Ooma
۶ علامت که نشون میده درد پریودی طبیعی نیست

ممکن است این تصور را داشته باشید که پریودهای بسیار دردناک عادی هستند. ناراحتی در طول قاعدگی غیر معمول نیست، به خصوص در افراد جوان. حدود نیمی از افرادی که قاعدگی دارند در طول دوره قاعدگی خود درد لگن را تجربه می کنند. با این اوصاف، دردهای قاعدگی واقعاً شدید طبیعی نیستند. گرفتگی های شدید پریود می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد، مشکلی که ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد.

در اینجا شش راه وجود دارد که می توانید بفهمید که آیا گرفتگی عضلات شما مرتب نیست. مثل همیشه، اگر در مورد سلامتی خود سوال یا نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
زندگی شما مختل شده است. اگر درد پریود شما آنقدر شدید است که باید به طور منظم کار را متوقف کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید. این وضعیت نادر نیست اما طبیعی هم نیست.

داروهای ضد درد و مسکن تاثیری ندارند

برای آن 20 درصدی که ناراحتی ماهانه را تجربه می کنند، بیشتر آنها می توانند با داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ادویل (ایبوپروفن) یا تیلنول (استامینوفن) تسکین پیدا کنند. با این حال، روز شما، پس از آن گرفتگی عضلات شما عادی نیست.

نکته جانبی بسیار مهم: برخی افراد بیشتر از دوز توصیه شده مسکنهای بدون نسخه مصرف می‌کنند و فکر می‌کنند که از آنجایی که این مسکنها بدون نسخه هستند، بنابراین بی‌ضرر هستند. بدون نسخه یک رمز کلمه برای دوز نیست، واقعاً مهم نیست. این کار را نکن می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

نکته مهم: هرگز داروهای ضد درد را بیشتر از آنچه در برچسب ذکر شده یا توسط پزشک برای شما تجویز شده است مصرف نکنید. اگر دوزهای توصیه شده کافی نیست، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

درد لگنی تصادفی دارید

درد لگن درست قبل از پریود و در چند روز اول پریود می تواند طبیعی باشد. ممکن است در حوالی تخمک گذاری نیز کمی حساسیت داشته باشید. اما اگر در زمان های دیگر در طول چرخه خود درد لگن داشته باشید، ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد.

یکی دیگر از نشانه های احتمالی که گرفتگی عضلات شما طبیعی نیست این است که در حین رابطه جنسی احساس درد می کنید. برخی از علل رابطه جنسی دردناک نیز باعث گرفتگی غیرطبیعی بد پریود می شوند اگر گرفتگی شدید همراه با تب، استفراغ، سرگیجه، خونریزی غیرمعمول واژن، ترشحات واژن یا اگر درد شدید است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

دردهای قاعدگی خیلی طولانی است

طبیعی است که خونریزی در دوران قاعدگی بین دو تا هفت روز طول بکشد. با این حال، داشتن دردهای بد پریود در تمام مدت، طبیعی نیست. دو یا سه روز ناراحتی قاعدگی طبیعی در نظر گرفته می شود.

گرفتگی عضلات ممکن است از روز یا روز قبل از شروع خونریزی شروع شود، اما نباید تا پایان دوره قاعدگی شما ادامه پیدا کند.

گرفتگی های شما "طبیعی" نیست

اگر نگران هستید که گرفتگی های قاعدگی شما طبیعی نیست، پس باید این نگرانی را جدی بگیرید. نگرانی نشانه این نیست که چیزی اشتباه است، اما می تواند نشان دهد که ممکن است چیزهایی اشتباه باشند. بسیاری از مردم می ترسند با پزشک خود در مورد علائمی صحبت کنند که به راحتی قابل اندازه گیری نیست. اگر تب دارید، پزشک شما می‌تواند با اندازه‌گیری درجه حرارت شما آن را تأیید کند. اگر درد دارید، پزشک باید حرف شما را قبول کند. این امر بسیاری از افراد را از جستجوی کمک باز می دارد.

علاوه بر این، شکایات در مورد درد (مخصوصاً از یک زن) متأسفانه گاهی اوقات توسط کسانی که در حرفه پزشکی هستند رد می شود. اگر در گذشته درد خود را نزد پزشک مطرح کردید، و او آن را به‌عنوان غیر جدی برطرف کرد، ممکن است از مطرح کردن مجدد آن غافل شوید. اما شما باید آن را دوباره مطرح کنید. به خصوص اگر در مورد آن نگران هستید.
برخی از دلایل احتمالی گرفتگی عضلات دردناک - مانند آندومتریوز - بیماریهایی هستند که سالها طول میکشد تا به درستی تشخیص داده شوند.

شاید واقعا مطمئن نباشید که گرفتگی عضلات شما طبیعی است یا نه، اما علائم مرتبط دیگری را نیز تجربه می کنید. سایر علائم نگران کننده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  گرفتگی عضلات همراه با حالت تهوع یا اسهال
  • مشکل در باردار شدن
  • خونریزی شدید
  • چرخه های نامنظم
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد لگن در زمان هایی در کنار پریود شما
  • لکه بینی بین چرخه ها

نتیجه نهایی: اگر نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

علل احتمالی دیگر درد لگن

فرض کنید گرفتگی عضلات شما بدتر از حد متوسط است. اشتباه چه می تواند باشد؟ چند احتمال وجود دارد. دردهای بد قاعدگی ممکن است ناشی از: 

برای ارزیابی آنچه ممکن است اشتباه باشد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پیشنهاد دهد:

مهم است بدانید که آندومتریوز فقط با لاپاراسکوپی اکتشافی قابل تشخیص است. نمی توان با سونوگرافی یا معاینه لگن قضاوت کرد. با این حال، لاپاراسکوپی یک روش تهاجمی و جراحی است، بنابراین پزشک ممکن است انجام آن را توصیه نکند، مگر اینکه علائم شما به ویژه بد باشد.

گاهی اوقات پیش می آید که به پزشک خود مراجعه می کنید و به شما می گویند همه چیز خوب است. اگر گرفتگی عضلات شما در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد نمی کند، این ممکن است اطمینان بخش و پاسخ قابل قبولی باشد. با این حال، اگر گرفتگی عضلات شما کار و زندگی را دشوار می کند، «حال شما خوب است» را به عنوان پاسخ نپذیرید. به دنبال پزشک دیگری باشید.

درد شدید شکم یا لگن ممکن است نشان دهنده چیزی جدی تر از دوره قاعدگی شما باشد، مانند حاملگی خارج از رحم، سندرم شوک سمی، پید حاد یا آپاندیسیت

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 100% 100