادیوگرافی اشعه ایکس نیز گرفته می‌شود تا پزشک بتواند به طور دقیق‌تر از وضعیت دندان‌ها اطلاع پیدا کند. اگر به لیفت سینوس یا پیوند استخوان نیاز داشته باشید، باید پیش از انجام ایمپلنت یک جلسه را هم به این مراحل اختصاص دهید.
  • ایمپلنت با کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا شما بتوانید در حین عمل هوشیار باشید و هیچگونه دردی در دهان خود احساس نکنید. اگر برای انجام عمل استرس دارید پزشک برای شما یک آرام‌بخش تجویز خواهد کرد تا اضطراب شما را کاهش دهد.

  • در این مرحله پزشک به سراغ کاشت ایمپلنت می‌رود. برای ایمپلنت از یک پیچ فلزی تیتانیومی استفاده می‌شود و آن را درون استخوان فک تعبیه می‌کنند و نقش ریشه را بر عهده خواهد داشت. کاشت ایمپلنت درون فک یک مرحله طولانی است و ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد. زمان بهبودی آن نیز برای فک پایین ۵ ماه و برای فک بالا تقریبا ۷ ماه خواهد بود.
  • برای انجام این مرحله پزشک بررسی می‌کند که ایمپلنت به خوبی درون استخوان فک جوش خورده باشد. پس از آن تاج موقت یا هیلینگ کپ را بر روی پایه ایمپلنت قرار می‌دهند. هیلینگ کپ یک قطعه فلزی است که بین ایمپلنت و لثه فاصله می‌اندازد و باید برای ۱۰ تا ۱۴ روز بر روی دندان بماند.
  • در مرحله بعد، هیلینگ کپ خارج می‌شود و اباتمنت را بر روی ایمپلنت قرار می‌دهند. در واقع اباتمنت همان بخشی است که بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد و از تاج محافظت می‌کند. برای ۴ تا ۶ هفته باید تاج موقت بر روی ایمپلنت باقی بماند تا تاج دائمی طراحی و ساخته شود.
  • در مرحله آخر از ایمپلنت، تاج دائمی را بر روی ایمپلنت قرار می‌دهند. مهم‌ترین بخش دندان تاج است؛ چرا که با زیبایی چهره فرد در ارتباط است. تاج دائمی را می‌توان درون اباتمنت چسباند یا پیچ کرد.

ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال روش پیشرفته تر ایمپلنت است که در آن از دستگاه ها و فناوری های جدیدی به منظور تسریع بخشیدن و کوتاه کردن مراحل ایمپلنت استفاده می کنند. در این روش بعد از جاگذاری پایه دندان در لثه روکش موقت روی آن قرار می گیرد. افرادی که از استخوان کافی در ناحیه ایمپلنت برخوردارند، از بیماری خاصی که مانع از ایمپلنت باشد یا نیاز به شرایط خاص برای ایمپلنت باشد و همچنین فاقد هرگونه بیماری دهان و دندان هستند کاندید مناسبی برای ایمپلنت دیجیتال محسوب می شوند.

در ایمپلنت دیجتیال باتوجه به استفاده از روش ها و دستگاه های جدید میزان درد و خون ریزی کمتری را شاهد خواهید بود همچنین در این روش تعداد برش ها کمتر و کوچک تر خواهد بود.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد و این مزایا باعث شده‌اند که این روش جزو بهترین و پرطرفدارترین روش‌های مراقبت از دندان قرار بگیرد. برخی از این فواید عبارتند از:

  • ایمپلنت همانند دندان‌های عادی فرد خواهد بود و ظاهری کاملا طبیعی و زیبا دارد.
  • ایمپلنت‌ها از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند؛ چرا که درون استخوان فک قرار می‌گیرند و در صورت مراقبت مناسب می‌توانند برای سال‌های طولانی قابل استفاده باشند.
  • ایمپلنت لبخند زیباتری به شما هدیه می‌دهد و شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.
  • مزایای ایمپلنت فقط مربوط به زیبایی نمی‌شوند؛ بلکه در گفتار بیمار نیز تاثیر مثبتی خواهند داشت. وجود دندان لق یا جای خالی دندان باعث می‌شود که فرد نتواند به درستی صحبت کند. با استفاده از ایمپلنت می‌توانید ارتباط خود با دیگران را بهبود بخشید.
  • برخلاف پروتزهای متحرک، ایمپلنت‌ها عضو ثابت دهان شما خواهند بود و مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد. پروتزهای متحرک در زمان غذا خوردن ممکن است کمی آزاردهنده باشند، اما ایمپلنت بدون درد و ناراحتی به شما اجازه می‌دهد که خوراکی‌ها و غذاهای مورد علاقه‌تان را میل کنید.
  • در ایمپلنت از دندان‌های اطراف کمک گرفته نمی‌شود و حتی می‌تواند از سایر دندان‌ها پشتیبانی کند.
  • ایمپلنت دارای پایه‌های محکم است و برخلاف پروتز متحرک، نیازی به استفاده از چسب‌های آلوده ندارد.

معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نیز مانند بسیاری دیگر از جراحی‌ها ممکن است معایبی به همراه داشته باشد. به خصوص اگر توسط افراد بدون تجربه انجام شود، معایب آن بیشتر از مزایای آن خواهد بود. برخی از عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • انجام ایمپلنت به هزینه بالایی نیاز دارد و در مقایسه با بریج یا پروتز گران قیمت‌تر است. بیمه نیز معمولا هزینه ایمپلنت را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین شما باید تمامی هزینه آن را خودتان پرداخت کنید.
  • از آنجایی که ایمپلنت نوعی جراحی است، در مقایسه با پروتز یا بریج تهاجمی‌تر خواهد بود. اگر درگیر بیماری یا برخی مشکلات سلامتی هستید ممکن است پس از انجام جراحی در معرض عفونت قرار بگیرید.
  • ایمپلنت دندان ممکن است به چند جلسه برای تکمیل شدن نیاز داشته باشد.
  • برای انجام ایمپلنت باید تراکم استخوان کافی داشته باشید. برخی افراد به تقویت استخوان نیاز پیدا می‌کنند که برای این کار باید پیش از انجام ایمپلنت پیوند استخوان انجام دهند.

مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت دندان

برای اینکه ایمپلنت شما بدون مشکل باقی بماند و طول عمر بالایی داشته باشد، پس از انجام آن باید برخی نکات را رعایت کنید که این نکات و مراقبت‌ها عبارتند از:

  • محل ایمپلنت را لمس و دستکاری نکنید.
  • تا یک روز پس از انجام ایمپلنت، حداقل دو الی سه بار دهان خود را با محلول آب و نمک بشویید.
  • تا چند روز از انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی اجتناب کنید و استراحت نمایید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از انجام ایمپلنت از مصرف مایعات با کمک نی خودداری کنید.
  • بهتر است تا ۲۴ ساعت از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن دارند اجتناب کنید.
  • پس از ایمپلنت غذا یا نوشیدنی داغ مصرف نکنید؛ چرا که خونریزی را افزایش خواهند داد.

خلاصه

اگر دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اید و از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید، باید به دنبال روش‌هایی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته باشید. ایمپلنت روشی موثر برای جایگزین شدن با دندان‌های طبیعی از دست رفته است. این روش علاوه بر مزایای فراوانی که دارد؛ همچنین انتخاب صحیح پزشک متخصص برای ایمپلنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند عوارض را کاهش دهدمطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران یکی از مراکزی است که به صورت تخصصی و حرفه ای به انجام خدمات مرتبط با دندان از جمله ایمپلنت می پردازد.

امتیاز مطلب: 71% 71