Ooma
روش ماساژ پرینه در بارداری

ماساژ پرینه به آماده شدن ماهیچه های لگن (در ناحیه بین واژن و مقعد) برای کشش در هنگام زایمان طبیعی کمک می کند. ماساژ منظم پرینه ممکن است خطر پارگی و بخیه، زخم، اپیزیوتومی، بی اختیاری ادرار یا مدفوع بعد از زایمان و درد پرینه پس از زایمان را کاهش دهد. یادگیری ماساژ پرینه آسان است و یک یا دو بار در هفته در آخرین ماه بارداری کمتر از 10 دقیقه طول می کشد. 

ماساژ پرینه چیست؟

ماساژ پرینه یک روش آماده سازی بافت های پرینه ( ناحیه بین واژن و مقعد ) برای زایمان طبیعی است. ماساژ این ناحیه کف لگن در هفته های قبل از تولد نوزاد شما می تواند به نرم شدن بافت های کشیده شده هنگام تولد نوزاد کمک کند. می توانید خودتان ماساژ پرینه انجام دهید، یا می توانید از شریک زندگی خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. ماساژ پرینه همچنین می تواند در حین زایمان انجام شود تا ناحیه شل بماند تا به جای پارگی کشیده شود.

چندین دهه تحقیقات در مورد مزایای ماساژ پرینه وجود دارد. با وجود مزایای اثبات شده، هرچند، به طور معمول توسط پزشکان و ماماها توصیه نمی شود. ممکن است ارائه دهنده خدمات درمانی شما آن را مطرح نکند، بنابراین اگر به ماساژ پرینه علاقه دارید، در مورد آن سوال کنید.

مزایای ماساژ پرینه

از مزایای ماساژ پرینه می توان به طور بالقوه کاهش آسیب به لگن - ماهیچه هایی که از اندام های تناسلی، روده و مثانه حمایت می کنند، اشاره کرد. به طور خاص، ماساژ پرینه ممکن است به شما در جلوگیری از موارد زیر کمک کند:

  • اپیزیوتومی
  • پارگی و بخیه های پرینه
  • زخم
  •  بی اختیاری ادرار یا مدفوع پس از زایمان
  •  درد پرینه پس از زایمان

ماساژ پرینه به ویژه برای زنانی که اولین زایمان طبیعی خود را انجام می دهند یا با عضلات بسیار محکم کف لگن (به عنوان مثال به دلیل اپیزیوتومی قبلی یا پارگی) مفید بوده است.
هنگامی که در مرحله دوم زایمان (اغلب همراه با استفاده از کمپرس گرم) انجام می شود، نشان داده شده است که ماساژ پرینه باعث کاهش چشمگیر آسیب ناشی از پرینه، مانند پارگی درجه 3 و 4 می شود.

تمرین ماساژ پرینه همچنین فرصتی است برای تمرین مهارتهای آرامش بخش هنگام زایمان و تمرکز بر ناحیه ای که در هنگام زایمان کشیده می شود. زنانی که در اواخر بارداری و هنگام هل دادن ماساژ پرینه انجام می دهند، احساس می کنند که زایمان خود را بیشتر تحت کنترل دارند.

زمان مناسب برای شروع ماساژ پرینه

زمان مناسبی برای شروع ماساژ پرینه در سه ماهه سوم بارداری، حدود 34 هفته بارداری است. یک یا دو بار در هفته تا زمانی که نوزاد شما به دنیا می آید زمان موثری است، اگرچه می توانید هر روز ماساژ پرینه را انجام دهید.

ماساژ پرینه نباید به هیچ وجه ضرری داشته باشد و انجام آن آسان است. یک مطالعه روی بیش از 700 زن گزارش کرد که اکثریت آن را قابل قبول می دانند، در زایمان بعدی دوباره این کار را انجام می دهند و آن را به دیگران توصیه می کنند. با این حال، بسیاری گزارش دادند که ماساژ می تواند ناراحت کننده باشد و حتی باعث احساس سوزش دردناک در چند هفته اول شود. در هفته دوم یا سوم، ماساژ راحت تر شد و زنان تنفس و استراحت را از طریق حرکات کششی آموختند، عملی که در طول زایمان مفید یافتند. اگر ماساژ پرینه را امتحان می کنید و برای شما ناراحت کننده است، ممکن است بخواهید هفته ای یک بار این کار را انجام دهید و سپس به تدریج جلسات خود را افزایش دهید.

برخی از خانمها می گویند برای انجام ماساژ پرینه خود راحت ترند تا اینکه شرکای خود این کار را انجام دهند زیرا آنها می خواهند کنترل کنند که چگونه از لمس محکم یا ملایم استفاده می شود. دیگران می گویند ترجیح می دهند شریک زندگی خود را ماساژ دهد و از به اشتراک گذاشتن تجربه صمیمی لذت ببرند.

روغنها و ژلهای ماساژ پرینه

روغنها یا ژلهای ماساژ با مرطوب کردن ناحیه پرینه و کشسانی بیشتر آن، به فرایند ماساژ کمک می کنند. این روغن های طبیعی برای ماساژ پرینه توصیه می شود:

  • روغن ویتامین e
  • روغن نارگیل
  • روغن بادام شیرین
  • روغن آفتابگردان
  • روغن های گیاهی مانند روغن زیتون

با این حال، این نگرانی وجود دارد که برخی از این روغن ها ممکن است خطر واژینیت و تحریک واژن را افزایش دهند. روان کننده های محلول در آب، مانند ژله k-y، گزینه دیگری است، اما ممکن است بافت واژن را به مرور تحریک کند. همچنین ژلهایی که مخصوص ماساژ پرینه ساخته شده اند وجود دارد. از پزشک خود بخواهید که از روغن یا ژل ماساژ استفاده کند.

نحوه انجام ماساژ پرینه در بارداری

یادگیری ماساژ پرینه دشوار نیست. مامای شما یا سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی می توانند به شما نشان دهند که چگونه. یا ممکن است بخواهید چند ماه قبل از اینکه کودک شما این روش را بیاموزد، به فیزیوتراپیست لگن مراجعه کنید. برخی از شرکت های بیمه این بازدید را پوشش خواهند داد. همچنین می توانید انجام این کار را به تنهایی و با رعایت این دستورالعمل های گام به گام (آینه ای را در این نزدیکی قرار دهید تا بتوانید کار خود را ببینید) یاد بگیرید:

1. (اختیاری) حمام یا دوش آب گرم بگیرید یا از کمپرس گرم بر روی پرینه خود برای افزایش خون رسانی و نرم شدن بافت ها استفاده کنید.

2. اطمینان حاصل کنید که ناخن های شما کوتاه شده و صاف شده اند.

3. دستان خود را بشویید.

4. در موقعیتی آرام در موقعیت نیمه خوابیده بنشینید. به بالش تکیه دهید، پاها را خم کنید و زانوها را باز کنید.

5. یک یا دو قطره روغن یا ژل را روی شست و پرینه خود قرار دهید.

6. انگشتان شست خود را در حدود 1 تا 1½ اینچ (تا اولین انگشتان پا یا از آن عبور کنید) در داخل واژن خود قرار دهید. به سمت راست و به طرف راست همزمان فشار دهید. به آرامی و محکم به کشش ادامه دهید تا زمانی که احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن جزئی کنید. (هرچند نباید درد داشته باشد.)

7. این موقعیت را برای یک یا دو دقیقه نگه دارید.

8. اکنون به آرامی  قسمت پایینی واژن را به جلو و عقب ماساژ دهید، انگشتان شست خود را به کناره های واژن خود وصل کرده و بافت را به آرامی به جلو بکشید، همانطور که سر نوزاد در حین زایمان انجام می دهد. به صورت u و بالا ماساژ دهید (از ساعت 9 تا 3، اگر ساعت را تصور می کنید)، در حالی که به آرامی به سمت بیرون فشار می دهید. این کار را سه تا چهار دقیقه ادامه دهید.

9. در نهایت، بافتی را که بین انگشت شست و سبابه نگه داشته اید، به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

اگر همسرتان انجام میدهد: دستورالعمل های بالا را دنبال کنید، اما از انگشتان دست خود به جای انگشت شست خود برای ماساژ از یک طرف به طرف دیگر استفاده کنید و به آرامی به سمت پایین فشار دهید.

کارهایی که نباید انجام داد:

- بیش از اندازه انجامش بدهید. یک روش بسیار قوی می تواند باعث کبودی یا تورم شود.

- تحت فشار قرار دادن مجرای ادرار (باز شدن ادرار)، زیرا این می تواند منجر به تحریک یا عفونت شود.

-در صورت داشتن هر نوع عفونت واژن، مانند عفونت قارچی، عفونت ادراری یا تبخال تناسلی، ماساژ پرینه انجام دهید. ابتدا با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید.

 Medically reviewed by Sally Urang, R.N., CNM, M.S., midwife | Perineal massage. April 28, 2021

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 101% 101


  • profilehalime abdi1400/06/29

    سلام اگه این کار باعث بشه زایمان راحتی انجام بشه و ا که نه امتحان میکنیم
    ی سوال کسانی که بدونه پارگی پرینه زایمان میکنند چکار انجام میدن همیشه برام سوال بود
    یا اصلا چکار کنیم زایمان راحت و بدون پارگی و بدون درد داشته باشیم