Ooma
علت خارش پا در بارداری و درمان آن

تقریبا هیچ چیز آزاردهنده تر از احساس خارش نیست. فقط فکر کردن به خارش می تواند شما را بیشتر خارشی کند! برخی از افراد در دوران بارداری خود دچار خارش پوست می شوند. خارش می تواند در سراسر بدن اتفاق بیفتد یا به چند ناحیه محدود شود، مانند پاها.

اغلب، خارش پا در دوران بارداری شایع است و مشکلی نیست. اگر دائماً در حال خاراندن و خاراندن هستید، مهم است که به پزشک اطلاع دهید تا بتواند وضعیتی به نام کلستاز بارداری را رد کند، یک بیماری کبدی که می‌تواند باعث خارش پا و دست در دوران بارداری شود. بیایید نگاهی عمیقتر به این موضوع بیندازیم که چرا ممکن است پاهای شما در دوران بارداری خارش داشته باشند، چه دلایلی دارند، چه زمانی باید به دنبال مراقبتهای پزشکی باشید، و مهمتر از همه، چگونه می‌توان به راههای درمانی برای تسکین مورد نیاز دست یافت.

چرا افراد در دوران بارداری دچار خارش پا می شوند؟

دلایل مختلفی برای خارش پاهای شما در دوران بارداری وجود دارد، از جمله هورمونها، افزایش تعریق و تجربه بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس. اینها شرایط جدی تلقی نمی‌شوند و می‌توانند با اقدامات راحتی در خانه یا داروهای مورد تایید پزشک کنترل شوند. 

گاهی اوقات خارش پا در دوران بارداری ناشی از وضعیتی به نام کلستاز بارداری است. در کلستاز، هورمون‌های بارداری باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شوند که باعث ایجاد صفرا در کبد و جریان خون می‌شود و در نهایت منجر به خارش شدید پا و دست می‌شود. کلستاز می‌تواند برای کودک شما مضر باشد، بنابراین مهم است که آن را درمان کنید.

علت خارش پا در بارداری چیست؟

 تغییر هورمون های بارداری یکی از شایع ترین علل خارش پا است.  تغییرات هورمونی می تواند بر انتهای عصبی شما تأثیر بگذارد. آنها را حساستر می‌کند و بیشتر مستعد احساس خارش هستند.

به طور خاص، افراد بارداری که فیبرومیالژیا یا سایر بیماری‌های مرتبط با اعصاب دارند، ممکن است در دوران بارداری حساسیت پوست و خارش بیشتری را تجربه کنند. دوک توضیح می دهد. در مورد چیزی که اعصاب شما را خراب می کند صحبت کنید!

بارداری همچنین باعث کشیدگی پوست شما می‌شود که می‌تواند منجر به کم آبی و از دست دادن رطوبت شود، که هر دو می‌توانند باعث خارش پوست شما شوند.  بسیاری از افراد باردار متوجه می شوند که پاهایشان صاف شده است. سطح وسیعتر پاها می‌تواند باعث خشک‌تر شدن پاها و تعریق بیشتر شود که می‌تواند منجر به خارش پا شود. 

گاهی اوقات برخی از بیماری های پوستی ممکن است در دوران بارداری ظاهر شوند یا بدتر شوند. به عنوان مثال، پسوریازیس، یک بیماری پوستی خودایمنی که باعث خارش لکه‌های قرمز یا نقره‌ای می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند در دوران بارداری شعله‌ور شود. اگر چه بارداری اغلب از نظر تشدید پسوریازیس باعث تسکین می‌شود، در حدود 10 تا 20 درصد از والدین باردار، بارداری پسوریازیس را بدتر می‌کند.

یکی دیگر از بیماری های پوستی که می تواند در دوران بارداری ظاهر شود، puppp (پاپول های کهیر خارش دار و پلاک های بارداری) است. puppp برای کودک شما جدی یا مضر تلقی نمی شود، اما می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. معمولاً به صورت بثورات خارش دار روی شکم ظاهر می شود و می تواند به ران ها، بازوها و پایین شما سرایت کند.

آنچه در مورد کلستاز باید بدانید

کلستاز که به عنوان کلستاز داخل کبدی حاملگی (ICP) یا کلستاز مامایی نیز شناخته می شود، یک بیماری کبدی است که حدود یک یا دو نفر از هر 1000 والدین را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین یکی از دلایل بالقوه خارش در بارداری است، به خصوص اگر خارش را تجربه می کنید. کلستاز در نتیجه کاهش یا توقف توانایی کبد در پردازش صفرا، مایع گوارشی تولید شده توسط کبد، رخ می دهد.

پاتوژنز خارش در کلستاز ناشناخته است، اما برخی فرضیه‌ها از جمله تجمع اسید صفراوی در پوست که به عنوان عوامل ایجاد خارش عمل می‌کند، ارائه شده است. کلستاز معمولا در اواخر بارداری اتفاق می افتد و می تواند در سراسر بدن یا در نواحی موضعی تجربه شود. اگر خارش محدود به قسمت های خاصی از بدن باشد، دست ها و پاها شایع ترین مناطق هستند. شدت خارش متمایل به موم و کاهش است و اغلب در شب بدتر می شود و منجر به اختلال در خواب می شود.

هیچ بثوراتی همراه با کلستاز وجود ندارد، فقط خارش دارد. خارش دست ها و پاها علائم اصلی کلستاز هستند، اما گاهی اوقات ممکن است علائم دیگری از جمله حالت تهوع، خستگی، کم اشتهایی، ادرار تیره رنگ و درد در سمت راست بالای شکم را نیز مشاهده کنید. چشم و پوست شما نیز ممکن است زردی (زردی) به نظر برسد

کلستاز فقط علائم آزاردهنده و نگران کننده ای ایجاد نمی کند: این یک وضعیت پزشکی جدی است که در صورت عدم درمان می تواند به نوزادان در حال رشد آسیب برساند. کلستاز درمان نشده می تواند منجر به زایمان زودرس، ناراحتی جنین، مشکلات تنفسی در نوزادان و مرده زایی شود. به همین دلیل مهم است که هر گونه خارش مداوم در بارداری را جدی بگیرید و علائم خود را به پزشک گزارش دهید.

تشخیص کلستاز شامل آزمایش خون و معاینه فیزیکی است. درمان شامل دارو است. اگر جواب نداد، ممکن است زایمان زود هنگام نوزادتان توصیه شود.

راه هایی برای تسکین و مدیریت خارش

موارد خارش پا در دوران بارداری که ناشی از کلستاز نیستند، معمولاً به درمانهای خانگی و همچنین داروهای بدون نسخه پاسخ می‌دهند. خیساندن آب گرم یا سرد، کمپرس سرد و تعویض مکرر جوراب‌ها را پیشنهاد می شود. خشکی پا می تواند باعث خارش شود، بنابراین مرطوب کننده ها می توانند مفید باشند. حتی می توانید از مرطوب کننده هایی با ترکیبات ضد خارش مانند لوسیون کالامین یا لوسیون هایی با دیفن هیدرامین (ماده فعال بنادریل) استفاده کنید.

اگر کلستاز در شما تشخیص داده شده است، اصلاح مشکل زمینه ای خارش شما را بهبود می بخشد. احتمالاً دارویی به نام اورسودوکسی کولیک اسید برای درمان کلستاز تجویز می شود.
در حالی که منتظر اثرگذاری دارو هستید، می توانید خارش کلستاز خود را با حمام های گرم، مرطوب کننده ها و آنتی هیستامین ها درمان کنید. جانی البته، شما باید داروهای بدون نسخه ای را که قصد استفاده از آن را دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پاک کنید.

حرف آخر

بارداری تأثیر زیادی بر کل بدن ما دارد و برای بسیاری از شما بیشتر از حد معمول خارش دارید. هنگامی که خارش فقط برای مدت کوتاهی طول می کشد و خیلی آزاردهنده نیست، لازم نیست کاری در مورد آن انجام دهیم، علاوه بر این اقدامات ساده راحتی را به کار می گیریم و صبر می کنیم تا خارش برطرف شود.

اما هرگونه خارش مداوم یا ناراحت کننده باید پیگیری شود. خارش‌هایی که دست‌ها و پاهای شما را درگیر می‌کنند و در شب بدتر می‌شوند، می‌تواند نشانه کلستاز باشد، یک بیماری جدی که اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. اگر در نهایت دچار کلستاز شدید، سعی کنید نگران نباشید. با مراقبت مناسب، کلستاز را می توان به طور موثر مدیریت و درمان کرد.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100