Ooma
علت و درمان درد کف پا

پاهای ما کمک فنر حیاتی هستند. هنگام راه رفتن و حرکت در روز، پاها از وزن بدن پشتیبانی می کنند، بنابراین درد پا می تواند زندگی شما را مختل کند و باعث ناراحتی شما شود. در واقع، 77٪ از بزرگسالان با درد پا دست و پنجه نرم می کنند .

چه عواملی باعث ایجاد درد در پایین پای شما می شود؟ دانستن بیشتر در مورد آناتومی پا به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه با مشکلاتی مانند ورم کف پا، متاتارسالژی و نوروپاتی کنار بیایید. برای رفع نگرانی درباره موارد ذکر شده و به دست آوردن اطلاعات درباره آنها در مقاله زیر با ما همراه باشید.

علت های احتمالی برای ورم کف پا

آناتومی پاهای شما نسبتاً پیچیده است: 26 استخوان ، 30 مفصل و تقریباً 100 عضله و رباط. هر یک از این عناصر آناتومیکی، از انگشتان پا تا تاندون آشیل، به شما کمک می کند تا به حالت ایستاده و متعادل بایستید. در یک پای سالم، این استخوان ها، مفاصل و تاندون های متعدد با هم کار می کنند تا فشار قدم های شما را متعادل کنند. اما آسیب یا عارضه پا می تواند کاملاً دردناک شود زیرا پاها تمام وزن بدن را در خود نگه می دارند، که می تواند پای شما را در هر زمان ایستادن تحریک کند.

یکی از متداول ترین عوامل درد پا، ورم کف پا است. اگر مبتلا به ورم مفصل کف پا باشید، بافت در امتداد قوس پا (بین پاشنه پا و انگشتان پا) ملتهب می شود. این می تواند باعث ایجاد التهاب دردهای شدید و چاقویی در پاشنه یا پایین پا شود.

افرادی که کفش هایی با پشتیبانی قوس ضعیف می پوشند، که به مدت طولانی روی سطوح سخت راه می روند یا می ایستند یا پابرهنه راه می روند، به خصوص مستعد ابتلا به ورم کف پا هستند .

علائم التهاب رباط کف پا اغلب در صبح یا در مدت طولانی استراحت شدید خود را نشان میدهند. هنگامی که از خواب بیدار می شوید و از رختخواب خارج می شوید، ممکن است احساس درد شدیدی در پاشنه پا یا جای دیگر پایین پا داشته باشید. حرکات کششی ملایم، بسته های یخ یا گرما و ورزش هایی که بنظر میرسد تاثیر چندانی ندارند مانند راه رفتن می توانند به کاهش درد کمک کنند.

متاتارسالژی ( درد کف پا و پنجه پا)

متاتارسالژی یکی دیگر از دلایل احتمالی درد پا است. بیماران مبتلا به متاتارسالژی غالباً درد و التهاب را در گلوله پای خود، درست در پشت انگشتان خود، گزارش می کنند. چه عواملی باعث این ناراحتی می شود؟ متاتارسالژی می تواند در اثر فعالیتهای پر تحرک ایجاد شود که می تواند باعث تحریک فشار در انتهای پاها شود، مانند پرش یا دویدن.

یک مطالعه پزشکی نشان داد که 80٪ از افراد در دوره ای از زندگی خود متاتارسالژی را تجربه کرده اند. نگران نباشید بسیاری از بیماران گزارش می کنند که دردهای متاتارسالژی خفیف تا متوسط ​​آنها پس از استراحت به پاها و استفاده از درج کفش ارتوپدی برطرف می شود.

نوروپاتی محیطی

درد پا نیز می تواند به سیستم عصبی شما نسبت داده شود. در حالی که بافت باعث التهاب پنجه و رباط کف پا می شود، میلیون ها نفر دچار درد عصبی در پاهای خود می شوند. درد عصبی یا نوروپاتی نسبت به سایر بیماری های پا می تواند برای درمان و شناسایی پیچیده باشد. در نوروپاتی، سیستم عصبی بیمار یا آسیب دیده است و یا به اشتباه سو استفاده می کند.

سیستم عصبی ما پا و انگشتان را به مغز متصل می کند، سیگنالهایی  را در بدن حمل می کند که به ما امکان حرکت و احساس انگشتان پا را می دهد. گاهی اوقات، یک آسیب یا بیماری می تواند این در مسیر انتقال این سیگنال ها اختلال ایجاد کرده و منجر به درد شود. درد عصب محیطی می تواند مانند احساس گزگز، سوزش یا احساس خنجر باشد.

نوروم

نوروم به دلیل التهاب یا بزرگ شدن اعصاب دیجیتال است. این اعصاب در امتداد پایین پا حرکت می کنند و حس انگشتان را ایجاد میکند. همین فعالیت هایی که باعث می شود فرد دچار متاتارسالژی شود نیز می تواند باعث ایجاد نوروم شود. فعالیت های بیش از حد مانند دویدن، پوشیدن کفش بدون حمایت مناسب یا پوشیدن کفش پاشنه بلند بسیار است. بیماران ممکن است احساس کنند که یک سنگریزه یا جسم خارجی در امتداد پایین پا وجود دارد که معمولاً بین انگشتان دوم و سوم یا سوم و چهارم است. این معمولاً با بی حسی / گزگز / سوزش دو انگشت مجاور همراه است.

درد شست پا

دو استخوان کوچک در زیرانگشت شست پا قرار دارد. آنها به عملکرد تاندون که انگشت شست را خم می کند کمک می کنند. این استخوان ها می توانند با تحمل فشار بیش از حد، ملتهب شده و باعث درد و تورم شوند. اگر فشار شدید باشد، ممکن است استرس شکستگی در آنها ایجاد شود. آسیب دیدن این استخوان ها باعث درد مستقیم در پایین انگشت شست پا می شود.

 

علت درد کف پا

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

برای بعضی از افراد، درد پا طی چند روز برطرف می شود و نیاز به درمان ندارد. اما افراد دیگر با درد مزمن پا کنار می آیند. هر نوع درد پا که مانع از ادامه زندگی روزمره شما شود، دلیل بالقوه ای برای نگرانی پزشکی است. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، به خصوص باید با پزشک مشورت کنید:

  • درد جدیدی که بیش از چند روز طول می کشد
  • دردی که مانع راه رفتن شما می شود
  • حالت تهوع یا تهوع مربوط به درد پا (که می تواند نشان دهنده شکستگی استخوان باشد)
  • تب یا تورم مربوط به درد پا (که می تواند نشان دهنده عفونت باشد)
  • یک حادثه یا آسیب دیدگی که می تواند باعث درد پا شود
  • درد مزمن پای شما بدتر شده است

تشخیص

پزشک شما احتمالاً با معاینه فیزیکی شروع به شناسایی علت درد پا می کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما سعی می کند هرگونه حساسیت را مشخص کند. آنها ممکن است پاهای شما را لمس کنند، از شما بخواهند انگشتان پا را کشیده و راه رفتن شما را مشاهده کنند. پزشک همچنین به دنبال التهاب یا تورم، کبودی، رشد ناخن های پا یا آسیب های دیگری است که ممکن است در درد شما نقش داشته باشد.

پس از معاینه جسمی، پزشک ممکن است شما را به متخصص غدد پا یا ارتوپد معرفی کند. در صورت مشکوک بودن به شکستگی استخوان یا سایر مشکلات اسکلتی، پزشک عمومی یا پزشک متخصص غدد می تواند آزمایش عکسبرداری مانند اشعه ایکس را تجویز کند.

درمان

برای درمان درد پا، پزشک ممکن است چندین تغییر در سبک زندگی، داروها یا روش های درمانی را به شما توصیه کند. در حالی که برخی از غذاها به عنوان معجزه آسای اختلالات التهابی مانند ورم کف پا معرفی شده اند، هیچ غذایی به عنوان درمان مطمئن درد پا ثابت نشده است. با این وجود، یک رژیم غذایی سالم و ضد التهابی می تواند روال پزشکی پزشک را تکمیل کند.

غذاهای حاوی زردچوبه، آب لیمو و آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب بدن مانند تورم در پاها کمک کنند. برخی از بیماران دریافتند که درمانهای مکمل یا جایگزین مانند طب سوزنی تسکین درد موقتی پاهای آنها است. محققان پزشکی دریافته اند که الکترو طب سوزنی به ویژه می تواند به کاهش دردهای التهاب کف پا کمک کند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و فشار در آینده، بیماران می توانند کف پوش های ارتوپدی یا کفش های حمایتی و راحت خریداری کنند. پیاده روی و کشش دقیق می تواند پاها را پس از آسیب تقویت کند، اما بیماران باید از دویدن بیش از حد، پرش یا فعالیت های با شدت زیاد که ممکن است بر درد آنها بیفزاید، اجتناب کنند.

یک پزشک ممکن است به شما توصیه کند از مسکن های بدون نسخه مانند تیلنول (استامینوفن) استفاده کنید. کمپرس سرد یا گرم نگه داشتن پا نیز ممکن است به کاهش تورم کمک کند. با این وجود، اگر دچار درد مزمن، متوسط ​​تا شدید پا هستید، ممکن است به یک داروی قدرتمندتر برای کمک به شما در کنار آمدن نیاز داشته باشید.

برای بیمارانی که عوارض جدی تری در پا دارند، پزشک ممکن است داروی مخدر مانند اکسی کدون یا هیدروکدون را توصیه کند. برای جلوگیری از اعتیاد فقط از مواد افیونی استفاده کنید و همیشه قبل از انجام یک درمان یا رژیم جدید با پزشک خود مشورت کنید. تزریق کورتیزون پس از عدم موفقیت در درمان های محافظه کارانه برای ورم کف پا، سزاموئیدیت و نوروم توصیه می شود. اگر هر یک از این شرایط شدید باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که پا را با یک بوت کوتاه بادامک یا کفش جراحی برای مدت چند هفته بارگیری کنید.

حرف آخر

در بهترین حالت، درد پا می تواند ناامید کننده باشد. در بدترین حالت ممکن است احساس درد کند. با این حال، شما تنها نیستید. میلیون ها نفر درجاتی از درد پا را تجربه می کنند. خوشبختانه گزینه هایی برای تسکین وجود دارد. خواه با متاتارسالژی، نوروپاتی، ورم کف پا یا بیماری پا دیگر زندگی می کنید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای شما ارائه دهد.

Krista O'Connell — What You Need to Know About Foot Pain. Updated on August 27, 2020

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100