Ooma
خواص زردچوبه برای لاغری

استفاده از داروهاي گياهي در سال هاي اخير رو به افزايش است. فراورده های دارویی با منشا گیاهی قدمتی همپایه با قدمت زندگی بشر دارند از جمله این گیاهان می توان از زردچوبه نام برد. گیاهی علفی، پایا، چندساله با ریزوم های متورم و زرد رنگ و متعلق به تیره زنجبیل می باشد. ماده موثره زردچوبه کورکومین نام دارد و كوركومين مهم ترين جزء تشكيل دهنده زرد چوبه است. زردچوبه گیاهی است که در طب سنتی از دیرباز دارای جایگاه ویژه‌ای است و معروف به "ادویه طلایی"، به دلیل ویژگی های دارویی، رنگ زرد آتشین و استفاده در غذاهای آسیایی و هندی شناخته شده است.

اما آیا زردچوبه یک بلیط طلایی برای کاهش وزن است؟

زردچوبه برای کاهش وزن:  زردچوبه ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد. زردچوبه یک منبع طبیعی کورکومین است، یک ترکیب قدرتمند که به زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می دهد. تحقیقات نشان می دهد که همین خصوصیات ممکن است زردچوبه را به گزینه ای برای کمک به کاهش وزن تبدیل کند. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم پرش روی قطار زردچوبه را توصیه کنیم، تحقیقات بیشتری لازم است.

بنابراین قبل از اینکه رستوران هندی مورد علاقه خود را روی شماره گیری سریع قرار دهید، بیایید در مورد این موضوع تحقیق کنیم که آیا زردچوبه واقعاً می تواند به کاهش وزن کمک کند یا نه.

نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در انسان و حیوانات نشان می دهد که زردچوبه و کورکومین ممکن است برای کاهش وزن مفید باشند. مطالعات متعدد روی حیوانات نشان داده است که کورکومین نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه می تواند مانع از بازیابی وزن شود، رشد بافت چربی را کاهش دهد و در صورت استفاده در دوزهای بالا حساسیت به انسولین را افزایش دهد.

کورکومین همچنین به عنوان ضد التهاب شناخته می شود و مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که این ممکن است به نگه داشتن مارکرهای التهابی خاص منجر به چاقی شود. همین مارکرها در کسانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند وجود دارد که نشان می دهد کورکومین در جلوگیری از افزایش وزن آنها مفید است.

زردچوبه و فلفل

برای ما انسانها، کورکومین بدون یک ماده کمکی به خوبی در جریان خون جذب نمی شود. به همین دلیل است که کورکومین اغلب با فلفل ترکیب می شود که حاوی ترکیبی به نام پیپرین است و به افزایش جذب کورکومین تا 2000 درصد کمک می کند.

در یک مطالعه ، به 44 فرد آزمایشی که نمی توانستند مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهند قبل از مطالعه 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین دو بار در روز به مدت 30 روز داده شد. بعد از 30 روز، شرکت کنندگان مقدار قابل توجهی از وزن بدن خود را از دست داده بودند، دور کمر و دور مفصل ران کمتری داشتند و شاخص های توده بدنی (BMI) کمتری داشتند.

سایر مطالعات پتانسیل کاهش وزن مشابهی را در کورکومین نشان داده اند، با بررسی 21 مطالعه در بیش از 1600 نفر که استفاده از کورکومین را نه تنها با وزن کم بلکه با bmi و دور کمر پایین مرتبط می دانند.

باز هم، در حالی که این نتایج اولیه می تواند "چشم انداز خوب" باشد، اما هنوز تحقیقات بیشتری در مورد اثر زردچوبه بر کاهش وزن انسان لازم است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بهترین روش برای کاهش وزن ایمن است. از زردچوبه ممکن است برای مکمل رژیم غذایی و ورزش استفاده شود، اما به تنهایی یک سرعت سریع برای کاهش وزن نیست. قبل از اینکه به طور کامل برای کاهش وزن توصیه شود، تحقیقات بیشتری در مورد این ادویه مرموز مورد نیاز است.

آیا عوارض جانبی استفاده از زردچوبه وجود دارد؟

هر دو زردچوبه و کورکومین به طور کلی استفاده بی خطر تلقی می شوند، اما هنوز تحقیقات بیشتری لازم است. یافته ها نشان می دهد که مصرف روزانه 12 گرم کورکومین برای مدت زمان کوتاه تری بعید است سلامتی شما را به خطر بیندازد. با این حال، اطلاعات کافی در مورد اثرات استفاده طولانی مدت وجود ندارد ، بنابراین باید از مصرف مقادیر زیاد زردچوبه به مدت بیش از 2-3 ماه خودداری کنید.

همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر بهتر است از مصرف مکمل های زردچوبه خودداری کنید:

کمبود آهن: زردچوبه و برخی ادویه های دیگر ممکن است از جذب مناسب آهن جلوگیری کنند.

اختلالات خونریزی: کورکومین ممکن است روی لخته شدن خون تأثیر بگذارد، به این معنی که ممکن است برای کسانی که دارای اختلالات خونریزی هستند ایجاد مشکل کند.

سنگ کلیه: زردچوبه می تواند میزان اگزالات ادرار شما را افزایش دهد، که می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه قرار دهد.

حاملگی: مرکز ملی پیشنهادهای بهداشتی تکمیلی پیشنهاد میکند، که در صورت بارداری یا شیردهی از دوز زیاد زردچوبه خودداری می کنید، زیرا تحقیقات کافی در مورد ایمن بودن یا نبودن آن برای آنها در دسترس نیست.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که کورکومین ممکن است با داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انعقاد خون، آنتی هیستامین ها، داروهای شیمی درمانی یا داروهای قلبی عروقی تداخل داشته باشد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که برخی از محصولات زردچوبه ممکن است با "مواد پرکننده" مرموزی تهیه شوند که ممکن است روی برچسب نشان داده نشوند، برای جلوگیری از بی سر و صدا بودن، مکمل هایی را انتخاب کنید که توسط سازمان های معتبر، انتخاب آگاهانه یا شخص ثالث معتبر دیگری تأیید شده باشند. قبل از افزودن مکمل های زردچوبه یا کورکومین به رژیم غذایی خود، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شود برای شما بی خطر است.

Katherine Marengo LDN, R.D. Does Turmeric Help You Lose Weight? on March 30, 2020

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 85% 85