Ooma
قرص ضد اضطراب و دلشوره | 5 داروی تایید شده و 6 تکنیک درمانی

قرص ضد اضطراب و دلشوره مواد شیمیایی موجود در بدن و مغز شما را تغییر می‌دهد و توسط پزشک برای کاهش علائم اضطراب تجویز می‌شود. این نوع قرص‌ها به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و بتوانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این داروها و روش‌های دیگری که برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد آشنا کنیم، پس اگر استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید ما را همراهی کنید.

انواع قرص ضد اضطراب و دلشوره

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که استفاده از قرص ضد اضطراب و دلشوره راه درمان اختلالات اضطرابی نیست، اما این قرص‌ها می‌توانند به مدیریت بعضی از علائم اضطراب مانند ترس، نگرانی و حملات پانیک کمک کنند. این داروها حتما باید توسط پزشک و  معمولا روانپزشک تجویز شود. قرص‌های ضد اضطراب و دلشوره مختلفی وجود دارد، اما هر دارویی مناسب شما نیست و پزشک تشخیص خواهد داد که شما باید از کدام یک از داروهای زیر استفاده کنید:

نکته: بر اساس گفته روانشناسان و روانپزشکان مدیتیشن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاهش اضطراب و دلشوره است. اگر دوست داشتید می‌توانید در صفحه صوت مدیتیشن آن را تجربه کنید.

1- بنزودیازپین‌ها

معمولا به طور کوتاه مدت از بنزودیازپین‌هایی مثل زاناکس (آلپرازولام)، والیوم (دیازپام)، آتیوان (لورازپام) و کلونوپین (کلونازپام) برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

2- مسدود کننده‌های بتا

برای کنترل بیماری قلبی از مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌شوند. آنها اثرات اپی نفرین را محدود می‌کنند (محرکی که بدن شما به طور طبیعی تولید می‌کند) و با این کار باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شوند. بتابلوکرها همچنین می‌توانند به کنترل لرزش، تعریق و سایر علائم فیزیکی اضطراب و استرس کمک کنند. تنورمین (آتنولول)، سکتورال (اسبوتولول) و پروپرانولول برخی از بتابلوکرها هستند.

3- بوسپیرون

بوسپیرون ممکن است برای درمان طولانی مدت اضطراب مزمن تجویز شود و به عنوان درمانی برای اختلال اضطراب فراگیر شناخته شده است. عملکرد سروتونین را افزایش می‌دهد و یک انتقال دهنده عصبی است که به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

4- مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

 

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین که اغلب به عنوان اولین داروها برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل داروهایی مانند پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولافت (سرترالین) و لکساپرو (اس سیتالوپرام) است. SSRI ها داروهای ضد افسردگی نوعی در نظر گرفته می‌شوند و میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند که باعث بهبود خلق و خود می‌شود.

5- داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

برای درمان اضطراب از داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای نیز استفاده می‌شود. داروهای رایج در این دسته شامل: توفرانیل (ایمی پرامین)، پاملور (نورتریپتیلین)، الاویل (آمی تریپتیلین) و آنافرانیل (کلومیپرامین).

توجه: اگر در دوران شیردهی قرار دارید، باید قبل از مصرف هرگونه قرص ضد اضطراب و دلشوره با پزشک مشورت کنید، زیرا این امکان وجود دارد که آن دارو برای فرزند شما خطرناک باشد.

کاهش اضطراب بدون استفاده از قرص ضد اضطراب و دلشوره

این امکان وجود دارد که مصرف دارو برای شما امکان پذیر نباشد، در چنین شرایطی می‌توانید چند کار ساده را به طور روزانه و هفتگی انجام دهید تا میزان استرس و اضطرابتان کاهش یابد. البته حتی اگر از قرص ضد اضطراب و دلشوره نیز استفاده می‌کنید، باز هم توصیه می‌کنیم این راهکارها را امتحان کنید تا سرعت نتیجه گرفتن شما چند برابر شود:

1. فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

اگر اضطراب دارید، حرکت مداوم بدنتان ممکن است به کاهش سطح اضطراب و بهبود خلق و خو کمک کند. یک مطالعه 6 هفته‌ای از 185 دانشجوی دانشگاه نشان داد که شرکت در ورزش هوازی 2 روز در هفته به طور قابل توجهی اضطراب را کاهش می‌دهد.  اگر در حال حاضر غیر فعال هستید، با فعالیت‌های ملایم مانند پیاده روی، یوگا یا دوچرخه سواری شروع کنید. سعی کنید فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

2. از مدیتیشن کمک بگیرید

 

مشخص شده است که مدیتیشن استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. جان هاپکینز تحقیقاتی انجام داد که نشان می‌دهد نیم ساعت مدیتیشن در هر روز ممکن است برخی از علائم اضطراب را کاهش دهد و مثل یک داروی ضد افسردگی عمل کند. اگر نمی‌دانید مدیتیشن چیست، تعریف ساده و کاملی که یکی از منابع در یکی از مقالاتش آورده است می‌تواند به شما کمک کند:

به ساده‌‌ترین زبان ممکن، مدیتیشن تمرینی است که ما در آن یک گوشه نشسته، خوابیده یا حتی جایی می‌ایستیم، سپس با چشمانی بسته یا باز سعی می‌کنیم روی چیزی در ((لحظه حال)) تمرکز کرده و با تمام حواس و توجه آن را بفهمیم و درک کنیم. مثلا رو نفس کشیدنمان و بالا و پایین شدن شکم خودمان تمرکز می‌کنیم، به این ترتیب ذهن‌مان مثل همیشه نمی‌تواند یا ما را به گذشته ببرد یا از آینده نگران‌نمان کند. بلکه به لحظه حال می‌آید.

اگر دوست داشتید اطلاعات بیشتری هم به دست بیاورید حتما مقاله مدیتیشن چیست را بخوانید.

3. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی شما بر همه جنبه‌های سلامتی شما از جمله سلامت روان تاثیر می‌گذارد. یک تحقیق در سال 2022 نشان داد افرادی که از رژیم غذایی سرشار از غذاهای آماده و فست فودی استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد اضطراب بالاتری را تجربه خواهند کرد. از طرفی مصرف نکردن غذاهای کامل و غنی نیز ممکن است خطر کمبود مواد مغذی ضروری مانند منیزیم و ویتامین‌های B را افزایش دهد.

بنابراین توصیه می‌شود از غذاهای فراوری شده و آماده کمتر استفاده کنید و موارد زیر را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید:

سبزیجات

میوه‌ها

لوبیا

ماهی

آجیل

دانه‌ها

4. استراحت شبانه را در اولویت قرار دهید

بارها و بارها ثابت شده است که خواب بخش مهمی از سلامت روان است. یک نظرسنجی در سال 2012 نشان داد که تقریباً یک سوم بزرگسالان کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، CDC توصیه می‌کند که بزرگسالان 7 تا 9 ساعت در روز بخوابند. اگر خواب خوبی ندارید می‌توانید از راهکارهای زیر برای خوابی بهتر استفاده کیند:

فقط هنگام شب و زمانی که خسته هستید بخوابید.

در رختخواب تلویزیون نبینید.

از تلفن، تبلت یا رایانه خود در رختخواب استفاده نکنید.

اگر خوابتان نمی‌برد، رختخوابتان را ترک کنید و به اتاق دیگری بروید.

قبل از خواب وعده‌های غذایی سنگین استفاده نکنید و از مصرف قهوه و مواد کافئین دار خودداری کنید.

اتاق خود را تاریک و خنک نگه دارید.

قبل از رفتن به رختخواب نگرانی‌های خود را یادداشت کنید.

سعی کنید هر شب، در ساعت معینی بخوابید.

5. زمانی را در طبیعت بگذرانید

پیاده‌ روی کردن و رفتن به پیک نیک کارهایی تاثیرگذار برای کاهش استرس و اضطراب هستند، اما متاسفانه برخی از مردم از این فعالیت‌ها استفاده نمی‌کنند یا می‌گویند که به آنها دسترسی ندارند. حتی اگر در یک شهر با انبوه ساختمان‌ها زندگی می‌کنید، می‌توانید به دنبال فضاهای سبز مانند پارک‌های  باشید.

اگر دوست دارید از شر استرس خلاص شوید از خانه بیرون بزنید! تحقیقات نشان می‌دهد که وقت گذرانی در فضاهای سبز و طبیعی مانند پارک‌ها و جنگل‌ها و ماندن در طبیعت راه‌های موثری برای کاهش استرس و اضطراب است. بررسی‌ها نشان داده است که حتی 10 دقیقه بودن در یک محیط طبیعی ممکن است به بهبود شرایط روحی و جسمی کمک کند.

6. نوشتن را امتحان کنید

نوشتن ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و خروجی مثبتی برای افکار و احساسات ما فراهم کند. مطالعه‌ای در سال 2018 اشاره کرد که نوشتن منظم روزانه ممکن است با کیفیت زندگی بالاتر، رفتارهای خودمراقبتی پیشگیرانه و سایر رفتارهای سالم مانند مصرف داروهای تجویز شده مرتبط باشد. برای این کار لازم نیست نویسنده ماهری باشید یا خط خوبی داشته باشید، تنها کافی است هر آن چیزی که در ذهنتان می‌گذرد را یادداشت کنید تا ذهنتان سبک شود.

کلام آخر

پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن که به سراغ مصرف قرص ضد اضطراب و دلشوره بروید، راهکارهای ساده‌ای را که معرفی کردیم امتحان کنید، شاید با این کار نیازی به مصرف دارو نداشته باشید.

منابع:

healthline

verywellmind

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 66% 66