Ooma
نشانه ها و علائم تنبلی تخمدان

علت تنبلی تخمدان شامل موارد مختلف می شود و افراد مبتلا، ممکن است هر کدام، در اثر عوامل مختلف دچار این عارضه شوند. در همین راستا انجام آزمایشات هورمونی زنانه می توان به خوبی از بروز این بیماری پیشگیری کرد یا به موقع آن را درمان کرد. زیرا این تست پزشکی که به صورت آزمایش خون انجام می شود، تمام بهم ریختگی های هورمونی را نشان می دهد. همانطور که می دانید مهم ترین نشانه ی تنبلی تخمدان بهم ریختگی هورمون ها می باشد.

تنبلی تخمدان عارضه‌ ای است که بانوان در سنین باروری به آن دچار می‌ شوند و اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این عارضه مبتلا شده‌ اید و علت تنبلی تخمدان را نمی‌ دانید، می‌ توانید با خواندن این مطلب نسبت به این بیماری و عارضه آگاهی کاملی کسب کنید.

به صورت کلی تنبلی تخمدان اصطلاح عامیانه ی بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌ باشد. تخمدان پلی کیستیک نیز نوعی اختلال هورمونی برای بانوان در سن باروری است که علائم متفاوتی دارد و تشخیص آن به وسیله ی آزمایشات هورمونی زنانه انجام می‌ شود.

علت اصلی و دقیق این بیماری هنوز شناخته نشده است اما عواملی وجود دارند که باعث بروز آن خواهند شد. البته با انجام آزمایش خون و تست‌ های مربوط به هورمون‌ های زنانه می‌ توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد و حتی از بروز آن پیشگیری داشت.

جهت انجام آزمایشات هورمونی زنان به بهترین شکل ممکن آزمایشگاه نارون خدمات مناسبی را عرضه می‌ کند، تا همه ی بانوان برای انجام چکاپ بانوان بتوانند با مراجعه به این آزمایشگاه یک تست بدون خطا را پشت سر بگذارند.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

شاید نتوان علت تنبلی تخمدان را به صورت دقیق بیان کرد. اما شناخت علائم تنبلی تخمدان به شما کمک می‌ کند که قبل از انجام آزمایش خون و بررسی هورمون‌ های زنانه،  بتوانید نسبت به این موضوع و این عارضه آگاهی داشته باشید. تا در صورت مشاهده ی این علائم، هرچه سریع‌ تر به پزشک متخصص مراجعه کنید و درخواست تجویز آزمایشات هورمونی زنانه داشته باشید.

 بهتر است که آزمایش را در یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی مانند آزمایشگاه نارون انجام دهید، تا نتیجه ی تست شما هیچ خطایی نداشته باشد. در ادامه مهمترین علائمی که به تنبلی تخمدان می‌ توان نسبت داد را به تفصیل برای شما بیان خواهیم کرد.

  • پریودی نامنظم: یکی از مهم‌ ترین نشانه‌ هایی که بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد قاعدگی نامنظم است. به این صورت که دوره‌ های پریود کم و نامنظم هستند به طوری که شاید فرد هر چند ماه یکبار پریود شود. از طرف دیگر تعداد روزهای پریودی و میزان خونریزی نیز با اختلال روبرو خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر زمان سیکل قاعدگی بیشتر از ۳۵ روز شود کاملا غیر طبیعی است و حتماً باید در صورت بروز این اتفاق، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات هورمونی زنانه، از لحاظ ابتلا به تنبلی تخمدان اطمینان پیدا کنید.
  • افزایش هورمون آندروژن در بدن بانوان: آندروژن نوعی هورمون جنسی مردانه است و بالا رفتن آن، می تواند یکی از نشانه های تنبلی تخمدان باشد. به این صورت که یک خانم در این شرایط دچار پرمویی در صورت و بدن می شود و رشد مو های زائد در صورت افزایش پیدا می کند. تشخیص افزایش آندروژن فقط از طریق آزمایش خون امکان پذیر است.
  • کیست در تخمدان: تنبلی تخمدان باعث بروز کیست در داخل تخمدان‌ ها می‌ شود و به همین علت این بیماری به عنوان تخمدان پلیکیستیک شناخته می‌ شود.

سایر نشانه های تنبلی تخمدان

برخی از مهمترین علائم تنبلی تخمدان را به تفصیل در سطر های بالا با هم مرور کردیم. اما برخی دیگر از علائم جزئی این بیماری شامل موارد زیر می‌ شوند:

  • ایجاد تغییر در خلق و خو
  • کسالت و سستی مداوم
  • ایجاد مشکل در خواب
  • ایجاد مشکل در بارداری و تخمک گذاری
  • ریزش مو
  • چرب شدن پوست
  • آکنه و جوش‌ های شدید روی صورت
  • افزایش دیابت و فشار خون
  • افزایش وزن
  • افزایش هورمون تستوسترون
  • گرگرفتگی
  • سردرد
  • تعریق شبانه
  • خشکی واژن
  • خشکی و کم نور شدن چشم
  • عدم تمرکز
  • کاهش میل جنسی

اگر با این علائم مواجه شدید و زندگی شما تحت تاثیر قرار گرفت و احساس ناخوشایندی داشتید، بهتر است که به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون علت تنبلی تخمدان را در صورت وجود آن متوجه شوید.

 تنبلی تخمدان هر چقدر که زودتر تشخیص داده شود، روند درمان بهتر و سریع‌ تری هم خواهد داشت. اما تشخیص دیر هنگام این بیماری مشکلات متعددی را برای سلامتی فرد به وجود می‌ آورد و می تواند باروری یک خانم را تحت تاثیر منفیِ خود قرار دهد.

 برای اینکه بتوانید وجود یا عدم وجود بیماری تنبلی تخمدان را در بدن خود به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید و تست شما فاقد هرگونه خطا باشد، بهتر است که آزمایشگاه نارون را برای انجام آزمایشات هورمونی زنانه انتخاب کنید.

دلایل بروز تنبلی تخمدان

همانطور که اشاره کردیم علت تنبلی تخمدان به صورت قطعی مشخص نیست. اما برخی از دلایل هستند که می‌توانند در بروز این بیماری دخیل باشند. برای مثال انسولین اضافی در بدن می‌تواند عاملی برای بروز این بیماری باشد. به صورتی که سلول‌ های بدن اگر به انسولین مقاوم شوند، قند خون افزایش پیدا می‌ کند و بدن به طور طبیعی انسولین بیشتری هم تولید می‌ کند، که این موضوع باعث افزایش آندروژن و بروز دیابت می‌ شود که این عوامل خود جزو دلایل اصلی برای بروز تنبلی تخمدان هستند.

 مسئله بعدی التهاب در بدن است. التهاب مداوم و مزمن در بدن می‌تواند عاملی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد. سعی کنید از عوامل ایجاد کننده عفونت دور بمانید.

 وراثت هم عامل مهم دیگری است که به تنبلی تخمدان ارتباط دارد. اکثر بانوانی که دچار این مشکل هستند دارای مادر یا خواهر یا بستگان نزدیکی هستند که از قبل دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک بوده‌ اند.

 پس اگر دارای اضافه وزن هستید، دیابت دارید یا در اطرافیان شما کسی به این بیماری مبتلا است، باید حواس خود را بیش از پیش جمع کنید و مراقب تغذیه و رژیم غذایی و ورزش و سلامتی خود باشید و با اصلاح سبک زندگی از این بیماری جلوگیری داشته یا در صورت بروز بتوانید به سرعت آن را درمان و ریشه کن کنید. تا باروری شما با خطر و مشکل خاصی مواجه نشود.

 برای این هدف مهم آزمایشگاه نارون در خدمت همه بانوان گرامی می‌باشد و انواع تست‌ های مربوط به آزمایشات هورمونی زنانه را انجام می‌ دهد تا علت تنبلی تخمدان در بدن برخی از بانوان مشخص شود. این آزمایشات هم در محیط منزل و هم در آزمایشگاه قابل انجام هستند تا بانوان تهرانی بتوانند از خدمات آزمایش در منزل هم بهره ببرند و نیازی نداشته باشند که حتما به آزمایشگاه مراجعه کنند.

 

سخن آخر

 تنبلی تخمدان در روزهای ابتدایی چندان خطرناک نیست. اما به محض پیشرفت، باعث بروز اختلالات زیاد در زندگی افراد می‌ شود و علائم آن گسترش پیدا خواهند کرد. آزمایشگاه نارون به عنوان یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی و تخصصی در شمال تهران با انجام انواع آزمایشات هورمونی زنانه می‌ تواند علت تنبلی تخمدان را به بهترین شکل ممکن برای بانوان گرامی مشخص کند. پس در صورتی که در این زمینه به آزمایش خون احتیاج داشتید می‌ توانید از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنید و بیماری تنبلی تخمدان را به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید.

امتیاز مطلب: 100% 100