Ooma
نکات تغذیه ای در برخورد با عوارض و بیماریها در دوران بارداری

آنمی : برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری علاوه بر توصیه به مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته 16 باردار ی تا سه ماه بعد از زایمان نکات تغذیه ای زیر را یاد آور شوید :

  • از منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت ، مرغ و ماهی و سبزی ها ی با برگ تیره مثل جعفر ی، اسفناج و... استفاده نمایند .
  • از انواع مغزها مثل گردو ، بادام ، پسته و انواع خشکبار مثل برگه ها ، توت خشک ، خرما و کشمش و.. استفاده نمایند .
  • از مواد غذایی که جذب آهن را بیشتر می کنند مثل ویتامینC استفاده نمایند .
  • یکساعت قبل از غذا و دو ساعت پس از صرف غذا از مصرف چای ، قهوه و دم کرده های گیاهی بپرهیزند .
  •  

پره اکلامپسی و اکلامپسی :این حالت با افزایش فشار خون ، پروتئین ادراری  بعد از هفته بیستم باردار ی و اکثرا نزدیک ترم تشخیص داده می شود که تحت عنوان مسمومیت حاملگی میشناسند.این حالت اکثرا در باردار ی اول و در سنین زیر 18 سال و بالای 35 سال رخ می دهد.با تشخیص پره اکلامپسی زنان باردار باید بستر یشوند . رژیم غذایی باید دارای منابع پروتئین و انرژی باشد . محدودیت شدید مصرف نمک نباید اعمال شود .چاقی یکی از عوامل  خطر در ایجاد پره اکلامپسی است .

 

سوء تغذیه:علائم بالینی می تواند متفاوت باشد : وزن گیری ناکافی ، کاهش چربی بدن ، ضعف و خستگی ، آتروفی عضلات ، ابتلا به عفونتهای مکرر ، تحمل نکردن سرما ، تاخیر در بهبود زخم ، زخم ها ی پوستی و ریزش موو..

راههای تشخیص : وزن گیری نامناسب در بارداری// محاسبه کالری غذا // اندازه گیری بازو.

علل: سوء تغذیه در دوران بارداری : BMI کمتر از 18/5 ، قد کمتر از 150 سانتی متر ، سابقه تولد نوزاد کم وزن ، حاملگی کمتر از 18 سال و بعد از 35 سال ، نا آگاهی زنان از تغذیه صحیح در دوران بارداری ، درآمد ناکافی ، ابتلا به بیماری های مزمن ، کار سخت  و...

 عوارض : سوء تغذیه حاد و شدید دوران بارداری در خانم هایی که قبل از باردار ی نیز از تغذیه مناسبی برخوردار نبوده اند خطر تولد نوزاد نارس ، و مرگ جنین را افزایش می دهد .

 

دیابت بارداری آشکار :دیابت بارداری یک اختلال نیمه دوم بارداری است و عموما بعد از ختم حاملگی برطرف می شود .دیابت آشکار ، دیابتی است که هیپر گلیسمی در تریمستر اول ، خودش را نشان می دهد.در دیابت آشکار خطر ماکروزومی ، مرده زایی ، سقط و عوارض بارداری و زایمان افزایش می یابد ولی در دیابت بارداری خطر ماکروزومی افزایش می یابد ولی دیگر عوارض افزایش نمی یابد.ساده ترین راه برای تشخیص دیابت بارداری آزمایش خون است .

 باید به بیماران توصیه کرد که : از هیپرگیسمی و کتوز پیشگیری شود . حتما غذا در حجم کم و به دفعات میل شود . مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده باید محدود شود .مصرف نمک محدود شود . از مواد غذایی فیبر دار استفاده نمایند . کنترل قند خون باید به دقت انجام شود .  احتمال بروز عوارض در دیابت آشکار افزایش قابل توجهی می یابد .  رژیم غذایی این افراد باید به دقت کنترل شود .  قند خون این افراد باید به دقت کنترل شود .

 

عفونتهای ادراری :عوامل متعددی در ایجاد عفونتهای ادراری موثرند که عبارتند از: قلیایی شدن ادرار و کم شدن حرکات مجاری ادراری .برای پیشگیری از عفونتهای ادراری و یا عود مجدد آن توصیه می شود که : از مصرف مواد غذایی محرک باید خود داری کرد این مواد عبارتند از ادویه ها ، سوسیس وکالباس  ، سیر و پیاز .با اسیدی کردن ادرار می توان از ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتریها جلوگیری کرد . این مواد عبارتند از : انواع گوشت لخم ، ماهی و تخم مرغ ، برنج و انواع نان .باید در روز مایعات فراوان خورده شود تا مجاری ادرای شستشو داده شود .

 

فنیل کتونوری :در این اختلال اسید آمینه “ فنیل آلانین “ به علت کمبود آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز در خون تجمع می یابد .تجمع فنیل آلانین و متابولیتهای آن در خون موجب اختلال رشد و عقب ماندگی ذهنی می شود .رژیم درمانی تنها روش کنترل این بیماری است .مهم ترین کار و هدف رساندن سطح فنیل آلانین در محدوده طبیعی 2-6 میلی گرم در دسی لیتر می باشد .اندازه گیری این ماده باید مکررا در طی بارداری انجام شود .مواد غذایی پر پروتئین مانند شیر و گوشت و لبنیات و مغزها فنیل آلانین بسیار بالایی دارند که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد .تجویز مکملها و ویتامینها از جمله اسید فولیک و ویتامین B12 حتما باید مد نظر قرار بگیرد .این زنان در معرض زایمان زود رس قرار دارند و باید تحت کنترل شدید قرار بگیرند

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 95% 95