Ooma
پوست چرب چه شرایطی دارد؟

تقریباً همه افراد در دوره‌هایی از زندگی با پوست چرب روبه‌رو می‌شوند زیرا پوست شما به طور طبیعی برای آبرسانی و محافظت از خود روغن تولید می‌کند، بنابراین مقداری چربی روی سطح پوست خوب است! مشکل زمانی ایجاد می‌شود که چربی اضافی روی پوست داشته باشید. چربی اضافی می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ، ایجاد جوش‌های سرسیاه و سایر لک‌ها شود. کلید جلوگیری از چرب شدن پوست، پیدا کردن یک روتین مناسب پوست چرب است که چربی اضافی آن را بدون خشک کردن پوست شما از بین ببرد.

پوست چرب معمولا در ناحیه T-Zone شما شایع است.

T-Zone از پوست روی پیشانی، بینی و چانه شما تشکیل شده و برای کسانی که پوست چربی دارند، T-Zone و سایر قسمت‌های صورت ممکن است در طول روز بیش از حد براق یا چرب باشد. اگر چربی پوست شما منجر به ایجاد جوش می‌شود، به دنبال محصولاتی باشید که مخصوص پوست چرب طراحی شده‌اند، مانند محصولات فاقد چربی و غیر کومدون زا این نکته به شما کمک می‌کند تا در مورد علل اصلی چربی پوست، همچنین نحوه پیدا کردن روتین مناسب پوستتان بیاموزید.

رمز موفقیت برای داشتن یک پوست سالم و بدون چربی و جوش، داشتن یک روتین مراقبت از پوست و تکرار منظم آن است.

چون شما دارای پوستی طبیعی اما چرب هستید به این معنی نیست که نمی‌توانید گام‌های موثری برای داشتن پوستی شفاف و سالم بردارید. اگر پوست شما چرب است، باید یک برنامه منظم مراقبت از پوست انتخاب کنید که به حذف چربی اضافی پوست شما بدون خشک کردن بیش از حد آن کمک کند.

مرحله 1:

 هر صبح و شب پوست خود را بشویید

زمانی که می‌خوابید، سطح روبالشتی و یا موهای شما می‌تواند، چربی اضافی، آلودگی و هر آنچه باعث مسدود شدن منافذ می‌شود را به پوست صورت شما منتقل کند. به همین دلیل بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، برای باز کردن منافذ از آب گرم و یک پاک کننده روزانه برای پاکسازی کامل صورت استفاده کنید. مطمئن شوید که در پایان روز نیز صورت خود را قبل از اینکه به خواب بروید بشویید تا هرگونه کثیفی، آلودگی و روغن را که در طول روز به روی پوستتان نشسته پاک کند. به دنبال پاک کننده‌ای باشید که در ترکیبات آن اسید سالیسیلیک باشد تا پوست شما را عمیقا تمیز کرده و منافذ پوست را شفاف نگه دارد.

شستشوی صورت روغنی می‌تواند فرمول‌های فاقد چربی، مبتنی بر روغن و ضد آب را از روی پوست و مژه‌های شما پاک کند. اما پاک‌کننده‌های سنتی پوست شما را تحریک و خشکی بیش از حد ایجاد می‌کنند و باعث تحریک آکنه شده و در نهایت پوستتان پس از شستشو چربی بیشتری تولید می‌کند. از سوی دیگر، پاکسازی مناسب می‌تواند به تعادل پوست کمک و هیدراتاسیون آن را حفظ کند.

اگر مستعد جوش‌های پوستی هستید، توصیه می‌شود به دنبال شستشوی صورت با ترکیبات ملایم و لایه بردار باشید که به آرامی و ملایمت پوست شما را لایه‌برداری کند تا از شر آلودگی‌ها، کثیفی‌ها و چربی پوست خلاص شوید.

مرحله 2:

لایه برداری از پوست برای جلوگیری از تجمع سلول‌های مرده

لایه برداری پوست ملایم یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست چرب است. ترکیبی از چربی اضافی و منافذ بزرگ می‌تواند باعث تجمع سلول‌های مرده روی پوست شود که منافذ شما را مسدود می‌کنند. چند بار در هفته از اسکراب صورت حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید تا از تجمع آلودگی در منافذ پوستتان و نهایتا از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری کند.

مرحله 3:

از تونر برای اصلاح منافذ و تعادل پوست استفاده کنید

استفاده از یک تونر مناسب یک مرحله ضروری برای کنترل پوست چرب است. تونر یک محصول سبک وزن در مراقبت از پوست است که می‌تواند به کوچک کردن ظاهر منافذ و کنترل چربی کمک کند. تونرها اغلب دارای ترکیبات دوستدار پوست مانند اسید سالیسیلیک و یا عصاره گلاب هستند که به کاهش چربی و جلوگیری از آکنه کمک می‌کنند.

مرحله 4:

استفاده از سرم‌ها (ترکیبات فعال) متناسب با مشکلات پوستی

هیالورونیک اسید یک ماده غیر کومدون زا است، به این معنی که بدون مسدود کردن منافذ شما، پوستتان را آبرسانی کرده و به همین دلیل آن را به یک مرطوب کننده عالی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه تبدیل می‌کند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که سرم پانتنول تولید چربی از سبوم را کاهش داده و سرعت متابولیسم چربی و روغن را افزایش می‌دهد به طوری که تجمع چربی روی پوست به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به دنبال آن آکنه و جوش کم شده و یا حتی به طور کلی از بین می‌رود. سرم صورت ویتامین سی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای پوست‌های چرب بسیار مفید است. این سرم به درمان آکنه و پوست آسیب دیده کمک می‌کند.

دو تا سه بار در هفته لایه برداری کنید

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند دو تا سه بار در هفته پوستتان را لایه برداری کنید، البته تا زمانی که پوست شما به راحتی با آن سازگاری می‌کند. سرم‌های لایه بردار شیمیایی را بر خلاف انواع لایه‌بردار‌های مکانیکی می‌توان به شکل منظم استفاده کرد. از سوی دیگر، روش‌های فیزیکی ممکن است بیش از حد ساینده باشد و نتوان چندین بار در هفته از آن استفاده کرد.

ما می‌دانیم که پوست‌های چرب بیشتر مستعد جوش هستند، بنابراین منطقی است که نتیجه گیری کنیم، استفاده از روغن‌های صورت برای پوست‌های چرب این مشکلات را شدید‌تر خواهد کرد.

اما این یک تصور غلط رایج است، در واقعیت، روغن‌های صورت می‌توانند مکملی عالی در روتین مراقبت از پوست شما باشند.

روغن‌های صورت با بافت سبک مانند روغن جوجوبا، گل مغربی، آلوئه ورا، درخت چای، اسکوالن و هسته انگور بهترین گزینه برای پوست‌های چرب هستند. گرچه بهتر است در هر بار مصرف، میزان اندکی از آن استفاده شود تا اثر گذاری بالاتری روی پوست‌های آکنه‌دار و چرب داشته باشد.

سرم‌ها و تونرها هر دو محصولات مهمی در روتین مراقبت از پوست هستند و عملکرد گوناگونی روی پوست دارند به طوریکه نمی‌توان یکی را جایگزین دیگری کرد، اما اگر مجبور به انتخاب بین این دو گزینه بودید، سرم‌ها نسبت به یک تونر مزایای بیشتری برای پوست شما خواهند داشت.

مرحله 5:

کرم مرطوب کننده‌

پس از پاکسازی، لایه برداری و اصلاح پوست با سرم، از یک مرطوب کننده سبک و در آخر یک ضد آفتاب برای محافظت و مرطوب کردن پوست استفاده کنید. به دنبال محصولات غیر کومدون زا باشید. در حالی که ممکن است اضافه کردن رطوبت بیشتر به پوست چرب غیر منطقی به نظر برسد، اما مرطوب کردن مداوم پوست از خشک شدن بیش از حد آن و تولید چربی جلوگیری می‌کند، زیرا پوست اگر تحریک شود برای جبران آن، چربی بیشتری تولید می‌کند.

2 بار در ماه به مدت 10 دقیقه از ماسک زغال یا خاک رس استفاده کنید

ماسک‌ صورت آلودگی و چربی را از سطح پوست پاک کرده و منافذ پوست شما را تمیز می‌کند. استفاده از ماسک صورت با موادی مانند زغال چوب می‌تواند به حذف چربی اضافی روی پوست و سم‌زدایی از منافذ کمک ‌کند.

روتین پوست چرب با سرم‌‌های پوست گریفین

 سرم‌های پوست گریفین که بر پایه‌ی آب ساخته شده و بسیار سبک و زود جذب هستند به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی بتوانید روتین پوستی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

این سرم‌ها کمترین حساسیت را در بین افراد داشته و به علت جذب بالا به راحتی می‌توان آن‌ها را روی پوست لایه بندی کرد.

امتیاز مطلب: 92% 92