Ooma
از هفته 23 بارداری مواظب پره اکلامپسی باشید

پره اكلامپسي سندرمي است كه با مجموعه اي از علائم ادم، پروتئينوري و پر فشاري خون همراه است و در نيمه دوم بارداري (معمولا بعد از هفته 23 حاملگي) اتفاق مي افتد. چنانچه اين عارضه با تشنج همراه شود اكلامپسي ناميده مي شود.

اكلامپسي و پره اكلامپسي در 7 درصد بارداري ها بروز مي كند و در صورت تشخيص بايد بستري، درمان و در مواردي ختم بارداري انجام شود. توصيه هاي تغذيه اي به صورت مكمل با درمان دارويي و يا بستري و درمان فرد در بيمارستان مفيد است و به تنهايي نمي تواند موجب پيشگيري يا درمان اين عارضه شود.

توصيه هاي تغذيه اي شامل تجويز ويتامين E ، مصرف كا في كلسيم، پروتئين، و پتاسيم، مصرف غذاي پرپروتئين و استفاده از منابع غذايي اسيدهاي چرب ضروري اسيد لينولئيك و آراشيدونيك مي باشد.

فشارخون ناشي از پره اكلامپسي و اكلامپسي نيازمند دارو درماني و بستري در بيمارستان است و با توصيه هاي تغذيه اي بهبود نمي يابد. محدوديت شديد مصرف نمك در پره اكلامپسي و اكلامپس توصيه نمي شود.

فشار خون بارداري

به افزايش فشار خون بدون ادم و پروتئينوري كه از قبل از بارداري وجود داشته و در هر زمان از بارداري ممكن است اتفاق افتد فشار خون بارداري مي گويند. اضافه وزن و چاقي يكي ازمهم ترين عوامل موثر بر ايجاد فشارخون در بارداري و ساير دوران هاي زندگي است. بنابر اين بهتر است بعد ازكاهش وزن و كنترل فشارخون بارداري صورت پذيرد. توصيه هاي تغذيه اي و رژيم غ ذايي همزمان با درمان دارويي و ورزش مي تواند مفيد باشد و به تنهايي نمي تواند موجب پيشگيري يا درمان اين عارضه شود.

توصيه هاي تغذيه اي شامل موار زير است:

تنظيم كالري مورد نياز با مشاوره كارشناس تغذيه

افزايش مصرف سبزي ها و ميوه ها و كاهش مصرف قندهاي ساده

محدوديت مصرف نمك

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 96% 96


  • profileمهناز بابائی1397/08/01

    متاسفانه واسه من دوبار اتفاق افتاد یکی تو هفته۲۳ یکی ۲۹😢😢

    • profileلاله جهانگیری1399/08/17

      آزمایش منم هسدار پره اکلامپسی داده هفته ۲۵ هستم فشارم فعلا روی ۹ هست ولی نگرانم