Ooma
بزرگ و حساس شدن سینه  زنان در دوران بارداری از همان ماه اول

هورمون های زنانه به شدت روی بافت سینه و سایز آن تاثیر می گذارند. حتما در اوایل دوران پریودی خودتان نیز حس کرده اید که کمی سینه ها متورم و بزرگ و حساس می شوند. این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون در این دوران می باشد. در دوران بارداری نیز این تغییرات ایجاد می شود و بدن دائما د حال آماده کردن سینه ها برای شیردهی بعد از تولد نوزاد می باشد. به همین دلیل از همان ابتدا که هورمون بارداری ترشح می شود سینه های شما شروع به بزرگ شدن می کنند. در این مقاله می خواهیم این موضوع را کاملا برای شما اومایی عزیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بزرگ شدن سینه ها در دوران بارداری از همان ماه اول

توجه داشته باشید که اولین چیزی که در بدن یک خانم باردار تغییر می کند و کاملا قابل حس کردن می باشد اندازه سینه ها است. این در حالی است که شکم تان تا سه ماهه دوم بارداری آنقدرها بزرگ نمی شود که بارداریتان مشخص شود. البته در خانم های مختلف متفاوت است. اما اغلب سینه ها از همان آغاز دوره بارداری شروع به بزرگ شدن می کنند.

در واقع تقریبا در پایان دوره بارداری سینه ها سه برابر می شوند و علت اصلی این بزرگ شدن تغییر هورمون های زنانه در این دوران است که باعث بزرگ شدن بالاتنه و سینه ها می شوند و سینه ها متورم یا چاق به نظر می رسند. در این زمان جریان خون در این ناحیه از بدن به سمت بالا حرکت می کند و همان طور که در بالا هم گفتیم این تغییرات به دلیل آماده سازی سینه ها برای شیردهی می باشد.

تغییرات دیگر سینه ها در بارداری

در این دوران شما علاوه بر بزرگ شدن سینه ها تغییرات دیگری مانند تیره شدن و بزرگ تر شدن هاله رنگی دور نوک سینه را نیز مشاهده خواهید کرد که این حالت بعد از زایمان نیز از بین نمی رود. این حالت نشان دهنده انتقال مواد مغذی از مادر به فرزند می باشد. همچنین در طی بارداری چربی های این ناحیه فعال شده و ممکن است باعث ایجاد برآمدگی هایی دور نوک سینه شود که بعد از زایمان مجددا به حالت نرمال بر می گردد. 

بعد از زایمان و یا گاهی اوقات پس از اینکه نوزاد را از شیر می گیرید این وضعیت به حالت عادی بر می گردد. اگرچه سینه هایتان در طی 9 ماه بزرگ می شوند اما فقط تا ماه سوم و یا چهارم حساس و یا دردناک می مانند و در پایان سینه ها می افتند و یا آنکه در همان حالت ثابت می شوند.

 

9148-2

برای سینه های افتاده چه کاری باید انجام دهید؟

حالت سینه ها در بارداری و بعد از آن به ژنتان هم بستگی دارد و گاهی نیز افتادگی سینه ها علاوه بر بارداری مربوط به عدم مراقبت صحیح از آن ها مثل ورزش نکردن و یا استفاده از سوتین نامناسب می باشد. بنابراین برای پیشگیری از حالت ناخوشایند سینه ها سعی کنید در این دوران حتما سوتین مناسب استفاده کنید هرچند ممکن است در سه ماهه اول بارداری تمایلی به استفاده از سوتین نداشته باشید اما این کار به ضرر زیبایی شما تمام می شود. 

اگر سینه هایتان بزرگ است و افتادگی دارد بهتر است هنگام خواب نیز از سوتین استفاده کنید برای این منظور می توانید از لباس های زیر نخی و فنر دار بدون اسفنج هنگام خواب استفاده کنید. باید توجه داشته باشید همه زنان متوجه این تغییرات در سینه هایشان نمی شوند زیرا این تغییر به قدری آهسته رخ می دهد که شاید نامحسوس باشد و فقط در پایان هر ماه متوجه آن شوید. میزان رشد سینه نیز مانند شرایط بارداری برای همه یکسان نیست و ربطی به میزان شیردهی ندارد. بنابراین اگر رشد زیادی را مشاهده نکردید باز نگران نشوید.

در ماه اول بارداری سینه های من خیلی بزرگ شدند اما در ماه دوم تغییر شایانی نکردند آیا این امری طبیعی است؟

بله کاملا طبیعی است. ماه اول ماه جدیدی بوده است و بدن با تغییرات ناگهانی هورمون ها مواجه شده است ولی با ورود به ماه دوم بدنتان به این وضعیت عادت می کند در نتیجه خیلی ضروری نمی باشد که به تغییرات هورمونی واکنش زیادی نشان دهد. ممکن است متوجه شوید که سینه هایتان به تدریج با پیشروی دوره بارداری بزرگ می شود و این امر تا فارغ شدن و زمان شیردهی ادامه دارد و گاهی رشد کند نیز طبیعی است.

سخن آخر

بعضی خانم های باردار خیلی نگران این موضوع می باشند و دائما به دنبال کارهایی هستند که از رشد سینه های خود جلوگیری کنند. این کار توصیه نمی شود وممکن است باعث ایجاد فشار بر سینه ها شود و به آن ها آسیب بزند. اما در حد متعادل ماساژ سینه و برخی ورزش ها، استفاده تمام مدت از سوتین مناسب و مورد تایید پزشک و رژیم غذایی مغذی و متعادل تا حد زیادی می تواند به خوش فرم نگه داشتن سینه ها حتی در بارداری و بعد از آن کمک کند. 

Amy O’Connor. Breast Tenderness and Changes During Pregnancy.Reviewed on April 17, 2019 

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 91% 91