Ooma
مدت زمان شیر خوردن نوزاد در هر وعده

یکی از نگرانی هایی که مادران بعد از متولد شدن نوزاد دارند غذا خوردن آن ها از نظر زمان و مقدار مناسب است و بخصوص مادرانی که تجربه اولشان هست دائما به دنبال روش هایی هستند که تغذیه کودک به بهترین نحو انجام شود.

سوالی که شاید در این زمینه برای شما مادر اومایی عزیز پیش بیاید این است که مدت زمان مناسب شیر خوردن نوزاد در هر وعده چقدر است؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به طور کامل این موضوع را بررسی کنیم.

در هر وعده چقدر شیر به نوزادم بدهم؟

اگر در دوران شیردهی هستید حتما برایتان مشکل است که بفهمید در هر وعده باید چند دقیقه و به چه اندازه شیر به نوزادتان بدهید. در این حالت شما باید به نشانه های زیر دقت کنید تا متوجه شوید که در چه زمانی شیر دادن را خاتمه دهید:

  •  سینه هایتان پس از شیردهی  مناسب نرم تر می شوند.
  •  فک نوزاد در حین شیردهی با قدرت حرکت می کند تا شیر را از سینه بکشد. در این حالت گوش او به سمت بالا و پایین حرکت می کند. زمانی که این حالت تمام شود به معنی سیر شدن نوزاد است. اگر هم خیلی زود این اتفاق بیفتد به معنی خسته شدن نوزاد است و باید چند دقیقه ای به او استراحت دهید و دوباره شیردهی را شروع کنید.
  •  می توانید قورت دادن نرم نوزاد را بشنوید و زمانی که دیگر شیری قورت نداد باید شیردهی را قطع کنید.
  •   گاهی اوقات نیز خود نوزاد سینه شما را از دهانش خارج می کند که به معنی کافی بودن شیر در آن وعده غذایی است. البته این موضوع در صورتی است که کودک هیچ مشکلی مانند برفک دهان نوزاد یا ... نداشته باشد.
  •  پس از شیردهی نوزاد آرام می شود.
  • یک روش آسان، برای آن که متوجه شوید آیا میزان شیردهی شما در هر وعده مناسب است یا خیر این است که بررسی کنید فرزندتان هر چند ساعت یک بار پوشک خود را خیس می کند و اگر تعدادش مناسب بود به معنی شیردهی کافی است.

شیر شما چند روز پس از زایمان تازه شروع به ترشح کردن و آمدن می کند. تا آن زمان، نوزاد در هر بار شیردهی از هر سینه به مدت چند دقیقه و گاهی حتی تا سی دقیقه شیر می خورد که شیر کمی است و به همین علت باید در اوایل شیردهی تعداد دفعات شیردهی را زیاد کنید تا با ماساژ سینه و مکش دهان نوزاد شیر شما بیشتر شود و میزان تغذیه نوزاد هم مناسب باشد.

پیشنهاد پزشک اوما: راه های طبیعی افزایش شیر مادران شیرده

بنابراین قبل از تغییر حالت سینه بگذارید نوزاد تا زمانی که می خواهد از سینه اول شیر بخورد. او را به عجله نیندازید. این کار آرامش نوزاد را از بین برده و باعث می شود نتواند به اندازه کافی و به خوبی شیر بخورد.  پس از تغذیه از هر دو سینه، ممکن است نوزاد بخواهد دوباره از سینه اول کمی بیشتر بخورد. اجازه دهید این کار را انجام دهد. با این روش او سریع رشد می کند!

کاهش وزن کم نوزاد پس از تولد کاملا طبیعی است. نوزاد بین روز پنجم تا هفتم دوباره شروع به افزایش وزن می کند و نباید درباره این موضوع نگران باشید. در برخی از نوزادان این زمان کمی طولانی تر هم می شود. در روز 14، بیشتر نوزادان در وزن تولدشان یا بالاتر هستند.

نگران زمانی که نوزاد صرف شیر خوردن می کند نباشید. گاهی اوقات او کل شیری که نیاز دارد را ظرف چند دقیقه می خورد. اما گاهی ممکن است زمان بیشتری بخواهد و آرام آرام شیر بخورد. یا شاید فقط می خواهد به شما بچسبد تا آرامش بیشتری داشته باشد چون هنوز به محیط جدید زندگی خود یعنی خارج از رحم شما عادت نکرده است.

این مسئله برای تامین شیر بیشتر شما نیز خوب است. نکته کلیدی این است که بگذارید نوزاد تا هر زمانی که میخواهد شیر بخورد.

شکم نوزاد تازه متولد شده چه قدر باید باشد؟

در هنگام تولد، شکم نوزاد شما اندازه یک گیلاس است و فقط 5 الی7 میلی لیتر شیر را نگه می دارد. به همین دلیل است که باید به طور مداوم نوزاد را شیر بدهید. معده هر روز به سرعت رشد می کند و در روز سوم بعد از تولد معده به اندازه یک گردو است و می تواند 22 الی 27 میلی لیتر شیر را حفظ کند. در روز هفتم، معده کودک شما اندازه زردآلو می شود و می تواند 45 تا 60 میلی لیتر شیر را نگهداری کند.

پس از یک ماه، معده کودک شما به اندازه یک تخم مرغ بزرگ می شود و می تواند 80 الی 150 میلی لیتر شیر در خود نگهداری کند. یک معده کاملا بالغ به اندازه یک گریپ فروت است و می تواند حدود 1000 میلی لیتر غذا را نگه دارد.

بنابراین نباید انتظار داشته باشیم نوزاد بیش از مقدارهای گفته شده شیر بخورد زیرا معده اش گنجایش ندارد. بهتر است تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کنید تا کم کم معده نوزاد به طور مناسب رشد کند و شیر بیشتری بخورد.

نوزاد تازه متولد شده در روز چقدر شیر نیاز دارد؟

بچه ها متفاوت و کاملا منحصر به فرد هستند. بعضی از آن ها بلافاصله از همان روز اول به خوبی شیر می خورند. اما بعضی نوزادان بسیار خواب آلود هستند و به سختی شیر می خورند. به همین دلیل تعیین مقدار شیر مصرفی نوزاد در روز بسیار دشوار است و برای هر کودک می تواند کاملا متفاوت باشد. اما ما در ادامه شما را با محدوده طبیعی شیر مورد نیاز نوزادان نرمال آشنا می کنیم:

نوزاد و مقدار شیر خوردن آن

نوزاد 1 روزه:

یک نوزاد تازه متولد شده دارای معده کوچکی به اندازه گیلاس است و فقط می تواند یک قاشق چایخوری کلستروم یا همان شیر اولیه مادر را حفظ کند. از آنجایی که معده نوزاد شما خیلی کوچک است، باید در 24 ساعت اول به صورت منظم با فاصله زمانی کوتاه به او شیر بدهید.

نوزاد 3 روزه:

معده در حال حاضر 4 برابر بزرگتر شده است و می تواند 22 الی 28 گرم شیر نگه دارد. تولید شیر شما نیز در حال شروع شدن و افزایش است و شیردهی باید آسان تر شود. به طور متوسط، نوزادان هنگام تولد 7/2 تا 4 کیلوگرم وزن دارند و باید بین 396 تا 623 گرم شیر در روز مصرف کنند.

نوزاد 7 روزه:

در نوزاد 7 روزه معده اندازه زردآلو است و می تواند 42 تا 56 گرم شیر را نگه دارد. در یک هفته، نوزاد وزن از دست رفته خود در هنگام تولد را به دست می آورد و نیاز به 396 تا 623 گرم شیر در روز دارد.

نوزاد 30 روزه:

معده نوزاد 30 روزه اندازه یک تخم مرغ بزرگ است و در حال حاضر می تواند 70 تا 140 گرم شیر را در معده اش حفظ کند. در روز 30 ام کودک شما باید حدود یک کیلو وزن اضافه کرده باشد و روزانه 470 الی 680 گرم شیر مصرف کند. در ادامه جدولی آمده است که نیاز روزانه نوزاد را براساس وزن او مشخص می کند.
 

وزن نوزاد (کیلوگرم)

شیر مورد نیاز (میلی لیتر)

2

313

5/2

391

3

469

5/3

548

4

626

5/4

704

5

782

5/5

861

6

939

5/6

1000

 

چند بار در روز باید به نوزاد تازه متولد شده شیر بدهم؟

در طی چند روز اول نوزاد تازه متولد شده نیاز به تغذیه بصورت هر 1.5 تا 3 ساعت یک بار دارد. هنگامی که شکم نوزاد رشد و شروع به افزایش وزن می کند، فاصله تغذیه می تواند به هر 3 الی 4 ساعت یک بار هم تغییر کند. در نظر داشته باشید که نوزادان همیشه در طول هفته های اول هشدار گرسنگی نمی دهند، بنابراین باید آنها را برای شیردهی بیدار کنید تا گرسنه نمانند.

خیلی از نوزادان، معمولا در طول شب بیدار می مانند و در طول روز می خوابند. به همین دلیل، چرخه تغذیه می تواند بر اساس بیداری و هشیاری نوزاد نوسان داشته باشد. پس به عنوان یک قاعده کلی، در طول هفته های اول باید نوزاد خود را 8 الی 12 بار در روز شیر بدهید.

 
مقاله پیشنهادی اوما: 8 علت سفت شدن سینه در شیردهی
شیر خوردن نوزاد در هر وعده
 
 

نوزاد 1 روزه:

او در طول 24 ساعت اول نیاز به 8 تا 12 بار تغذیه دارد. بسیاری از نوزادان حتی بیشتر از این نیز شیر می خورند. این به این دلیل است که معده شان خیلی کوچک است و در هر وعده خیلی سریع کاملا پر می شود و بسیار سریع هم خالی می شود. تغذیه مکرر برای افزایش شیر مادر و تامین نیاز نوزاد تازه متولد شده، ضروری است (دفعات شیر خوردن نوزاد در شب)

کودک 3 روزه:

در این زمان همچنان او نیاز به هشت تا دوازده بار تغذیه در روز دارد. تغذیه کودک خود را براساس دفعات تغییر پوشک تنظیم کنید. اگر در مدت 24 ساعت پوشک مرطوب مشاهده نکردید، حتما با پزشک تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید.

کودک 7 روزه:

کودک 7 روزه نیز به هشت تا دوازده بار تغذیه در روز نیاز دارد. در حال حاضر شیر شما تأمین خواهد شد و کودک مقدار بیشتری شیر در هر وعده مصرف خواهد کرد. در پایان هفته اول شیر انتقال یافته به شیر بالغ تبدیل شده است که رقیق تر و حاوی آب بیشتری است. شیر بالغ حاوی 90 درصد آب و 10 درصد کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی های لازم برای رشد و انرژی نوزاد است.

کودک 30 روزه:

او نیز نیاز به هشت تا دوازده بار تغذیه در روز دارد. سرعت افزایش وزن در این مرحله به آرامی رو به کاهش است. تولید مدفوع نیز کاهش می یابد و سفت تر می شود. ممکن است نوزاد چند روز یک بار (شاید حتی هفته ای یک بار یا مدت طولانی تر) مدفوع کند. شیردهی منظم حداقل به مدت یک ماه بدن نوزاد را در برابر آلرژی های غذایی در 3 سالگی و آلرژی تنفسی در 17 سالگی محافظت می کند.

سخن آخر

تغذیه نوزادان تازه متولد شده بسیار مهم است و تاثیر به سزایی در وزن گیری و رشد مناسب آن ها در مراحل بعدی دارد. بنابراین حتی اگر مشغله زیاد یا فرزندان دیگری هم دارید سعی کنید به اندازه مناسب وقت گذاشته و در ماه اول بصورت منظم و طبق دفعات گفته شده به نوزادتان شیر بدهید.

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 97% 97