Ooma
تاثیرات کبد چرب روی پوست و مو + روش درمان کبد چرب

کبد چرب، یکی از مشکلات شایع در جوامع جهانی است که اثرات جدی بر سلامتی عمومی مردم دارد. این وضعیت، نه تنها بر عملکرد کبد، بلکه بر ارگان ‌های دیگر بدن نیز تاثیر می ‌گذارد، از جمله پوست و مو. این مسئله می ‌تواند به مشکلاتی مانند آکنه، جوش ‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، خشکی و ضعف موها منجر شود. به همین جهت،به کمک دکتر مسعود جعفری، متخصص پوست و مو در مصاحبه ای که با ایشان داشته ایم، به بررسی اثرات کبد چرب بر روی پوست و مو خواهیم پرداخت.

تاثیرات کبد چرب بر پوست و مو

طبق مصاحبه ای که با دکتر مسعود جعفری، درباره مشکلات کبد چرب بر روی پوست مصاحبه کردیم، اینطور بیان کردند:

کبد مسئولیت دفع چربی ها و مواد سمی در بدن است. هنگامی بدن چربی و کالری زیاد دریافت کند، کبد دچار اختلال شده و چربی های اضافی را وارد جریان خون می کند. بدن از این چربی ها برای تولید غدد چربی در پوست استفاده می کند، و چون این چربی ها مضر بوده و حاوی مواد سمی هستند، موجب ظهور آکنه و جوش ‌های پوستی می شود.

وقتی کبد دچار مشکل چربی می شود، مشکلاتی همچون کمبود ویتامین و تداخلات هورمونی در بدن ایجاد می شود. کبد، محل جذب ویتامین های ضروری در بدن است و زمانی که کبد چرب می شود، در جذب ویتامین های K، A ،D و E که در سلامت پوست و مو نقش زیادی دارند دچار مشکل شده و باعث ضعیف تر شدن فولیکول های مو می شوند و در نتیجه، باعث ریزش مو می شود. همچنین، کبد چرب در تولید هورمون تسوتسترون که در بدن مردان وظیفه عضله سازی و رشد مو ها را دارد، دچار اختلال شده و به مرور زمان، منجر به ریزش مو می شود.

طبق نظرات دکتر، از دیگر مشکلاتی که کبد چرب بر پوست دارد، شامله:

·تغییر رنگ در پوست

ضعف عملکرد کبد می‌ تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود. در شرایطی که کبد به درستی سموم را از بدن حذف نمی ‌کند، می ‌تواند باعث افزایش غلظت مواد سمی در خون شود که، به نوبه خود می ‌تواند باعث تغییر رنگ پوست به سمت زردی یا سیاهی شود، همچنین باعث تولید بیش از حد رنگ دانه های پوست شده و رنگی زرد به پوست میدهد.

·خارش پوست

در برخی افراد با کبد چرب، میزان التهاب و ترکیبات شیمیایی مانند سیتوکین ‌ها و فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF) افزایش می‌ یابد که می‌ تواند به عوارض پوستی منجر شود. این التهاب ممکن است باعث آسیب به سلول ‌های پوستی شود و باعث خشکی، قرمزی، و خارش پوست شود. همچنین، افزایش نفوذیت ممکن است باعث ورود میکروب ‌ها به پوست شود که باعث التهابات بیشتر و خارش بیشتر می ‌شود.

·کهیر

در این بیماری، بدن سموم بسیار زیادی را دریافت می ‌کند، و می ‌تواند کبد را بیش از حد بارگذاری کند و با گذر زمان باعث آسیب و اختلال در عملکرد کبد شود. وقتی که این سم ها در بدن باقی می ‌مانند و به طور کامل توسط کبد دفع نمی ‌شوند، تظاهرات بالینی آن کهیر خواهد بود.

·ضعف و سفیدی مو

کبد نقش مهمی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت موها دارد. اگر کبد به درستی عمل نکند، تأمین مواد غذایی به موها کاهش می ‌یابد که موجب خشکی و آسیب به ساختار موها می ‌شود. البته ناگفته نماند که کبد چرب موجب سفید شدن سریع م ها هم میشود.

انواع کبد چرب در بدن

کبد چرب الکلی

این نوع کبد چرب در فردی که میزان مصرف الکل، حتی دو لیوان در روز داشته باشد بروز پیدا می کند. این مشکل زمانی بحرانی می شود که میزان مصرف الکل بالا رود. در این حالت، کبد نمی تواند این حجم از مواد سمی را پردازش کند، سپس این مواد در کبد جمع شده و دچار تورم و التهاب می شود.

کبد غیر الکلی

این نوع کبد چرب به دلیل تجمع چربی و دریافت حجم زیادی از غذای چرب در بدن رخ می دهد و معمولا نیز، افرادی که دارای اضافه وزن هستند به این مشکل دچار می شوند.

علائم و نشانه های کبد چرب

در گفت و گو با دکتر مسعود جعفری، برخی از نشانه های کبد چرب در بدن شامله زردی پوست و چشم، احساس خستگی مداوم، دل درد، حالت تهوع و استفراغ، جوش بدن، احساس ضعف، بی اشتهایی، خارش پوست، تورم و جمع شدن مایعات در بدن از نشانه ها و علائم کبد چرب در بدن است.

عواملی که باعث چرب شدن کبد می شوند

عوامل ایجاد کبد چرب

هر غذایی که مصرف می کنیم، کبد پروتئین های موجود در غذا را از مواد اضافی و سمی و اضافی جدا کرده و جذب بدن می کند. از اصلی ترین دلایلی که باعث چرب شدن کبد می شود:

  • مصرف دخانیات
  • مصرف مشروبات الکلی
  • مصرف فست و فود ها و غذاهای چرب
  • دیابت
  • اضافه وزن ( مخصوصا، افراد با شاخص توده ای 30 به بالا)

طبق تجربه دکتر مسعود جعفری توصیه می شود:

بیشترین آمار ابتلا به کبد چرب، مصرف غذاهای چرب مانند فست و فود ها است. خوردن این دست از غذاها، هر از گاهی مشکلی ندارد. اما اگر میزان مصرف غذاهای چرب بالا رود، و فرد به صورت روزانه و در تمام وعده های غذایی خود این دسته از خوراکی ها را مصرف کند، نه تنها باعث چرب شدن کبد خود می شود، بلکه در بسیاری از ارگان های حیاتی بدن مانند میزان چربی خون و عملکرد قلب، اختلال ایجاد می کنند.

منبع : دکتر مسعود جعفری متخصص و جراح پوست و مو

روش های درمان کبد چرب

روش های درمانی کبد چرب

در صحبت هایی که با دکتر مسعود جعفری در رابطه با درمان کبد چرب صورت گرفته، کبد چرب یک وضعیت پزشکی مهم است که در آن چربی به ‌طور غیرطبیعی در سلول‌ های کبد تجمع می‌ یابد. اگر این وضعیت نادرست بماند، می ‌تواند به نقره کبد (فیبروز) و در نهایت سیروز کبد منجر شود. اما خوشبختانه دکتر جعفری در ادامه توضیحات گفته شد، کبد چرب را می‌ توان با اقدامات و رعایت برخی مراقبت ها، کبد چرب را مدیریت و درمان کرد.

مقدار غذای خورده شده در شب را کاهش دهید. 5 وعده غذایی در روز توصیه می شود: 3 وعده اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و 2 میان وعده (اواسط صبح و اواسط بعد از ظهر). مهمتر از همه، شما باید صبح ها غذای بیشتری بخورید و به تدریج مقدار غذا خوردن خود را در طول روز کاهش دهید. مارتا سرورا می گوید: این امر به ویژه قبل از رفتن به رختخواب مهم است، زیرا "تمام غذاهایی که قبل از خواب خورده می شوند به شکل چربی جمع می شوند.

طبق محاصبه ای که با دکتر مسعود جعفری در رابطه مشکلات کبد چرب داشته ایم، برخی از روش های درمانی را نیز پیشنهاد کردند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. اصلاح رژیم غذایی، مصرف مواد غذایی کم چرب و جایگزین با میوه هایی مانند انگور، آووکادو و بروکلی، کاهش مصرف قند و غذاهای پر قند مانند تنقلات، افزایش مصرف مواد غذایی غنی از فیبر، و مصرف مقادیر مناسب آب از جمله تغییراتی است که می‌ توان در رژیم غذایی اعمال کرد. همچنین، پیشنهاد می شود که به جای استفاده از روغن های جامد، از روغن زیتون برای پخت و پز غذا استفاده کنید.
  2. سعی کنید هر هفته حداقل 2 الی 3 ساعت، فعالیت ورزشی متوسط داشته باشید. تنها با 30 دقیقه پیاده روی آرام، یا تند در روز، برای سلامتی و بهتر شدن وضعیت بدن کافی است. سعی کنید تحرک بدنی را در امور روزانه خود قرار دهید، همچنین؛ در رفت و آمد های ساختمانی، بجای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
  3. افرادی که دارای اضافه وزن هستند، با کاهش وزن و توده های چربی در بدن، می‌ توانند بهبود قابل توجهی در وضعیت کبد چرب خود داشته باشند. طبق نظر دکتر جعفری، حتی کاهش وزن 5 الی 10 کیلو از وزن بدن می ‌تواند اثرات مثبتی زیادی بر عملکرد بهتر کبد داشته باشد.
  4. در برخی موارد، به دلیل گشترش و میزان بالای چربی در کبد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل علائم و عوارض کبد چرب تجویز کند. این داروها معمولاً برای کنترل کلسترول، قند خون، و کاهش التهابات استفاده می‌ شوند. توجه داشته باشید، دکتر مسعود جعفری در مصاحبه با ایشان تاکید کرده، از هیچ گونه دارویی، سر خود استفاده نکنید و حتما با یک پزشک متخصص در رابطه با مصرف هرگونه دارویی، مشورت و صحبت نمایید.
  5. در مواردی که کبد چرب به سیروز تبدیل شده است، دکتر جعفری احتمال می دهد که فرد نیاز به جراحی و درمان با پیوند کبد داشته باشد.

جمع بندی

کبد چرب یک بیماری جدی است و به دلیل این که بسیاری از افراد جامعه با این مشکل دسته پنجه نر می کنند، در مصاحبه با دکتر مسعود جعفری، سعی کردیم به تمام سوالات شما عزیزانی که خود و یا عزیزان دچار این مشکل هستند در این مقاله پاسخ دهیم. با رعایت و انجام برخی نکاتی که به کمک دکتر جعفری در این مقاله تهیه شد، می توانید روند این بیماری را متوقف و درمان نمایید.

 

 

امتیاز مطلب: 80% 80