Ooma
دارچین |  10 خواص  درمانی دارچین

دارچین  یک ادویه است که از پوست داخلی درختان Cinnamomum ساخته شده است. از آن به عنوان یک گیاه درمانی در طول تاریخ استفاده شده است، که استفاده از آن به مصر باستان برمی گردد. این عنصر نادر و ارزشمند است و به عنوان یک هدیه مناسب برای پادشاهان در نظر گرفته شد. گرچه دارچین در طول سال در دسترس است، اما مزه معطر، شیرین و گرم آن باعث شده است این ادویه برای استفاده در طول ماه های زمستان مناسب باشد.
دارچین از زمان های قدیم به عنوان ادویه و دارو استفاده می شد. پوست قهوه ای درخت دارچین تبدیل به پودر می شود.  این روزها دارچین ادویه ای ارزان است و در هر سوپرمارکت موجود است. دو نوع اصلی دارچین:

  • دارچین سیلان: همچنین دارچین "واقعی" شناخته شده است.
  • دارچین ساسیا: امروزه شایع ترین نوع آن است که مردم معمولا به عنوان دارچین به آن اشاره می کنند.

دارچین با بریدن ساقه های درخت cinnamomum  ساخته می شود. سپس پوست استخوانی استخراج شده و قطعات چوب از آن جدا می شوند. هنگامی که خشک می شود به نوارهای که رولی هستند، به نام چوب دارچین تبدیل می شوند. چوب ها می توانند به شکل پودر دارچین استفاده شوند. بو و طعم دارچین به دلیل بخش چربی است که در ترکیب شیمیایی به نام سینام الدئید موجود است. این ترکیب مسئول بسیاری از اثرات قدرتمند دارچین در سلامت و متابولیسم است.

10 خواص باور نکردنی دارچین

خواص باورنکردنی دارچین

1- دارچین غنی از آنتی اکسیدان ها است:

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

  • دارچین غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها  است.
  • در یک مطالعه که فعالیت آنتی اکسیدانی 26 عصاره را مقایسه کرد، دارچین به عنوان غذای برنده در نظر گرفت.
  • در واقع، دارچین به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی طبیعی استفاده می شود.

2- دارچین دارای خواص ضد التهابی است:

التهاب در بدن فوق العاده مهم است.

  • بدن با عفونت مبارزه می کند و آسیب بافت را ترمیم می کند.
  • با این وجود، زمانی که التهاب مزمن (طولانی مدت) می شود و بر علیه بافت های بدن هدایت می شود، مشکل ایجاد می کند.
  • دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد، زیرا برخی مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در آن فعالیت ضد التهابی دارند.

3- دارچین می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد:

دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد، که شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان است.

  • در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، 1 گرم دارچین در روز اثر مثبت بر روی نشانگرهای خون دارد.
  • دارچین سطح کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، در حالی که کلسترول HDL ثابت باقی می ماند.
  • اخیرا یک بررسی بزرگ انجام شده نشان می دهد که فقط 120 میلی گرم داروی دارچین در روز می تواند این اثرات را داشته باشد. در این مطالعه دارچین همچنین("خوب)" کلسترول HDL  را افزایش می دهد.
  • در مطالعات حیوانی، دارچین به کاهش فشار خون ( مروری کامل بر فشار خون)  کمک می کند.

در صورت ترکیب شدن، تمام این عوامل می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را به شدت کاهش دهند.

4- دارچین می تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود بخشد:

انسولین یکی از هورمون های کلیدی است که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می کند.

خبر خوب این است که دارچین می تواند به طور چشمگیری مقاومت به انسولین را کاهش دهد و به این هورمون کمک می کند این کار را انجام دهد. با کمک به انسولین برای انجام وظیفه خود، دارچین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، و ما را به نقطه ی بعدی هدایت می کند ...

5- دارچین سطح قند خون را کاهش می دهد و دارای اثر ضد دیابتی قوی است:

دارچین به خاطر اثرات کاهش قند خون خود شناخته شده است. علاوه بر اثرات مفید بر روی مقاومت به انسولین، دارچین می تواند قند خون را با چندین مکانیسم دیگر کاهش دهد.

  • اولا، دارچین مقدار گلوکز را که پس از غذا وارد جریان خون می شود کاهش می دهد.
  • این کار را با دخالت در آنزیم های مختلف گوارشی انجام می شود که باعث کاهش کربوهیدرات در دستگاه گوارش می شود.
  • دوما، ترکیب دارچین در سلول ها با تقلید از انسولین عمل می کند.
  • این مسئله به میزان قابل توجهی جذب گلوکز توسط سلول ها را بهبود می بخشد، اگرچه این عمل بسیار کندتر از خود انسولین است.
  • آزمایشات انسانی بسیاری اثرات ضد دیابتی دارچین را تأیید کرده و نشان می دهد که می تواند سطح قند خون ناشتا را تا 29-10٪ کاهش دهد.
  • دوز موثر معمولا 1-6 گرم دارچین در روز (حدود 0.5 تا 2 قاشق چای خوری) است.

6- دارچین می تواند اثرات مفیدی بر روی بیماری های نوروژنیک داشته باشد:

بیماری های نوروژنیک ناشی از از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول های مغزی است.

  • بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون دو نوع از شایع ترین آن ها هستند.
  • دو ترکیب موجود در دارچین مانع از ایجاد پروتئینی به نام توو در مغز، که یکی از نشانه های بیماری آلزایمر است، می شود.

در مطالعه ای که بر روی موشهای مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شده است، دارچین به محافظت از نورون ها کمک می کند، سطح عصبی را بهبود می بخشد و عملکرد حرکتی را بهبود می بخشد. این اثرات باید بیشتر در انسان بررسی شود.

7- دارچین می تواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند:

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد کنترل نشده سلول ها مشخص می شود. دارچین برای استفاده بالقوه در پیشگیری و درمان سرطان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

  • به طور کلی، شواهد محدود به آزمایشات آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی نشان می دهد عصاره های دارچین ممکن است از سرطان محافظت کنند.
  • این کار با کاهش رشد سلول های سرطانی و تشکیل رگ های خونی در تومورها عمل می کند و به نظر می رسد که برای سلول های سرطانی سمی است و باعث مرگ سلول می شود.
  • یک مطالعه در موشهای مبتلا به سرطان روده نشان داد که دارچین به عنوان یک فعال کننده قوی سم زدایی از روده بزرگ در برابر رشد سلول های سرطانی محافظت می کند.

8- دارچین به مبارزه با عفونت های باکتری و قارچی کمک می کند:

سینامالدئید، عامل اصلی فعال دارچین، ممکن است به مبارزه با انواع مختلف عفونت کمک کند.

  • نشان داده شده است روغن دارچین به طور موثر عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ ها را درمان می کند.
  • همچنین می تواند رشد برخی از باکتری ها، از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند.
  • اثرات ضد میکروبی دارچین نیز ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد کمک کند.

9- دارچین ممکن است به مبارزه با ویروس HIV کمک کند:

HIV یک ویروس است که به آرامی سیستم ایمنی را از بین می برد و در نهایت منجر به ایدز (بخوانید: آشنایی با ایدز، درمان و راه های انتقال ایدز) می شود.

  • به نظر می رسد دارچین استخراج شده از گونه های Cassia برای مبارزه با  HIV-1 موثر باشد.
  • این شایع ترین نوع ویروس HIV در انسان است.
  • مطالعه آزمایشگاهی انجام شده بر روی سلول های آلوده به اچ آی وی نشان داد که دارچین موثرترین درمان در بین 69 داروی گیاهی شناخته شده است.
  • آزمایشات انسانی برای تایید این اثرات ضروری است.

10- دارچین باعث بهبود وضعیت کیست تخمدان میشود:

افرادی که تنبلی تخمدان ( این مقاله را بخوانید: برای تنبلی تخمدان چه بخوریم) دارند، اغلب دارای مقاومت انسولینی هستند. این افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند. دارچین با خاصیت ضد دیابتیک مانع از ایجاد دیابت در در افراد با کیست تخمدان میشود. در برخی مطالعات نیز بهبود چربی خون و تخمک گذاری اشاره شده است.

بهترین نوع دارچین کدام است؟

نحوه استفاده از دارچین

بهتر است از دارچین سیلان استفاده کنید. تمام دارچین ها برابر نیستند. گونه های Cassia شامل مقادیر قابل توجهی از یک ترکیب به نام کومارین است که در دوز زیاد مضر است. تمام دارچین ها مفید هستند، اما Cassia به علت محتوای کومارین مشکلات زیادی ایجاد می کند. سیلان (دارچین واقعی) در این زمینه بسیار بهتر است و مطالعات نشان می دهد که مقدار کومارین موجود در آن بسیار پایین تر از نوع Cassia است. متاسفانه اکثر دارچین های موجود در سوپرمارکت ها گونه ارزان تر Cassia هستند.

نحوه استفاده از دارچین

  1. در پایان روز، دارچین یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین و آرامش بخش ترین ادویه های موجود در این سیاره است.
  2. این ادویه می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، عوامل خطر ریسک بیماری قلبی را کاهش دهد، و از مزایای دیگر سلامت چشمگیر نیز برخوردار است.
  3. در صورتی که از نوع Cassia استفاده می کنید حتما دارچین سیلان را مصرف کنید یا به مقدار کم مصرف نمایید.

نحوه انتخاب و نگهداری دارچین

دارچین به شکل چوب یا پودر در بازار موجود است. چوب دارچین را می توان به مدت طولانی نگهداری کرد اما پودر دارچین طعم قوی تری دارد. اگر ممکن است دارچین را بو کنید تا مطمئن شوید بوی شیرین دارد و تازه است.
دارچین سیلان و دارچین چینی (cassia) در نوع دارچین هستند. اگر می خواهید دارچین شیرین تر، با طعم بیشتر تهیه کنید، دارچین سیلان را انتخاب کنید. درست مانند سایر ادویه جات، سعی کنید دارچین ارگانیک تهیه کنید. دارچین را باید در ظروف شیشه ای با درب های محکم شده در مکان های سرد، تاریک و خشک نگهداری کنید. پودر دارچین را می توان حدود شش ماه نگهداری کرد اما چوب دارچین را می توان به مدت یک سال نگهداری کرد. همچنین می توانید مدت زمان نگهداری را در یخچال افزایش دهید. برای بررسی تازگی دارچین، آن را بو کنید. اگر بوی دارچین شیرین نباشد، تازه نیست و باید آن را بیرون بریزید.

9 سوال جالب درباره دارچین

1- آیا دارچین مفید است؟

دارچین یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین ادویه های موجود در این سیاره است. این ادویه می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، عوامل خطر ریسک بیماری قلبی را کاهش دهد، و از مزایای دیگری برای سلامتی نیز برخوردار است. 

2- چقدر دارچین می توانید در روز مصرف کنید؟

از آنجا که دارچین یک درمان اثبات نشده است، دوز ثابتی برای آن وجود ندارد. بعضی ها یک یا دو قاشق چایخوری (2-4 گرم) پودر را در روز توصیه می کنند. در برخی مطالعات بین 1 گرم تا 6 گرم دارچین توصیه شده است.

3- آیا دارچین می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

برخی مطالعات نشان می دهد دارچین به کاهش وزن کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد جایگزینی قند با عسل می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند، در حالی که دیگر مطالعات نشان می دهند که می تواند هورمون هایی را فعال کند که اشتها را کاهش می دهند. اما، هیچ مطالعی ثابت نمی کند که دارچین و عسل می تواند به کاهش وزن کمک کند.

4- دارچین چه تاثیری بر پوست شما دارد؟

عسل دارای مزایای ضد میکروبی است و می تواند از آکنه ناشی از میکروب ها جلوگیری کند. همچنین پوست را تسکین می دهد و آنتی اکسیدان طبیعی است. دارچین می تواند جوش ها را از بین ببرد و با آوردن اکسیژن و خون به سطح، لکه های اضافی را از سطح پوست پاک کرده و منافذ را باز می کند.

5- مزایای عسل و دارچین چیست؟

مزایای عسل و دارچین عبارتند از تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارش، بهبود سلامت قلب، حفظ استخوان ها، پوست، دندان ها و موی سالم و همچنین تحریک کاهش وزن.

6- دارچین شیرین است یا تلخ؟

دارچین خودش پوست درختی خاص است و به هیچ وجه شیرین نیست. ادویه جات معمولا معطر، تند و یا گرم هستند، اما شیرین نیستند. حتی وانیل در واقع نسبتا تلخ است، مانند شکلات قبل از اضافه کردن شکر.

7- چرا طعم دارچین در دهانم حس می کنم؟

اختلال در سیستم بویایی بدن - سیستمی که به بدن اجازه بو کردن می دهد- باعث احساس طعم شیرین در دهان می شود. عفونت در سینوس ها، بینی و گلو نیز باعث این مسئله می شود. بعضی از باکتری ها، به خصوص pseudomonas، می توانند طعم شیرین را در دهان ایجاد کنند. 

8- آیا دارچین تند است؟

آب نبات دارچین به دلیل سینامالدئید، یک ماده شیمیایی که در دارچین یافت می شود، تند است. این ماده تحریک کننده پوست است و هنگامی که روی زبان قرار می گیرد باعث ایجاد مزه تندی می شود. آبنبات دارچین حاوی کمی از این ماده است. ممکن است این ماده طبیعی یا مصنوعی باشد، اما غلظت آن بیشتر از مقدار آن در پوست درخت دارچین است.

9- آیا دارچین یک ملین است؟

دارچین اثر ضد میکروبی دارد. مقادیر بالاتری از دارچین باعث تحریک و گرم شدن معده می شود و باعث افزایش اسیدیته و اثر ملین می شود. استفاده از دارچین به عنوان الکلتیک ممکن است از استفراغ و گرفتگی روده جلوگیری کند.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 97% 97


  • profileرویا 66 🤩1397/06/05

    سلام و تشکر از برنامه اوما، ببخشید من فشار خون بالا دارم، میخواستم بدونم میشه از دم کرده دارچین استفاده کنم؟ ممنونم از پاسخ شما