Ooma
دانه های قرمز روی پوست کودک همراه خارش

بثورات پوستی انواع مختلفی دارد. راش پوستی نیز یکی از آن هاست که با شیوع بسیاری از برجستگی ها یا لکه های قرمز روی پوست همراه است. بسیاری از شرایط می توانند بثورات خارش دار را نیز ایجاد کنند. در کودکان، عفونت های ویروسی و گال و همچنین انواع مختلفی از التهابات پوستی (مانند بثورات پوشک) و واکنش های مختلف آلرژیک (درماتیت تماسی) شایع است. محل بثورات روی بدن و میزان بثورات می تواند به تعیین علت آن کمک کند. نواحی محدود ممکن است بثورات پیچک سمی یا سایر درماتیت های تماسی آلرژیک را نشان دهند، در حالی که بثورات گسترده ای که کل بدن را می پوشاند از نوع کهیر، عفونت های ویروسی و گال است. در این مقاله نکات مهمی را در مورد این بثورات برای شما مامان های اومایی عزیز توضیح خواهیم داد تا بهتر بتوانید علائم را تشخیص داده و آن را کنترل کنید.

آیا جوش ها و بثورات پوستی خطرناک هستند؟

اکثر جوش های پوستی خطرناک نیستند مگر اینکه در اثر بیماری های عفونی مانند آبله مرغان (واریسلا) یا گال ایجاد شوند. بسیاری از بثورات پس از گذشت مدتی به خودی خود از بین می روند. اغلب بهتر است که چند روز یک بثورات خارش دار را زیر نظر بگیرید تا ببینید آیا وضعیت کمی بهتر می شود یا خود به خود برطرف می شود یا خیر؟ اگر بهتر شد که جای نگرانی نیست اما در صورتی که بهتر نشد یا شدت پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

انواع مشکلات پوستی نوزاد

موارد زیادی می توانند باعث ایجاد بثورات در نوزادان و کودکان شوند و اغلب جای نگرانی نیست. اگر علائم زیر را در نوزاد خود مشاهده کردید باید او را به اورژانس برسانید یا با 115 تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

  • گردن نوزاد شما سفت شود.
  • نوزاد در نور اذیت شود.
  • نوزاد گیج به نظر برسد.
  • نوزاد به طور غیرقابل کنترل تکان می خورد.
  • نوزاد تب دارد طوری که نمی توانید آن را کنترل کنید.
  • دست ها و پاهای نوزاد به صورت غیر طبیعی سرد شده باشد.
  • نوزاد بثوراتی داشته باشد که وقتی یک لیوان را به آن فشار دهید محو نمی شود.

تمامی این علائم می توانند نشانه های مننژیت باشند که حتماً باید توسط پزشک معاینه شوند.

اگر کودک شما تنها حالت ناخوشایندی داشت و دچار تب و بثورات شد می توانید او را نزد یک پزشک عمومی نیز ببرید. برخی از شرایطی که ممکن است برای کودک شما ایجاد شوند عبارت اند از:

دانه قرمز همراه با تب

تب و بثورات قرمز روشن می تواند به سندرم تبدیل شود. همچنین کودک شما ممکن است سرما خورده باشد. معمولاً ظرف یک هفته علائم برطرف می شود و تنها به مراقبت بیشتر و عمل به دستورهای پزشکی دارد.

دانه قرمز در دست، پا و در دهان

بیماری دست، پا و دهان یک بیماری شایع در دوران کودکی است که باعث ایجاد تاول در دست و پا و ایجاد زخم در زبان می شود. همچنین باعث تب شده و ممکن است کودک شما راحت تر سرما بخورد. معمولاً علائم این بیماری در طی یک هفته از بین می رود. استفاده از پاراستامول کودکان می تواند تب را کاهش دهد.

دانه های صورتی-قرمز

بیماری مخملک باعث ایجاد بثورات صورتی-قرمز می شود که حالت کاغذ سنباده دارد و به نظر می رسد آفتاب سوختگی است. این بیماری معمولاً با تورم زبان، گلودرد، سردرد و تب شروع می شود. اگر مشکوک به تب مخملک هستید بلافاصله به پزشک عمومی مراجعه کنید تا کودک با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده درمان شود.

دانه های قهوه ای- قرمز

سرخک معمولاً با تب، درد چشم شروع می شود و منجر به لک های روشن و خاکستری داخل گونه ها خواهد شد. بعد از چند روز، بثورات قرمز قهوه ای روی سر یا گردن ظاهر می شوند و به بقیه بدن گسترش می یابند. اگر فکر می کنید خود یا فرزندتان سرخک دارید باید حتماً به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا درمان آغاز شود.

دانه های خارش دار

گرما و تعریق می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز کوچکی شود که به عنوان گرمای خاردار یا بثورات گرما شناخته می شوند. این بثورات خارش دارند، بنابراین ممکن است متوجه شوید کودک دائماً در حال خراشیدن خود می باشد. بثورات گرمایی باید بدون درمان از بین بروند.

پوست قرمز پوسته ای یا ترک خورده

پوستی خارش دار، قرمز، خشک و ترک خورده ممکن است اگزما باشد. در این صورت علائم آن پشت زانوها، آرنج ها و گردن شایع است، اما ممکن است در هر جای دیگری از بدن نیز ظاهر شوند. اگر فکر می کنید فرزند شما اگزما دارد ابتدا او را نزد یک پزشک عمومی ببرید. در صورت نیاز پزشک شما را نزد یک متخصص پوست می فرستد. گاهی اگزماها خفیف هستند و با کمی مراقبت به راحتی برطرف می شوند.

 

دانه های قرمز روی پوست کودک بهمراه خارش

دانه های قرمز خارش دار

دانه های قرمز و خارش دار (کهیر) می توانند به عنوان یک واکنش آلرژیک به مواردی مانند نیش، دارو یا غذا ظاهر شوند. در این صورت معمولاً ظرف یک یا 2 روز از بین می روند. اگر این بثورات ادامه پیدا کرد و بهبود نیافت باید کودک را نزد یک پزشک عمومی ببرید تا مشخص شود به چه چیزی حساسیت دارد. برای تشخیص این موضوع خودتان نیز باید حواستان به نوزاد باشد تا متوجه شوید بعد از چه غذایی یا دست زدن به چه ماده ای این اتفاق برایش می افتد. در صورت تورم در اطراف دهان با اورژانس تماس بگیرید.

1. بثورات گرد خارش دار

بثورات خارش دار و حلقه مانند می تواند کرم حلقوی باشد. برای درمان کرم حلقوی از داروخانه خود یک کرم یا لوسیون بخواهید. اگر علائم روی سر کودک شما ظاهر شد با پزشک عمومی صحبت کنید، زیرا ممکن است نیاز به درمان با دارو باشد.

2. لکه های کوچک و تاول ها

آبله مرغان باعث ایجاد لکه های قرمز می شود که به تاول تبدیل خواهد شد و ممکن است خارش داشته باشند. آن ها در نهایت پوسته پوسته می شوند و از بین می روند. در برخی کودکان تنها چند دانه ایجاد می شود اما در بعضی دیگر کل بدنشان را فرا می گیرد.

3. زخم های قرمز یا تاول های خارش دار

گاهی اوقات زخم های قرمز یا تاول هایی که می ترکند و لکه های پوسته ای و قهوه ای طلایی ایجاد می کنند، می توانند نشانه یک بیماری پوستی باشند که باید توسط متخصص بررسی شوند. زخم یا تاول می تواند خارش داشته باشد، بزرگتر شده یا به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. آن ها اغلب در صورت، دست ها یا در میانه بدن ظاهر می شوند.

4. دانه های ریز و بسیار خارش دار

گال توسط کنه های ریزی ایجاد می شود که در پوست فرو می روند. برای درمان گال، از داروخانه خود یک کرم یا لوسیون مناسب بخواهید. همه افراد در خانه حتی اگر علائمی هم نداشته باشند باید همزمان درمان را انجام دهند.

5. دانه بدون تب و خارش

لکه های سفید کوچک (میلیا) اغلب هنگام چند روزگی کودک در صورت او ظاهر می شوند. آن ها معمولاً ظرف چند هفته برطرف می شوند و نیازی به درمان ندارند.

6. لکه های قرمز، زرد و سفید در نوزادان

لکه های برجسته قرمز، زرد و سفید (erythema toxicum) می تواند در هنگام تولد روی پوست نوزادان ظاهر شود. آن ها معمولاً در صورت، بدن، بالای بازوها و ران ها مشخص می شوند. این بثورات می توانند از بین بروند و دوباره ظاهر شوند؛ اما باید طی چند هفته بدون درمان رفع شوند.

7. لکه های صورتی یا رنگ پوست

لکه های کوچک، محکم و برجسته ای که می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، در کودکان شایع است و به آن ها molluscum contagiosum می گویند. درمانی برای این نوع لکه ها توصیه نمی شود زیرا لکه ها به خودی خود از بین می روند، اگرچه ممکن است حتی بیش از یک سال طول بکشد.

8. لکه های قرمز در قسمت پوشک

بثورات پوشک می تواند لکه های قرمز رنگ در قسمت پایین بدن کودک یا اطراف کل پوشک ایجاد کند. در این شرایط پوست ممکن است زخم به نظر برسد و احساس گرما کند و همچنین ممکن است لکه یا تاول وجود داشته باشد که کودک را آزار می دهد. می توانید کرم های مخصوص برای درمان این بثورات را از داروخانه ها بدون نسخه تهیه کنید.

9. جوش روی گونه ها، بینی و پیشانی

آکنه نوزاد ممکن است ظرف یک ماه پس از تولد ظاهر شود اما معمولاً پس از چند هفته یا چند ماه به صورت طبیعی برطرف می شود. شستن صورت کودک با آب و مرطوب کننده ملایم می تواند به رفع سریع تر آن ها کمک کند.

10. لکه های زرد و پوسته پوسته روی پوست سر

درپوش گهواره نوعی عارضه پوستی است که لکه های پوسته پوسته مایل به زرد و چربی در پوست سر کودک ایجاد می شود. طی چند هفته یا چند ماه معمولاً بدون درمان بهتر خواهند شد. شستن آرام مو و پوست سر با شامپوی کودک به جلوگیری از ایجاد لکه های بیشتر کمک می کند.

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید بثورات و دانه های روی صورت نوزادان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی این بثورات کاملاً طبیعی بوده و خود به خود از بین می روند؛ اما گاهی نیز ممکن است علائم یک بیماری باشند. به همین دلیل بهتر است همیشه در صورت ملاحظه آن ها نزد یک پزشک عمومی کودکتان را مورد معاینه قرار دهید.

 Megan Dix, RN, BSN. How to Spot and Take Care of Your Baby’s Rash. on January 16, 2019

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 90% 90