Ooma
سبک صحیح زندگی در دوران بارداری

سبک زندگی صحیح شامل فعالیتهایی است که سبب حفظ بهداشت و جلوگیری از بیماری در بارداری میشود.بهداشت فردی در بارداری بسیار پراهمیت است و سبب حفظ سلامت مادر و کودک میشود...

استحمام: در دوران بارداری هيچگونه محدوديتي براي حمام كردن وجود ندارد. در هفته‌های آخر، بزرگي شكم تعادل بدن را بر هم مي‌زند و احتمال اين‌كه در وان ليز بخوريد يا بيفتيد را بيشتر مي‌كند؛ بنابراين توصيه مي‌كنيم در اواخر بارداری به جای وان از دوش استفاده كنيد. در ضمن گرما و رطوبت زياد محيط حمام مي تواند باعث افزايش درجه حرارت جنين شود، بنابراين با آب ولرم دوش بگيريد و مدت حمام كردن را كوتاه كنيد.

لباس پوشيدن: بهتر است لباس های راحت و گشاد بپوشيد. به علت افزايش حجم و دردناك شدن پستان‌ها از سوتين‌های مخصوص دوران بارداری استفاده نماييد. به خاطر داشته باشيد استفاده نكردن از سوتين، سبب از شكل افتادن و آويزان شدن پستان‌ها كه سنگين‌تر از قبل نيز هستند، مي‌شود. از كفش‌های پاشنه بلند (بيشتر از 5 سانتي‌متر) يا كاملاً تخت استفاده نكنيد زيرا اين كفش‌ها قوس كمر را افزايش مي‌دهد و علاوه بر ايجاد كمر درد، سبب بر هم خوردن تعادل نيز مي‌شود. به هيچ عنوان شلوار و جوراب تنگ نپوشيد. اشتغال : اگر شاغليد و بارداری بدون مشكلي داريد، تا شروع دردهای زايمان به سر كار برويد ولي از انجام كار سنگين كه سبب افزايش ضربان قلب و عرق كردن زياد مي‌شود، خودداری كنيد.

شغل‌ها 3 دسته‌اند: 1- مشاغل ايستا مانند آرايشگری، معلمي، فروشندگي، دندان‌پزشكي و ... كه شاغلین این حرفه‌ها روزانه بيش از 3 ساعت مي‌ايستند. 2- مشاغل فعال مانند پزشكي، بازاريابي و خدماتي كه دائماً در حال راه رفتن هستند. 3- مشاغل بدون تحرك مانندكتابداری، ماشين‌نويسي، منشي‌گری، قالي‌بافي، خياطي و ... كه روزانه كمتر از يك ساعت مي ايستند. **زناني كه شغل ايستا دارند، بيشتر در معرض خطر زايمان زودرس مي‌باشند. از ايستادن و يا نشستن طولاني مدت (بيشتر از 3 ساعت) در يك وضعيت پرهيز كنيد. حتي‌الامكان به طور متناوب راه برويد و در هنگام نشستن يك چهارپايه زير پای خود قرار دهيد. مادراني كه در معرض تشعشعات راديواكتيو، اشعه ايكس و يا مواد شيميايي هستند بايد نكات ايمني را رعايت كنند.

مسافرت: مسافرت براي مادر سالم منعي ندارد. نكاتي را بايد در طول سفر رعايت كنيد كه يكي از آن‌ها بستن كمربند ايمني به نحوی است كه قسمت شانه‌ای آن از بين دو سينه و قسمت محيطي آن از زير شكم و روی ران‌ها رد شود. اگر با ماشين شخصي مسافرت مي‌كنيد حتما هر ساعت ماشين را نگه داشته و 10 دقيقه پياده‌روی كنيد. هرگز در رستوران‌های بين راهي غذا نخوريد و از سلامت آب آشاميدني مصرفي خود نيز مطمئن شويد. از سفرهاي هوايي به دليل تغييرات ناگهاني فشار اجتناب كنيد، اما مسافرت با هواپيمايي كه فشار درون آن كنترل شده، مانعي ندارد. در ماه‌های آخر بارداري از سفرهاي هوايي به دليل امكان بروز زايمان و عدم دسترسي به امكانات كافي درماني صرف نظر كنيد. كلاً درصورتي كه قصد مسافرت داريد، با پزشك خود مطرح نموده تا با توجه به شرايط شما مجوز اين كار را بدهد.

خواب و استراحت: شما به 8 ساعت خواب شبانه و 1 ساعت خواب نيمروزی نياز داريد؛ درصورتي كه شرايط استراحت كافي برايتان مهياست، حتماً از آن بهره ببريد. بهترين وضعيت برای استراحت، خوابيدن به پهلوی چپ است. تغيير وضعيت از پهلويي به پهلوی ديگر و نيز برخاستن از جا بايد به آرامي صورت گيرد.

روابط جنسي و مقاربت: تغييرات دوران بارداری مانند بزرگ شدن پستان‌ها، پرخوني دستگاه تناسلي، تهوع، سرگيجه، بزرگي و تغييرات شكم بر روی فعاليت‌های جنسي و ارضا شدن تاثير مي‌گذارد. ميل جنسي طي نيمه اول بارداري كاهش ولي در نيمه دوم افزايش مي‌يابد. وضعيت‌های پهلو به پهلو يا قرار گرفتن مادر در بالا برای مقاربت دوران بارداری و به خصوص ماه‌های آخر توصيه ميشود. توصيه مي‌كنيم به دليل ترس از زايمان زودرس و يا وارد آمدن فشار به شكم مادر، در 4 هفته آخر بارداری مقاربت صورت نگيرد. در صورت داشتن سابقه سقط، در ماه‌هاي اول بارداري رابطه جنسي نداشته باشيد و در موارد پارگي كيسه آب و جفت سر راهي (حالتي كه در آن محل جفت در رحم پايين‌تر از محل نرمال است)، مقاربت كلاً ممنوع است.

اعتياد، استعمال سيگار و دخانيات، مصرف الكل: سيگار و دخانيات سبب زايمان زودرس، كم وزني نوزاد و حتي مرگ او مي‌شود. مصرف الكل نيز موجب تاخير رشد، ناهنجاري‌هاي صورت و اختلال عصبي در جنين مي‌گردد؛ پس بهترين توصيه، خودداري از هر سه مورد است. ترك اعتياد به مواد مخدر نبايد در بارداري صورت بگيرد ولي چنين مادري بايد تحت نظر پزشك متخصص باشد. از اقداماتي که رشد و اکسيژن رساني به جنين را به شدت به خطر مي‌اندازد سيگار کشيدن مادر است. اگر سيگار مي‌کشيد، بايد به محض اينکه فهميديد بارداريد سيگارتان را ترک کنيد. شما قرار است منبعي از اکسيژن در اختيار کودکتان بگذاريد، نه اين‌که هر روز کلي دود و دم به او هديه کنيد. فراموش نکنيد براي بهره بردن جنين از دود ناشي از سيگار، لازم نيست حتماً خودتان سيگاري باشيد؛ اگر همسر يا اطرافيان هم در حضور شما سيگار بکشند، ضررش تمام و کمال به جنين شما خواهد رسيد. سم سيگار وارد خون مادر مي‌شود و از راه جفت به جنين مي رسد و كاركرد جفت را مختل مي‌كند و بنابراين کودکتان از حق مسلم خودش که غذا و اکسيژن است محروم مي‌ماند و اين يعني يک فاجعه بزرگ. افزايش خطر سقط جنين، زايمان زودرس، نوزاد کم وزن، بيماري‌هاي قلبي و ريوي، مشکلات تنفسي و عقب‌افتادگي ذهني از موارد شايعي است که در اين دسته از کودکان ديده مي شود. و اما ممکن است عوارض ديگري چون آسم، اختلالات بينايي و مرگ ناگهاني در اين نوزادان ديده شود. پس مي‌بينيد که در اين دوران کشيدن سيگار مساوي است با مشکلات ريز و درشتي که براي شما و کودکتان پيش مي‌آيد.

واكسيناسيون: در دوران بارداري، فقط تلقيح واكسن‌هاي حاوي ويروس زنده ضعيف شده (سرخك، سرخجه، اوريون) و تب زرد ممنوع است و در صورت نياز به ساير واكسن ها، همانند فرد غير حامله واكسيناسيون انجام مي گيرد. واكسن هاي حاوي ويروس زنده ضعيف شده يا حداقل 3 ماه قبل از باردار شدن تزريق مي‌گردد يا پس از زايمان. ولي تماس خانم باردار با افرادي كه واكسن ويروسي زنده ضعيف شده را دريافت نموده‌اند اشكالي ندارد.

 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 97% 97