Ooma
ژلیش ناخن چیست و چه مزایا و کاربردی دارد

خانم‌ها ناخن‌های خود را با لاک تزئین می‌کنند تا جلوه زیباتری داشته باشد. لاک ناخن در کنار سایر لوازم آرایشی می‌تواند به یک بانو احساس زیبایی و اعتماد به نفس بیشتری بدهد. درست است که از ظاهر آدم‌ها نباید آن‌ها را قضاوت کرد، اما دست‌ها و ناخن‌ها یکی از قسمت‌هایی هستند که در اولین مواجه با دیگران جلوی چشم‌های آن‌ها قرار دارند، و اگر شخصی ناخن‌های نامرتب شما را ببیند ممکن است به خودش اجازه دهد تا اینطور فکر کند که شما در بقیه قسمت‌های زندگی نیز نامرتب هستید. روش‌هایی برای زیباسازی ناخن‌ها وجود دارند که برخی از آن‌ها بسیار محبوب هستند و طرفداران زیادی دارندژلیش ناخن یک روش برای زیبایی ناخن‌های طبیعی است که امروزه مورد استقبال بسیاری از خانم‌ها قرار گرفته است.

ژلیش ناخن چیست؟

لاک ژل‌ها در واقع همان لاک‌های معمولی هستند که با ژل اکرلیک مخلوط شده و ویژگی‌های جذابتری نسبت به لاک‌های معمولی پیدا کرده‌اند. ژلیش ناخن در بین مردم و ناخن‌کاران به یک اصطلاح تبدیل شده است. در واقع استفاده از لاک ژل (یا ژل لاک) روی ناخن را اصطلاحا ژلیش ناخن می‌گویند. لاک ژل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

  • لاک ژلیش یک ژل رقیق و مایع است.
  • لاک ژل‌های مورد استفاده برای ژلیش شبیه به لاک معمولی هستند و در بطری‌هایی دقیقا شبیه به لاک‌های معمولی تولید می‌شوند.
  • لاک ژلیش نسبت به لاک‌های معمولی براق‌تر هستند.
  • ژلیش ناخن برای طراحی و زیباتر کردن ناخن‌ها استفاده می‌شود و تغییری در فرم و بلندی ناخن‌ها ایجاد نمی‌کند.
  • در ژلیش ناخن مواد گذاری انجام نمی‌شود  فقط با ایجاد لایه‌ای ضخیم روی سطح ناخن‌ حالتی طبیعی به آن‌ها می‌بخشد.
  • ژلیش ناخن نسبت به لاک معمولی دوام بیشتری دارد.
  • لاک ژل هم برای ناخن‌های طبیعی به کار برده می‌شود و هم می‌توان از آن‌ها روی ناخن‌های کاشته شده استفاده کرد.
  • لاک ژل مورد استفاده در ژلیش ناخن بر اثر جریان هوا خشک نمی‌شود  و برای خشک شدن نیاز به دستگاه UV یا LED دارد.
  • ژلیش به تنهایی برای ناخن‌های طبیعی ضرری ندارد اما پاک کردن آن ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد.
  • ژلیش با استون و لاک پاک کن به راحتی پاک نمی‌شود، و نیاز به روش‌ها و ابزار‌های مخصوص دارد.
  • ژلیش کردن ناخن به کمتر از ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

ژلیش ناخن به دو صورت تک مرحله‌ای و سه مرحله‌ای انجام می‌شود. در روش سه مرحله‌ای از لاک ژل سه مرحله‌ای استفاده می‌شود یعنی: بیس ژل، لاک ژل (ژل رنگی) و تاپ ژل.  در این روش ابتدا مانیکور خشک رو ناخن‌ها انجام می‌گیرد، کوتیکول ناخن به خوبی عقب زده شده و مرتب می‌شود، از بافر نیز برای زدودن چربی ناخن‌ها کمک گرفته می‌شود.

پس از بافر کشی ضد قارچ روی ناخن‌ها اعمال شده و یک لایه پرایمرژل برای ایجاد چسبندگی بیشتر روی ناخن‌ها زده می‌شود، پس از خشک شدن پرایمر ژل، ناخن‌ها را با یک لایه نازک بیس ژل پوشانده و آن‌ها را در دستگاه UV یا LED قرار می‌دهند.  سپس لاک ژل روی ناخن‌ها اعمال شده و دوباره دست‌ها زیر دستگاه UV یا LED  قرار می‌گیرند تا خشک شوند.‌ بعد از خشک شدن حالت نوچی و چسبندگی لاک ژل  با کلینزر گرفته شده و ناخن‌ها توسط یک لایه تاپ ژل کاور می‌شوند و دوباره در دستگاه UV یا LED   قرار می‌گیرند تا تاپ ژل خشک شود. البته این روش نکات ریز زیادی دارد که ناخن‌کاران حرفه‌ای به خوبی با آن‌ها آشنا هستند.

اما در ژلیش با استفاد از لاک ژل تک مرحله‌ای دیگر از بیس ژل و تاپ ژل خبری نیست و فقط لاک ژل روی ناخن‌ها زده می‌شود. البته ممکن است برای بهبود کار چند لایه از لاک ژل تک مرحله‌ای روی ناخن‌ها اعمال شود.

تفاوت ژلیش با کاشت ناخن ژله‌ای در چیست؟

ژلیش ناخن یک روش کاشت ناخن نیست، از ژلیش ناخن تنها برای طراحی و رنگ و لعاب بخشیدن به ناخن‌های طبیعی استفاده می‌شود. هرچند که لاک ژل‌ها را زیر مجموعه ژل کاشت ناخن  به حساب می‌آورند اما در کاشت ناخن با ژل از بیلدر ژل یا پلی ژل استفاده می‌شود. همچنین در کاشت ناخن از قالب کاشت ناخن یا تیپ و فرمر کمک گرفته می‌شود که ما در ژلیش ناخن به هیچ کدام از آن‌ها نیازی نداریم. بنابراین شاید روش ژلیش ناخن بسیار شبیه به کاشت ناخن با ژل باشد اما ژلیش را نمی‌توان از نظر تکنیکی یک نوع کاشت ناخن در نظر گرفت.

ژلیش ناخن چقدر دوام دارد؟

صحبت کردن در مورد دوام و ماندگاری ژلیش ناخن به عوامل زیادی بستگی دارد. میزان مهارت ناخن‌کار، برند و کیفیت موادی که استفاده می‌شود، اصل یا تقلبی بودن ژل‌های مورد استفاده و کاری که شخص بعد از ژلیش با دست‌های خود انجام می‌دهد، همه مواردی هستند که روی دوام ژلیش تاثیرگذار است. اما به طور میانگین می‌توان گفت که ژلیش ناخن با در نظر گرفتن رشد ناخن‌ها بین یک تا سه هفته دوام خواهد آورد، یعنی زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. ممکن است ژلیش مدت زمان بیشتر روی ناخن‌های شما باقی بماند اما زیبایی و نمای روز‌های اول را نخواهد داشت.

چگونه می‌شود ژلیش ناخن را پاک کرد؟

برای پاک کردن ژلیش از روی ناخن کاشته شده باید از سوهان برقی برای تراشیدن لاک ژل کمک گرفت، که این کار باید توسط یک ناخن‌کار حرفه‌ای صورت بگیرد. اما پاک کردن ژلیش از روی ناخن طبیعی حساسیت‌های بیشتری دارد. استفاده از استون ۱۰۰ درصد خالص برای زدودن لاک ژل از روی ناخن طبیعی به بافت ناخن‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را دچار خشکی و در نهایت شکنندگی می‌کند.

برای پاک کردن لاک ژل از روی ناخن طبیعی بهتر است که از لاک ژل ریموور، پد ریموور مخصوص لاک ژل، دستگاه ریموور لاک ژل یا از فویل آلومینیومی و محلول ریموور لاک ژل استفاده شود. این مواد و ابزار‌ها به صورت تخصصی برای ریموو کردن ژلیش ناخن تولید شده‌اند و کمترین آسیب را به ناخن‌های طبیعی وارد می‌کنند. به هیچ عنوان لاک ژل را خودتان در خانه به صورت لایه‌ای از روی ناخن نکنید و حتما برای ریموو کردن ژلیش ناخن  به یک ناخن‌کار حرفه‌ای مراجعه کنید.

مزایا و کاربرد‌های ژلیش ناخن

اولین مزیتی که ژلیش ناخن نسبت به لاک معمولی دارد دوام بیشتر آن است. ژلیش بخاطر داشتن اکرلیک، لایه ضخیم‌تری روی ناخن ایجاد می‌کند که مقاومت و دوام آن را بیشتر می‌کند و دیگر نیازی نیست که برای انجام کوچک‌ترین کار‌ها با دستان خود نگران لب‌پر شدن و خراشیدگی لاک خود باشید. ژلیش ناخن در زندگی عادی روزانه به راحتی ترک نمی‌خورد و لب‌پر نمی‌شود. اگر میزان فعالیت‌تان هم در طول روز زیاد است باز هم انتخاب ژلیش ناخن بخاطر دوام بیشتر انتخابی بجاست.

  • اگر از آن دسته از افرادی هستید که هنگام شستشو و کار با مواد شوینده از دستکش استفاده نمی‌کنید، به جای لاک معمولی ژلیش را انتخاب کنید.
  • ژلیش ناخن در مدت زمان کوتاهی زیر نور یو وی و ال ای دی خشک می‌شود و دیگر دردسر خشک شدن لاک‌های معمولی را ندارد. اینکه مدت زیادی دست‌های لاک زده خود را روی هوا نگه دارید تا مبادا ناخن‌های‌تان به جایی بخورد و لاک خراب شود.
  • افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند نیز می‌توانند از ژلیش ناخن برای ترک این عادت استفاده کنند. چون طعم بد لاک ژل مورد استفاده در ژلیش باعث می‌شود تکرار این کار را از سر بیرون کنند.
  • خانم‌های پرمشغله‌ای که وقت و حوصله زیادی برای لاک زدن ناخن‌های خود ندارند اما داشتن ناخن‌هایی زیبا را دوست دارند می‌توانند از ژلیش ناخن استفاده کنند.
  • ژلیش ناخن برای ناخن‌های طبیعی ضرری ندارد و بر خلاف کاشت ناخن که ممکن است عوارضی مانند قارچ ناخن را در پی داشته باشد، آسیبی به ناخن‌ها نمی‌زند و برعکس برخی از  لاک ژل‌ها دارای مواد مغذی و تقویت کننده ناخن نیز هستند.

ژلیش بهتر است یا لاک معمولی؟

نمی‌توان در مورد این سوال پاسخ مشخصی را در نظر گرفت. هرچند با مزایایی که برای ژلیش ناخن ذکر شد شاید به نظر برسد که ژلیش به مراتب از لاک معمولی بهتر است. اما شاید نظر افرادی که دنبال تنوع بیشتر باشند و بخواهند در فاصله زمانی کمتری رنگ لاکشان را تغییر دهند یا آن را با لباس‌شان ست کنند کمی متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مطلب که توسط فروشگاه لوازم آرایشی نگین (neginstore1.com) تهیه شده است گفتیم که ژلیش ناخن یک اصطلاح برای اعمال لاک ژل روی ناخن‌های طبیعی است که روی ناخن‌های کاشته شده نیز قابل استفاده است. همچنین اشاره شد که ژلیش یک نوع کاشت ناخن نیست و از آن تنها برای دیزاین ناخن‌ها استفاده می‌شود. مزایای ژلیش ناخن نیز  در این نوشته شرح داده شد که امیدواریم پاسخگوی سوالاتی که شما را به خواندن این مطلب هدایت کرده است بوده باشد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که خرید لوازم آرایش ناخن از جمله ژل کاشت ناخن، و لاک ژل از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اجناس تقلبی و بی‌کیفیت موجود در بازار ممکن است به سلامت و زیبایی شما آسیب‌های جدی وارد کنند. بنابراین بهتر است که محصولات آرایشی را از فروشگاه‌های تخصصی لوازم آرایشی تهیه کنید.

 

امتیاز مطلب: 90% 90