Ooma
بهترین توصیه‌های غذایی برای مراقبت از دندان‌ها

غذایی که مصرف می‌کنیم نقش بسزایی در وضعیت دندان‌ها و لثه‌های ما دارد. بیایید به رابطه پیچیده بین رژیم غذایی و سلامت دندان دکتر تغذیه آنلاین و مشاوره آنلاین دندانپزشکی بپردازیم تا مطمئن شویم لبخندمان روشن و سالم باقی خواهد ماند.

 

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به دندان‌های شما آسیب می‌رساند و منجربه پرکردن یا حتی کشیدن دندان می‌شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که قند با باکتری‌های موجود در پلاک واکنش نشان دهد. این واکنش اسید را تشکیل می‌دهد که به دندان حمله می‌کند و مینا دندان را از بین می‌برد.

بعد از این که چندین بار این اتفاق افتاد، مینا دندان ممکن است شکسته شود و سوراخ یا حفره‌ای در عاج ایجاد کند. سپس دندان می‌تواند سریع‌تر پوسیده شود. مشاوره با دکتر تغذیه آنلاین به شما کمک خواهد کرد که میزان متعادلی از قند را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از دندان‌های خود محافظت کنید.

چه غذاهایی می‌توانند باعث پوسیدگی شوند؟

همه قندها می‌توانند باعث پوسیدگی شوند. شکر به اشکال مختلف وجود دارد. معمولا موادی که به ose ختم می‌شوند قندها هستند، برای مثال: ساکارز، فروکتوز و گلوکز فقط سه نوع هستند. این قندها همگی می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند. بسیاری از غذاهای فراوری‌شده قند دارند و هر چه در لیست مواد تشکیل‌دهنده بالاتر باشد، قند بیشتری در محصول وجود خواهد داشت. همیشه هنگام خرید غذا لیست مواد روی برچسب را بخوانید.

هنگامی که برچسب‌ها را می‌خوانید به یاد داشته باشید که "بدون شکر افزوده" لزوما به این معنی نیست که محصول بدون شکر است. به‌سادگی به این معنی است که شکر بیشتری به محصول اضافه نشده است. این محصولات احتمالا حاوی قندهایی مانند قندهای ذکرشده در بالا باشند یا قندها به‌عنوان "کربوهیدرات" ذکر می‌شوند. اگر مطمئن نیستید نوبت مشاوره آنلاین دندانپزشکی از دکترتو بگیرید و از تیم دندانپزشکی در این مورد بپرسید.

آیا غذا و نوشیدنی می‌تواند باعث فرسایش دندان‌ها شود؟

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند باعث فرسایش دندان و حل‌شدن تدریجی مینا دندان شوند. در زیر مقدار pH برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها فهرست شده است. هرچه عدد pH کمتر باشد، محصول اسیدی‌تر است. از طریق مشاوره دندانپزشکی آنلاین یاد خواهید گرفت که هر چیزی با مقدار pH کمتر از 5/5 احتمال دارد باعث فرسایش شود. مواد قلیایی دارای PH بالایی هستند و اثرات اسیدی قندها را از بین می برند. PH 7 رقم میانی بین اسید و قلیایی است.

  • آب‌معدنی pH 6/7
  • شیر PH 9/6
  • پنیر چدار pH 9/5
  • آب‌پرتقال pH  8/3
  • گریپ‌فروت PH  3/3
  • ترشی pH  2/3
  • نوشابه pH  5/2

مشاوره آنلاین دندانپزشکی توصیه می‌کند بعد از استفاده از مواد حاوی قند ذکر شده، مسواک را فراموش نکنید.

آیا می‌توانم تنقلات بخورم؟

متخصص تغذیه آنلاین توصیه می‌کند اگر به‌جای ۷ تا ۱۰ میان‌وعده، ۳ وعده غذایی در روز بخورید، برای دندان‌ها و سلامت عمومی شما بهتر است. اگر بین وعده‌های غذایی نیاز به میان‌وعده دارید، غذاهایی را برگزینید که قند ندارند. میوه ها حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند دندان‌های شما را فرسایش دهند. با این‌ حال، این فقط در صورتی به دندان‌های شما آسیب می‌زند که مقدار زیادی غذا بخورید. سعی داشته باشید که میوه‌های خشک زیادی مصرف نکنید زیرا قند زیادی دارند.

آیا می‌توانم شیرینی بخورم؟

نکته اصلی که باید به‌خاطر بسپارید این است که میزان شکری که می‌خورید یا می‌نوشید مهم نیست، بلکه به میزان دفعات مصرف این مواد باید توجه داشته باشید. خوردن غذاهای شیرین مجاز است، اما صرفا خوردن آنها در وعده‌های غذایی مهم است. برای کمک به کاهش پوسیدگی دندان، تعداد دفعات مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید و سعی داشته باشید انواع بدون قند مصرف کنید.

شیرینی‌ها و آدامس‌های حاوی شیرین‌کننده مصنوعی احتمالا به کاهش پوسیدگی دندان کمک کنند. دکتر تغذیه آنلاین معتقد است غذاهای شیرین می‌توانند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و اضافه‌وزن شوند.

چه نوشیدنی‌هایی مصرف کنم؟

آب‌خنک و شیر گزینه‌های خوبی هستند. اگر فقط در وعده‌های غذایی آب‌میوه بنوشید برای دندان‌هایتان بهتر است. اگر آنها را بین وعده‌های غذایی می‌نوشید، سعی داشته باشید آنها را با آب رقیق کنید. نوشیدنی‌های میوه‌ای رقیق‌شده بدون قند، مطمئن‌ترین جایگزین برای آب و شیر هستند.

اگر این‌ها را درست می‌کنید، مطمئن شوید که یک قسمت نوشیدنی میوه‌ای با ۱۰ قسمت آب رقیق شده باشد. برخی از نوشابه‌ها حاوی شیرین‌کننده هایی هستند که برای کودکان خردسال مناسب نیستند. اگر مطمئن نیستید از دکتر تغذیه آنلاین در دکترتو بپرسید.

نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند خطر مشکلات دندانی را افزایش دهند. قند می‌تواند باعث پوسیدگی شود و اسید موجود در نوشیدنی‌های معمولی و رژیمی می‌تواند مینای دندان را حل کند. زمانی‌که این نوشیدنی‌ها را بین وعده‌های غذایی می‌نوشید، این خطر بیشتر خواهد بود.

آیا مسواک بعد از هر وعده‌غذایی توصیه می‌شود؟

مشاوره آنلاین دندانپزشکی توصیه می‌کند که یک‌بار در شب و حداقل یک‌بار دیگر در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. خوردن و نوشیدن غذاهای حاوی قند و اسید به طور طبیعی مینا دندان را ضعیف می‌کند. مسواک‌زدن بلافاصله بعد از آن می‌تواند باعث کنده‌شدن ذرات ریز مینا شود. بهتر است حداقل یک ساعت بعد از غذا مسواک بزنید.

مسواک‌زدن قبل از خواب بسیار مهم است. جریان بزاق که سیستم تمیزکننده خود دهان است، در طول شب کند می‌شود و این امر دهان را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار می‌دهد. کودکان تا ۳ سال باید از خمیردندان با سطح فلوراید حداقل 1000ppm  (قسمت در میلیون) استفاده کنند. کودکان سه‌ساله تا بزرگسالان باید از خمیردندانی استفاده کنند که حاوی 1350 تا 1500ppm فلوراید باشد.

چرا یک رژیم غذایی سالم برای سلامت دهان و دندان من مهم است؟

هر بار که چیزی شیرین می‌خورید یا می‌نوشید، دندان‌های شما تا یک ساعت در معرض اسیدپاشی قرار می‌گیرند. بنابراین، قند با باکتری‌های موجود در پلاک (پوشش چسبنده روی دندان) واکنش نشان می‌دهد و اسیدهای مضر تولید می‌کند. ازاین‌رو مهم است که غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین را فقط در وعده‌های غذایی مصرف کنید و مدت زمانی‌که دهان شما در معرض خطر است را محدود سازید.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند به همان اندازه مضر باشند. اسید مینای دندان را "فرسایش" یا حل می‌کند و عاج زیرین را آشکار می‌سازد. این می‌تواند دندان‌های شما را حساس و نامناسب کند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و میوه و سبزیجات تازه در پیشگیری از بیماری لثه نقش دارد. بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست ‌دادن دندان و ایجاد بوی بددهان شود.

جمع‌بندی

برخی رژیم‌های غذایی ممکن است به حساسیت دندان کمک کند. تنظیمات رژیم غذایی را بررسی کنید و برای مشاوره شخصی برای مدیریت و کاهش حساسیت دندان از مشاوره آنلاین دندانپزشکی در دکترتو کمک بگیرید. در دنیای پیچیده بین رژیم غذایی و سلامت دندان، هر انتخابی مهم است. یک رژیم غذایی متعادل، همراه با مراقبت منظم از دندان، راه را برای لبخندی درخشان و سلامت دهان و دندان هموار می‌سازد.

امتیاز مطلب: 100% 100