Ooma
آیا مدفوع کردن نوزاد بلافاصله بعد از شیر خوردن طبیعی است؟

پاسخ این سوال این است که بله کاملا طبیعی است. برخی از نوزادان بعد از هر بار تغذیه و برخی دیگر هر سه روز دفع دارند و این روال طبیعی است. دفع مدفوع بعد از هر بار تغذیه به ویژه در نوزادان شیرده با شیر مادر متداول است. هنگامی که نوزاد شیر مادر بعد از هر بار تغذیه در هفته های اول مدفوع می کند، این نشانه خوبی است، این بدان معناست که او شیر زیادی دریافت می کند.

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند اغلب کمتر از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مدفوع می کنند. اما طبیعی است که آنها بعد از هر بار تغذیه نیز مدفوع کنند. تعداد دفعات دفع مدفوع بین 3 تا 6 هفته کاهش می یابد، اما برخی از نوزادان الگوی دفع مدفوع را بعد از هر وعده غذایی ادامه می دهند. حتی برخی از بچه های 1 ساله هنوز پنج بار در روز مدفوع می کنند.

به طور کلی، اگر حرکات روده نوزاد شما نسبتاً ثابت باشد و او بخوبی وزن گیری دارد، مدفوع مکرر باعث نگرانی نمی شود. با این حال، اگر تغییر ناگهانی در مدفوع نوزاد ایجاد شد و مدفوع او آبکی شد، با پزشک او مشورت کنید. حرکات روده ای بسیار آبکی ممکن است به معنای عفونت یا حتی یبوست باشد.

نوزادانی که مدفوع مکرر دارند ممکن است مستعد بثورات پوشک باشند. شما ممکن است بخواهید به عنوان احتیاط قسمت پایینی او را با پماد برن مینو بپوشانید. اما در صورت قرمزی از کرم زینک اکساید استفاده کنید.

همچنین ممکن است بخواهید هر روز مدتی او را بدون پوشک بگذارید تا کاملاً خشک شود. اگر هیچ چیز به بهبود بثورات کمک نمی کند، با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید.

چند بار در روز کودک شیر مادر به طور معمول مدفوع می کند؟

آنچه وارد بدن می شود باید خارج شود، بنابراین تقریباً هر وعده غذایی در هفته های اولیه پس از تولد باید باعث دفع مدفوع شود. تعداد و نوع حرکات کودک شما نشان می دهد که آیا او به اندازه کافی غذا می خورد. اما دفع زیاد اصلا به این معنی نیست که غذاشون را دفع میکنه، غذا تا به مرحله دفع و تجزیه برسه چندین ساعت زمان میبره.

در مرحله مکونیوم (چند روز اول پس از تولد)، نوزاد شما ممکن است چهار یا پنج مدفوع قیری، تیره و سبز مایل به سبز در عرض دو یا سه روز داشته باشد. وقتی آغوز شما به شیر بالغ تبدیل می شود، باید حداقل دو تا پنج مدفوع در یک دوره 24 ساعته در شش هفته اول انجام دهد. حتی ممکن است هر بار که پوشک او را در طول روز تعویض می کنید مدفوع داشته باشد.

بعد از شش هفته، طبیعی است که برخی از نوزادان مدفوع کمتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مدام حرکت کنند. اگر کودک شما فقط یک بار در هفته مدفوع می کند نگران نباشید. او یبوست ندارد مگر اینکه مدفوعش سفت و خشک باشد. اگر نوزاد شما مدفوع شل و بدون فرم با قوام سوپ نخود فرنگی و کشک شبیه پنیر را تولید می کند، او تعادل خوبی از شیر پیش و شیر تازه دارد. اگر پوشکش سرریز شد نگران نباشید.

هنگامی که کودک شما که از شیر مادر تغذیه می کند شروع به خوردن مواد جامد (بین 6 تا 8 ماهگی) می کند، مدفوع او سفت می شود و بوی قوی تری پیدا می کند.

آیا طبیعی است که مدفوع نوزاد من اینقدر آبکی باشد؟

 طبیعی است که نوزادان مدفوع آبکی مکرر داشته باشند. روده های تازه متولد شده غذا را به خوبی جذب نمی کنند و بیشتر آن به مدفوع دفع می شود. پس از چند ماه اول، جذب بهتر می شود و در نتیجه مدفوع ضخیم تر و کمتر دیده می شود. اما تا زمانی که نوزاد شما هوشیار است، برای تغذیه بیدار می شود و مرتباً پوشک را خیس می کند، احتمالاً از تغذیه خود مایعات کافی دریافت می کند و در مدفوع خود مقدار زیادی از دست نمی دهد.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 90% 90