Ooma
عطسه زیاد نشانه چیست؟

یکی از مواردی که خیلی از شما اومایی های عزیز ممکن است تا کنون حداقل یک بار و یا بارها با آن مواجه شده باشید عطسه های پشت سر هم در برخی زمان ها و یا شرایط خاص است. اما چه چیزی باعث عطسه روزانه می شود و چرا برخی افراد گاهی به طور مداوم عطسه می کنند؟ اکثر ما فکر می کنیم عطسه های زیاد و پشت سر هم مثلا 50 عطسه در یک روز حتما به دلیل آلرژی است و خیلی مهم نیست اما آیا ممکن است این عطسه ها نشانه یک بیماری جدی هم باشند؟ با ما در این مقاله جالب همراه باشید تا پاسخ این سوالات را برایتان توضیح دهیم.

علت عطسه روزانه چیست؟

به طور کلی عطسه واکنش بدن به التهاب یا تجمع گرد و غبار در داخل بینی و دستگاه تنفسی است. عطسه کردن راهی است که بدن برای خارج کردن ذرات تحریک کننده از بینی یا گلو استفاده می کند.  عطسه اغلب ناگهانی و بدون هشدار اتفاق می افتد. در حالی که عطسه های پشت سر هم می تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولا به مشکل جدی نیستند و برطرف می شوند.گاهی اوقات مسئله مهمی نیست اما در صورت شدید بودن و تکرار آن علت عطسه روزانه باید به صورت پزشکی بررسی شود. شایع ترین علت عطسه مکرر، قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک در هوا است که این عطسه ها به عنوان یک فیلتر هوا برای ریه ها عمل می کنند. 

دود، گرد و غبار یا سایر آلودگی های موجود در هوا مهم ترین عوامل عطسه می باشند. یکی دیگر از علل شایع عطسه، آلرژی است. آلرژی ها واکنش نامطبوع بدن در مواجهه با عوامل محیط زیست رایج مانند حیوانات خانگی، گرده و قارچ است. در این شرایط کانال بینی باعث تحریک و عطسه می شود. برخی از موارد جزئی از آلرژی را می توان با آنتی هیستامین ها و یا اسپری سالین برطرف کرد.

با این حال، گاهی اوقات، این روش ها کار نمی کنند و یک داروی قوی تر لازم است. گزینه های متعددی وجود دارد که پزشک می تواند برای کاهش این نوع آلرژی ها تجویز کند. تشخیص و مدیریت وضعیت شما و تجویز دارو به وسیله معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام خواهد شد. اسپری های بینی که دارای کورتیکواستروئید هستند باعث کاهش التهاب در بینی و کاهش عطسه می شوند. افراد مبتلا به آلرژی اغلب از این اسپری استفاده می کنند.

برخی از علل عجیب و غریب دیگر عطسه عبارتند از:

  •  زخم شدن بینی
  •  مواد تحریک کننده استنشاقی، از جمله گرد و غبار و فلفل
  •  تنفس هوای سرد

چه چیزی باعث ایجاد عطسه می شود؟

بخشی از کار بینی پاک کردن هوای ورودی به ریه ها و اطمینان از تنفس هوای عاری از خاک و باکتری است. در اغلب موارد، بینی این باکتری ها  و خاک ها را در مخاط  خود گیر می اندازد. معده شما سپس مخاط را هضم می کند که از ایجاد ضرر این مواد آلوده به بدن جلوگیری می کند. با این حال گاهی اوقات، خاک و باکتری می تواند آن قدر قوی و زیاد باشند که وارد بینی شوند و غشاهای مخاطی حساس در داخل بینی و گلو را تحریک کنند. هنگامی که این غشاها تحریک می شوند، باعث می شود که شما عطسه کنید. عطسه روزانه و زیاد می تواند به دلایل مختلفی انجام شود، از جمله:

  •  آلرژن ها
  •  ویروس ها، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا
  •  تحریک کننده های بینی مانند گرد گل یا گرد و خاک بیش از حد هوا یا فلفل
  •  استنشاق کورتیکواستروئیدها از طریق اسپری بینی

در این جا دو مورد که بیشترین تاثیر در ایجاد عطسه های روزانه را دارد به صورت جزئی تر توضیح می دهیم:

آلرژی

آلرژی یک بیماری است که به دلیل واکنش غیر طبیعی بدن نسبت به ذرات خارجی ایجاد می شود. در شرایط عادی، سیستم ایمنی بدن شما در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری های بیماری زا مقاومت کرده و از این طریق از بدن شما محافظت می کند. اگر آلرژی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما موجودات بی ضرر را هم به عنوان تهدیدی برای بدن تشخیص می دهد و واکنش های مختلفی در بدن نسبت به آن ماده آلرژی زا ایجاد می کند که یکی از این واکنش ها عطسه می باشد که اجازه ورود ذرات به داخل ریه را نمی دهد. هر چند ذرات بی خطر باشند. 

عفونت ها

عفونت های ناشی از ویروس هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز علت شایع دیگری در ایجاد عطسه هستند. بیش از 200 ویروس مختلف وجود دارد که می تواند سرماخوردگی و انواع آلرژی ها را ایجاد کند. با این حال، بسیاری از سرماخوردگی ها نتیجه رینوویروس ها هستند.

 عطسه زیاد چگونه درمان می شود؟

اگر عطسه به علت آلرژی یا عفونت باشد، باید به طور کامل توصیه های پزشکی را انجام دهید تا سریع تر درمان شود.

1- اگر آلرژی علت عطسه باشد:

اگر آلرژی به یک ماده خاص علت عطسه های زیاد شما باشد اولین قدم اجتناب از آن ماده آلرژی زا می باشد. دکتر به شما می آموزد چگونه این آلرژن ها را تشخیص دهید تا بتوانید از آن ها دوری کنید. همچنین برای از بین بردن علائم، باید داروهایی را طبق دستور پزشک مصرف کنید. بعضی از داروهای رایج ضد آلرژی شامل لوراتادین (کلاریتین) و سیتریزین (Zyrtec) می باشند.

2- اگر آلرژی شدید داشته باشید:

پزشک آزمایش آلرژی را برای شما تجویز می کند. پزشک از طریق مواد مشخصی آلرژی شما را نسبت به مواد آلرژی زای رایج می سنجد. با این کار به شما می گوید به چه موادی آلرژی دارید و نباید به آن ها نزدیک شوید.

3- اگر عفونتی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشید:

به دلیل ایجاد سرماخوردگی  یا آنفولانزا از طریق ویروس در حال حاضر هیچ یک از آنتی بیوتیک ها در درمان این بیماری ها موثر نیستند. اما می توانید از اسپری بینی برای رفع گرفتگی و یا آبریزش بینی استفاده کنید یا اگر آنفولانزا دارید، می توانید از داروهای ضد ویروسی برای بهبود سریع تر استفاده کنید. همچنین استراحت و مصرف مایعات زیاد نیز می تواند باعث بهبود سریع تر حال شما شود.

همچنین بخوانید: آنفولانزا | علائم، درمان و واکسن آنفولانزا

 

عطسه زیاد

درمان خانگی عطسه 

یکی از بهترین راه های جلوگیری از عطسه اجتناب از مصرف مواردی است که موجب عطسه می شود. همچنین می توانید از روش های زیر برای کاهش تحریکات و عطسه ها استفاده نمایید:

  • فیلترهای گاز را تغییر دهید تا سیستم تصفیه خانه درست کار کند.
  • اگر حیوان خانگی دارید، موهای او را کوتاه کنید یا اگر موهای آنها شما را اذیت می کنند، حیوان را خارج از خانه نگه دارید.
  • می توانید گردوغبار فیلترها را با استفاده از شست و شوی منظم آنها با آب نیمه جوش که دمایی در حدود 55 درجه سانتی گراد دارد، از بین ببرید.
  • همچنین می توانید یک دستگاه تصفیه هوا برای تمیز کردن هوا خریداری کنید.
  • در موارد شدید، می توانید با مشورت پزشک وجود قارچ ها را در خانه بررسی کنید. زیرا قارچ ها یکی از دلایل ایجاد عطسه های پشت سر هم هستند. اگر در خانه قارچ وجود داشته باشد، باید آن ها را پاک سازی کنید.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد عطسه های روزانه زیاد شوند اما خوشبختانه عطسه های زیاد حتی اگر به دلیل عفونت یا مواد آلرژی زا باشد به راحتی قابل درمان هستند. بنابراین اگر دائما دچار این نوع عطسه ها می شوید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم، توصیه های مناسب و داروهای موجود برای کاهش عطسه به شما کمک کند. 

medlineplus editor team.sneezing .Review Date 4/17/2018

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 78% 78