Ooma
طرز تهیه عرق نعناع دو آتیشه خانگی

عرق نعناع با خاصیت های جادویی اش از دیر باز در خانه ما ایرانی ها بوده و همیشه بهترین راه حل مادرها و مادربزرگ ها برای دل درد و دل پیچه های اهالی خانه است.

در این مقاله به روش های تولید عرق نعناع دو آتیشه خواهیم پرداخت و بهترین روش تولید عرق نعناع دو آتیشه با عطر و طعمی فوق العاده را به شما آموزش خواهیم داد.

عرق نعناع دو آتیشه چیست؟

زمانی که فرآیند تقطیر دو بار بر روی نعناع انجام شود اصطلاحا عرق دو آتیشه به دست می‌آید. عرق حاصل از این فرآیند دارای اسانس و رایحه غلیظتری است و به همان اندازه خواص آن نیز افزایش پیدا می کند.

البته به علت تند بودن عرق نعناع دو آتیشه برخی افراد نمی توانند آن را به صورت خالص مصرف نمایند و آن را کمی با آب رقیق می کنند. عرق نعناع دو آتیشه کاشان یکی از معروف ترین عرق نعناع های دو آتیشه می باشد که در ادامه فرآیند تهیه آن را تشریح خواهیم کرد.

طرز تهیه عرق نعناع دو آتیشه

عرق نعناع دو آتیشه را به چند روش می توان تهیه کرد که ما در این بخش دو روش تهیه آن را آموزش خواهیم داد، یک روش ساده با استفاده از قابلمه معمولی و یک روش با استفاده از دستگاه عرق گیری که راندمان و کیفیت بالایی در تولید عرقیجات دارد.

طرز تهیه عرق دو آتیشه با قابلمه

در این بخش مراحل تهیه عرق دو آتشه نعناع با قابلمه را به صورت مرحله به مرحله توضیح میدهیم :

مرحله اول ، آماده سازی نعناع :

در مرحله اول باید نعناع ها را بعد از پاک کردن و جدا کردن ناخالصی ها در داخل وان آب ریخته و خوب بشویید تا گرد و غبار و آلودگی های احتمالی از بین برود.

انتخاب ظرف مناسب :

سپس قابلمه ای با توجه به اندازه نعناع ها آماده کرده و قابلمه ای کوچکتری را در داخل آن قرار دهید و نعناع ها را داخل قابلمه بزرگ و دور تا دور قابلمه کوچک بریزید. اگر ارتفاع نعناع ها از قابلمه کوچکتر بیشتر بود می توانید یک کاسه استیل به صورت وارونه به عنوان پایه زیر قابلمه کوچک قرار دهید.

اضافه کردن آب :

حالا نوبت اضافه کردن آب می باشد. تا یک بند انگشت بالاتر از سطح نعنا ها به آن آب اضافه کنید. دقت داشته باشید که سطح آب از دهانه قابلمه کوچک پایین تر باشد. در غیر اینصورت ممکن است آب با عرق تقطیر شده مخلوط شده و زحمات شما از بین برود.

روشن کردن گرمایش :

پس از افزودن آب شعله زیر قابلمه را روشن کنید و درب قابلمه را به صورت وارونه بر روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن مایعِ درون قابلمه، روی در آن یخ بگذارید تا بخار تولید شده به وسیله آن به مایع تبدیل شده و در درون قابلمه کوچک ریخته شود.

برداشت عرق :

بعد از اتمام فرآیند قابلمه کوچک حاوی عرق نعنا است آن را کناری بگذارید و محتویات قابلمه بزرگ را دور بریزید و مجددا نعنا تازه داخل آن بریزید. اینبار به جای آب عرق جمع شده در قابلمه کوچک را به آن اضافه کنید.

قابلمه کوچک را مانند مرحله قبل در وسط قابلمه بزرگ قرار دهید. شعله زیر قابلمه را روشن کنید و کارهای مرحله اول را دوباره تکرار کنید. به این ترتیب عرق به دست آمده در مرحله دوم یک عرق نعناع دو آتیشه ناب می باشد.

همچنین می توانید برای کسب اطالعات بیشتر در خصوص نحوه عرق گیری در خانه به مقاله زیر مراجعه کنید:

عرقگیری در منزل بدون دستگاه

طرز تهیه عرق دو آتیشه با دستگاه عرق گیر خانگی

دستگاه های عرق گیر خانگی راندمان و کیفیت بسیار بالایی در تولید انواع عرقیجات دارند این دستگاه ها با هدر رفت تقریبا 0 درصد بیشترین میزان تولید عرق را برای شما فراهم می‌آورند.
 


در این بخش نحوه گرفتن عرق نعناع دو آتیشه با این دستگاه را به شما آموزش خواهیم دارد. همچنین میتوانید برای استعلام انواع دستگاه عرق گیر روی لینک مقابل کلیک کنید. قیمت دستگاه عرق گیری خانگی

آماده سازی نعناع :

در ابتدایِ کار، نعناع های پاک شده را در وان شستشو بریزید و آنها را خوب بشویید تا هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی احتمالی در آنها باقی نماند.

 قرار دادن نعناع داخل دیگ و روشن کردن دستگاه :

نعناع ها را در درون دیگ مخصوص بریزید و تا 4 انگشت زیر لبه دیگ آب پر کنید و درب دیگ را ببندید. حال باید شعله زیر دیگ را روشن نمایید تا آب درون دیگ شروع به جوشیدن نماید. بعد از رسیدن به نقطه جوش شعله را کم کنید تا نعناع ها نسوزد. بعد از کم کردن شعله کندانسور را با استفاده از شلنگ مخصوص به سر لوله تعبیه شده بر روی درب دیگ متصل نمایید .

بخار حاصل از جوشیدن نعناع در آب از طریق لوله به کندانسور (سیستم خنک کننده) وارد می شود و بعد از برخورد به لوله های سرد، به مایع یا همان عرق نعناع تبدیل می شود و از طریق لوله خروجی کنداسور به ظرف مخصوصی که آماده کردید می ریزد.

برداشت عرق 

بعد از اتمام مرحله اول عرق گیری، شعله زیر دیگ را خاموش نمایید و اجازه دهید دیگ کاملا خنک شود؛ سپس درب دیگ را باز کرده و محتویات آن را دور بریزید.

تولید عرق دو آتشه :

در مرحله بعد طبق روال مرحله قبل نعناع ها را در درون دیگ بریزید ولی اینبار به جای آب عرق حاصل از مرحله اول را درون دیگ بریزید و زیر شعله را روشن نمایید. بعد از به جوش آمدن محتویات دیگه شلنگ مخصوص کندانسور را به درب دیگ متصل نمایید و منتظر اتمام فرآیند عرق گیری شوید.

عرق به دست آمده در این مرحله همان عرق نعناع دو آتیشه خانگی می باشد که دارای عطر و اسانس بسیار بالایی است.

چطوری عرق نعنا رو نگهداری کنیم؟

برای نگهداری نعنا بهترین گزینه استفاده از ظروف شیشه ای رنگی می باشد. مزیت استفاده از ظروف شیشه ای رنگی نسبت به ظروف شفاف اینست که نور کمتری از خود عبور می‌دهند و این امر در نگهداری طولانی مدت عرق نعنا با کیفیت اولیه بسیار موثر می باشد. بهترین مکان برای نگهداری از عرق نعنا، مکان های خشک و خنک دور از تابش نور خورشید می باشد.

نحوه مصرف عرق نعناع دو آتیشه

مصرف صحیح عرق نعناع می تواند در بهبود عملکرد خواص آن بسیار موثر باشد. البته شیوه مصرف قطعی برای عرق نعناع وجود ندارد و نسبت به شرایط بیماری، نوع بیماری، شرایط سنی و ... می تواند شیوه مصرف متفاوتی داشته باشد.

پس بهتر است در شرایط خاص مانند استفاده برای خردسالان و نونهالان با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید تا بهترین بازدهی را از مصرف آن داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله با توضیحاتی در مورد عرق نعنا دو آتیشه به بررسی روش‌ تهیه آن با استفاده از قابلمه و دستگاه عرق گیری پرداختیم. عرق گیری با دستگاه تقطیر به علت عایق بندی و درزگیری های انجام شده راندمان بسیار بالایی نسبت به روش های سنتی دارد.

عرق تولیدی با دستگاه عرق گیری به علت مجهز بودن به کندانسور و قطعات حرفه‌ای کیفیت بالاتری نسبت به عرق تولیدی به روش سنتی دارد.

 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100