Ooma
درمان خانگی زخم دهانه رحم

در حالی که اصطلاح ectropion یا فرسایش دهانه رحم یا زخم دهانه رحم نگران کننده به نظر می رسد، اینطور نیست. گفته می شود، فقط توسط پزشک قابل تشخیص است. اگر با مقاربت یا ترشحات جدید واژن دچار خونریزی می شوید، مهم است که آن را بررسی کنید. تعدادی از شرایط می توانند علائم ویا تجربه فرسایش دهانه رحم مانند عفونت دهانه رحم یا واژن یا سرطان دهانه رحم را تقلید کنند.

در حالی که به طور کلی هیچ علامتی در ارتباط با زخم دهانه رحم وجود ندارد، برخی از زنان ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کنند که بخشی از قاعدگی نیست، مانند خونریزی پس از مقاربت جنسی.

خونریزی بعد از معاینه لگن هنگام استفاده از اسپکولوم (speculum وسیله‌ای جهت کنار زدن بافتها حفرات و فراهم آوردن دید بهتر هنگام معاینه است دهانه رحم در واژن قرار می گیرد) یا در حین معاینه دستی نیز ممکن است رخ دهد و به این دلیل است که بافت رحم دارای سلولهای ستون مانندی است که  دارای رگ های خونی است که شکننده هستند و حتی در صورت لمس به راحتی خونریزی می کنند.

برخی از زنان مبتلا به زخم دهانه رحم نیز ترشح واژن واضح یا زرد رنگی دارند که هیچ بو ندارد. این ترشحات شبیه چرک نیست، که نشان دهنده عفونت است. علائمی مانند خونریزی پس از زایمان می تواند علت دیگری داشته باشد، مانند سرطان دهانه رحم یا پولیپ های دهانه رحم. به همین دلیل است که در صورت مشاهده خونریزی یا ترشحات غیرطبیعی مهم است که توسط پزشک ارزیابی شوید.

درمان زخم دهانه رحم

خبر خوب این است که برای اکثریت زنان ، اکتروپیون دهانه رحم آزاردهنده نیست. در واقع، متخصصان درمان را توصیه نمی کنند مگر اینکه زنی دچار ترشحات زیاد یا لکه بینی شود، که بسیار نادر است.

این امر به این دلیل است که درمان می تواند تهاجمی باشد، ممکن است منجر به بدتر شدن ترشحات شود (اگرچه این حالت موقتی است تا بهبودی کامل شود) و می تواند باعث تنگی دهانه رحم شود ، وضعیتی که در آن کانال غدد درون رحمی یا تونل در قسمت پایین رحم، تنگ شده است تنگی دهانه رحم ممکن است منجر به مشکلات باروری و همچنین مشکلات قاعدگی مانند دوره های دردناک (دیسمنوره) یا بدون قاعدگی (آمنوره) شود.

در صورت تصمیم گیری برای درمان، پزشک ابتدا باید سرطان دهانه رحم را رد کند. این امر به پاپ اسمیر و بالقوه کولپوسکوپی  ویا بیوپسی دهانه رحم نیاز دارد. سرطان دهانه رحم بر خلاف زحم دهانه رحم یک بیماری پزشکی بسیار جدی است.

گزینه های درمانی باید با پزشک مشورت شود و می تواند شامل الکتروکوتر، جراحی کرایو، انعقاد بافت مایکروویو، سوزاندن لیزری یا شیاف واژینال اسید بوریک باشد.

درمان خانگی

هیچ گونه درمان خانگی برای زخم دهانه وجود ندارد، چون تا زمانی که علائم شما را اذیت نکند، ممکن است دلیلی برای درمان اکتروپیون دهانه رحم وجود نداشته باشد. اکثر زنان تنها چند مشکل را تجربه می کنند. این شرایط می تواند به خودی خود برطرف شود.

اگر علائم مداوم و دردسرساز دارید، مانند ترشحات مخاطی، خونریزی یا درد در طول یا بعد از رابطه جنسی، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید. درمان اصلی سوزاندن ناحیه است که می تواند از ترشحات غیر طبیعی و خونریزی جلوگیری کند. این را می توان با استفاده از گرما (دیاترمی)، سرما (جراحی کرایو) یا نیترات نقره انجام داد.

هر یک از این روش ها را می توان با بی حسی موضعی در مطب پزشک در عرض چند دقیقه انجام داد. به محض تمام شدن می توانید آنجا را ترک کنید. می توانید بیشتر فعالیت های عادی خود را فوراً از سر بگیرید. شما ممکن است ناراحتی خفیفی مشابه پریود برای چند ساعت تا چند روز داشته باشید. همچنین ممکن است چند هفته ترشحات یا لکه بینی داشته باشید.

بعد از عمل، دهانه رحم شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. به شما توصیه می شود از رابطه جنسی اجتناب کنید. حدود چهار هفته نباید از تامپون استفاده کنید. این همچنین به جلوگیری از عفونت کمک می کند. پزشک دستورالعمل های مراقبت های بعدی را ارائه می دهد و معاینه بعدی را تعیین می کند. در عین حال، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ترشحات بد بو
  • خونریزی شدیدتر از پریود
  • خونریزی طولانی تر از حد انتظار

این می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل جدی دیگری باشد که نیاز به درمان دارد. سوزاندن معمولاً این علائم را برطرف می کند. در صورت کاهش علائم، درمان موفقیت آمیز تلقی می شود. ممکن است علائم عود کنند، اما درمان را می توان تکرار کرد.

 Ann Pietrangelo — What Is Cervical Ectropion (Cervical Erosion)?Updated on May 7, 2019

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100