Ooma
علت درد نوک سینه در زنان چیست؟

یکی از مواردی که بیشتر اوقات ذهن خانم ها را با خود مشغول می کند، این است که علت درد نوک سینه در زنان چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک روز صبح که از خواب بیدار می شوید! درد و سوزش زیادی در نوک سینه راست احساس کنید و یا هنگامی که سوتین می پوشید ناگهان  دردی در هر دو سینه احساس کنید! و یا اینکه حس کنید که اطراف سینه شما ورم کرده است و درد می کند!!!

هنگامی که نوک سینه درد می گیرد شاید با خودتان فکر کنید که احتمالا دچار سرطان شده اید! اما خبر خوب این است که درد نوک سینه به ندرت بعلت سرطان می باشد. در این مقاله در خصوص دلایل درد نوک سینه و حل این مشکل صحبت می کنیم.

چه زمانی درد نوک سینه نشانه سرطان است؟

به طور قطعی نمیتوان گفت که چه وقت این درد و سوزش ها به طور حتم خبر از سرطان سینه میدهد اما بهتر است در مورد علائمی حرف بزنیم که خبر از سرطان سینه میدهد! اگر در نوک سینه خارش، قرمزی، درد، گزگز کردن و جرم گرفتگی مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با بررسی علائم و انجام معاینات لازم، بیماری شما را تشخیص می دهد. ممکن است احتمال اگزما بدهد و قرص تجویز کند. با مصرف داروهای تجویزی کم کم بهتر میشوید اما اگر تغییری در بهبود علائم خود حس نکردید!  به بیماری پاژه پستانی مشکوک شوید. این بیماری نوک سینه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا نواحی تیره اطراف نوک سینه ها را نیز درگیر می کند که علائمی مشابه درماتیت یا اگزما دارد. بیشتر در خانم های بالای 60 سال بروز می کند ولی فقط 5% از سرطان های سینه، شامل سرطان پاژه میشود. درمان این نوع سرطان مانند سایر سرطان های سینه است و احتمال بهبودی نیز مشابه سایر سرطان های سینه است.

توجه به این نکته ضروری است که هر درد نوک سینه مربوط به سرطان نمیشود و تشخیص این مورد فقط و فقط با مراجعه به پزشک امکان پذیر است.

آیا درد نوک سینه نشانه بارداری است؟

اگر اقدام به بارداری هستید و نزدیک پریود، درد نوک سینه میتواند هم نشانه بارداری باشه و هم پریود در راه!!!

دلایل درد نوک سینه چیست؟!

درد نوک سینه علت های مختلفی دارد. در ادامه شایع ترین دلایل درد در این قسمت را با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

عوامل خارجی

سینه ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن خانم ها هستند و نوک سینه نیز حساس ترین قسمت سینه می باشد. به همین دلیل سینه ها به راحتی تحت تاثیر عواملی محیطی مانند فعالیت روزانه و لباس پوشیدن قرار می گیرند.

لباس نامناسب پوشیدن

یکی دیگر از دلایل درد نوک سینه، استفاده سوتین نامناسب است. اگر  سوتین شما قدیمی شده است، دقت کنید چیزی نوک سینه را نساید! اما اگر به تازگی سوتینی خریده اید که در آن احساس راحتی نمیکنید به سراغ همان سوتین قبلی بروید.   

مواد شیمیایی

یکی دیگر از علت های درد نوک سینه! میتواند تغییر پودر لباسشویی یا ژل لباسشویی می باشد. ممکن است بدن به یکی از مواد شیمیایی به کار رفته در این پودرها حساسیت داشته باشد. حتی کلر موجود در آب استخر میتواند باعث خشکی و ناراحتی پوست شود که نوک سینه ها از این قضیه جدا نیستند. بهتر است کمتر در استخر بمانید و از مصرف پودرهایی که به آن حساسیت دارید! بپرهیزید. 

شیردهی

گازهای نوزاد در هنگام شیردهی باعث درد نوک سینه می شود.  مکیدن نوک سینه توسط نوزاد، باعث ترک خوردن نوک سینه و تورم می شود.  توصیه میشود در هنگام شیردهی(بخوانید: علت و درمان خارش سینه در شیردهی )، نوک سینه تمیز و خشک باشد. همچنین بهتر است در بین شیردهی ها نوک سینه را مرطوب نگه دارید. 

زخم

همانطور که گفته شد  نوک سینه ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن است و با کوچکترین نامراقبتی ممکن است به راحتی زخم شود. مراقبت و دقت به این موضوع به ظاهر کم اهمیت میتواند شما را از دردسر نجات دهد.

 

علت درد نوک سینه

عوامل داخلی

همه قسمت های بدن به نوعی با هم مرتبط هستند و کوچک ترین تغییر بر روی سایر قسمت ها نیز اثر گذار است. تغییرات بدن میتواند باعث درد نوک سینه شود. این تغییرات عبارتند از:

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمون های جنسی زنانه، پروژسترون و استروژن، یکی از دلایل اصلی درد در نوک سینه ها است. این مسئله می تواند به خاطر نزدیک شدن به زمان پریودی اتفاق بیفتد. اگر درد نوک سینه به طور مرتب بیاید و برود و اگر هیچ عاملی دیگر همراه با آن نباشد، درد هورمونی است.

خانم ها از روش های مختلفی برای کاهش درد هورمونی استفاده میکنند. برخی خانم ها با کاهش مقدار کافئین مصرفی این مشکل را حل می کنند! برخی دیگر قرص های مسکن مصرف می کنند و ... . اما نکته خیلی مهم این است که اگر درد شدید و طولانی باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

ورم سینه

ورم سینه به دلایل مختلفی از جمله شیردهی اتفاق می افتد. هر گونه قرمزی، درد در نوک سینه، عفونت و ... در کنار ورم سینه باید جدی گرفته شود. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. معمولا به خاطر شیردهی اتفاق می افتد اما به دلایل غیر از آن نیز می باشد. 

کاندیدیازیس

این مشکل بیشتر در مادرهای شیرده دیده می شود اما ممکن است در سایر افراد نیز دیده شود. کاندیدیازیس یک مشکل عفونت نوک سینه است که با کرم های ضد قارچ قابل درمان است. اگر درد شدیدی در نوک سینه و داخل سینه تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است به این عفونت دچار شده باشید!

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث درد و خارش میشود. در این حالت یکی از سینه ها یا هر دو قرمز می شوند و ترشحاتی خواهند داشت و یا ممکن است ورم را به همراه این علائم مشاهده کنید. سعی کنید با کرم های هیدروکورتیزون این مشکل را حل کنید. اما اگر بهبود نیافتید با پزشک تماس بگیرید.


درد نوک سینه آزاردهنده است. اما معمولا باعث سرطان سینه نمی شود. گاهی اوقات این درد به خودی خود از بین می رود. اگر منبع درد را می دانید میتوانید از درمان های خانگی استفاده کنید اما اگر منبع درد نوک سینه را نمی دانید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر!!!!!!

درد نوک سینه به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که حس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می کند. با شناسایی دقیق منبع درد توسط پزشک میتوانید از روش های درمان خانگی و یا دارویی استفاده کنید. معمولا بیشتر درد هایی که در نوک سینه حس میشود بی خطر است و ربطی به سرطان ندارد.  اما اگر علاوه بر درد و تورم در نوک سینه! علائم دیگری مانند قرمزی، خارش و ... دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 89% 89