Ooma
برای بیماران کبد چرب چه غذاهایی مضر و چه غذاهایی مفید است ؟

 ابتدا باید علت کبد چرب در افراد مبتلا شناسایی شود. به طور کلی کبد چرب دارای دو حالت با زمینه الکلی و یا غیرالکلی باشد.افرادی که کبد چرب آنها زمینه الکلی دارد باید مصرف الکل را قطع کنند و منابعی را که دارای الکل است، مصرف نکنند.

 افراد غیرالکی نیز که مبتلا به کبد چرب شده اند، معمولا افراد پرخور هستند که بیش از نیاز تغذیه می کنند و گرایش زیادی به مصرف مواد قندی به ویژه آب میوه های طبیعی و غیرطبیعی دارند.در بدن بیماران کبد چرب بیش از نیاز بدن ، مواد قندی و چربی ذخیره و به تری گلیسیرید تبدیل شده است و کبد برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر دستگاه های بدن مانند قلب و مغز این ماده اضافی را در خود ذخیره می کند و به همین دلیل به تدریج به صورت کبد چرب درمی آید.

 با اشاره به اینکه کبد چرب تا گرید سه با رژیم های مناسب کاهش وزن برای افراد چاق و رژیم های حاوی فیبرهای محلول و نامحلول و یا دادن داروهایی امکان بازگشت به حالت اول را دارد. برای درمان کبد چرب با دادن رژیم های سبک و حذف منابع غذایی سرشار از کلسترول مانند گوشت های قرمز، گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، لبنیات پرچرب و سس ها باید میزان تری گلیسیرید ذخیره شده در کبد را کم کرد. همچنین با مصرف آبزیان و منابع امگا3، روغن زیتون به جای روغن های حیوانی، حبوبات و سبزی های پخته و خام مانند کدو، هویج، سبزی های حاوی فیبر و میوه ها درحد مناسب نیز می توان در بازگشت کبد به حالت طبیعی تلاش کرد.

به توصیه دکتر مظهری افراد مبتلا به کبد چرب باید تحرک داشته باشند ولی خود را خسته نکنند چراکه باید به کبد فرصت بازسازی داده شود و کبد در زمان استراحت بدن می تواند خود را بازسازی کند. در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک بدون خستگی، گاهی متخصصان گوارش و کبد مکمل هایی به بیماران می دهند که به تخلیه و ترمیم کبد کمک می کند.

کبد یک سیستم بسیار خادم برای بدن است و اگر تنها چند درصد آن سالم باشد در صورت رسیدگی و توجه می تواند دوباره بخش های آسیب دیده خود را به طور کامل ترمیم کند.اما درصورتی که به وضعیت آن توجهی نشود، میزان تری گلیسیرید ذخیره شده در آن مرتب افزایش می یابد و از حالت کبد چرب با گریدهای پایین به گرید چهار و پس از آن مبتلا می شود که دیگر هیچ درمانی مگر پیوند کبد را نمی توان برای آن انجام داد .

منبع: دکتر مظهری

امتیاز مطلب: 96% 96