Ooma
پرسش (1401/09/02):

زایمان طبیعی یا سزارین

سلام خدمت پزشک محترم اوما.
خسته نباشید عزیزم.
از بابت راهنمایی هاتون تو این مدت خیلی خیلی ازتون متشکرم و پیشاپیش بابت طولانی بودن سوالم عذرخواهی میکنم.
من یه مسئله ای دارم که خیلی از زایمان طبیعی ترس دارم البته شاید یکی از دلایش این بوده که بارداری پر خطری رو گذروندم و خیلی سختی کشیدم احساس میکنم دیگه توان و ظرفیت روحی برای زایمان طبیعی رو ندارم.
از هفته 22 وم به علت باز شدن دهانه رحم و کوتاهی سرویکس استراحت مطلق شدم و پساری گذاشتم؛هر 12 ساعت هپارین و شیاف پروژسترون و هر 10 روز پرولوتون گرفتم.
هفته 29، 3 روز بیمارستان بستری شدم بتامتازون و سرم سولفات گرفتم...
با توجه به سفالیک بودن بچه و اینکه دهانه رحمم به اصطلاح شله پزشک توصیه به زایمان طبیعی داشتن علاوه بر اون ظاهرا برای سزارین شدن بیمارستانا خیلی سخت میگیرن.
با توجه به همه این شرایط میشه ازتون خواهش کنم درباره مزایا و معایب هر نوع از زایمان ها برام یکم توضیح بدید و بفرمایید این درسته که ممکنه با توجه به شرایطم زایمان طبیعیم راحت باشه؟
ضمن اینکه در رابطه با زایمان طبیعی درسته که ظاهر واژن تغییر میکنه یا مثلا (خیلی عذر میخوام)گشاد میشه و این مسائل؟؟؟
اون برشی که میزنن جاش میمونه یا مثلا ممکنه دچار عفونت شه بعدا؟؟؟
یا با گذر زمان مثلا چند ساله اون برش مشکلاتی ایجاد کنه؟
سوال دیگه اینکه نظرتون در رابطه با زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال چیه؟

سلام به روی قشنگتون مامان گل
زنده باشید مهربان من💓
عزیزدلم ممنونم از محبتتون و خداروشکر که باهم همراهی خوبی داشتیم امیدوارم این مسیر با زایمانی خوب و در آغوش گرفتن دلبندتان تکمیل شود ❤️❤️
جان دلم من ترس و نگرانی شما را کاملا درک می کنم. در واقع زایمان طبیعی برای بسیاری از مادران ترسناک و هراس آور است اما واقعیت این است که هر نوع زایمان بسته به شرایط هر مادر می‌تواند با معایب و مزایای خاص خود همراه باشد و نمی‌توان گفت کدام یک از انواع زایمان نسبت به دیگری ارجحیت یا برتری دارد. سزارین یک جراحی وسیع است و ما به ویژه نگران عوارض آن بعد از زایمان برای مادران هستیم که از رایج‌ترین آنها می‌توان به چسبندگی هایی اشاره کرد منجر به ناباروری های ثانویه میشوند، از سوی دیگر خود پروسه زایمان طبیعی برای مادران سخت بوده و به این ترس دامن می زند.
من توصیه می کنم در قدم اول در رابطه با ترس و نگرانی که دارید با پزشک خود صحبت کنید تا ایشان با در نظر گرفتن شرایط شما و همچنین وضعیت سونوگرافی ها و وزن جنین تصمیم مناسبی در رابطه با نوع زایمان بگیرد، این مسئله را به هفته های آخر موکول نکنید چرا که ممکن است فرصت برای آمادگی یافتن از دست برود، اگر تصمیم پزشکتان بر روی زایمان طبیعی بود بهترین راهکار این است که در یک دوره فشرده کلاس آمادگی برای زایمان طبیعی به صورت آنلاین شرکت کنید تا حداقل آگاهی بیشتری نسبت به آنچه که قرار است برای شما پیش آید داشته باشید و با ذهنیت باز به استقبال این رویداد بروید. انجام ورزش های آمادگی برای زایمان بعد از هفته ۳۷ و همچنین کمک گرفتن از همراهی یک ماماهمراه متبحر نیز باعث می‌شود تا تجربه بهتری از زایمان طبیعی داشته باشید.
در رابطه با سوال بعدی شما بله خود پروسه زایمان می تواند کمی روی شکل ظاهری تاثیر بگذارد و تغییرات هورمونی دوران بارداری فارغ از نوع زایمان کمی منجر به شلی واژن می‌شوند، اما اگر زایمان توسط پزشک متبحر انجام شود احتمال مشکلات ظاهری ناخوشایند به حداقل رسیده وحتی می توانید از پزشک درخواست کنید بخیه ها را به شکلی بزند که واژن درست مانند گذشته استحکام خود را داشته باشد، البته که انجام ورزش کگل در زمان مناسب بعد از زایمان که بسته به شرایط شما توسط پزشک تعیین میشود به مرور کمک می کند تا عضلات واژن تون عضلانی خود را مجددا به دست آورده و به اصطلاح شل نباشند.
برش زایمان در صورتی که مراقبت ها به خوبی انجام شوند عفونت نمی‌کند اما در صورت عدم رعایت هر زخمی حتی برش سزارین دچار عفونت خواهد شد. جای برش نیز در صورت استفاده از پمادهای ترمیم کننده تا حد زیادی محو خواهد شد. با گذر زمان نیز این برش مشکلی ایجاد نمیکند چون قرار نیست برش خیلی عمیقی باشد.
در رابطه با سوال آخر شما هم بی حسی اپیدورال روش خوبی است اما ممکن است طول مدت زایمان را کمی بیشتر کند، احساس‌ سرگیجه و گیج شدن، محدود شدن امکان حرکت و افت فشار خون نیز از دیگر عوارض احتمالی هستند که البته بانظارت پزشک قابل مدیریت است. همچنین کمردرد و سردرد موقتی بعد از زایمان نیز در این روش قابل انتظار هستند که به مرور و با مصرف مایعات برطرف‌ می شود.
مجموعا روش بسیار خوبی است، اما تصمیم گیری نهایی با پزشک شما است زیرا باید برحسب شرایط شما بهترین تصمیم را بگیرند 💜
خیلی متشکرم ازتون.
بابت این ارامشی که به ما مادرای باردار میدید براتون بهترینارو از خدا میخوام.❤❤
عزیزدلم خواهش میکنم و خداروشکر اگر توانسته ام ذره ای در این مسیر موفق باشم ❤️❤️امیدوارم که همیشه شاد باشید مامان گل 💜💜
stk: |~|11|~|103_col

سوالات مشابه