Ooma
غذاهای نفاخ در دوران شیردهی

غذاهای نفاخ در دوران شیردهی

برخی نوزادان نسبت به غذاهای نفاخ در رژیم غذایی مادر حساس هستند. غذاهای نفاخ وارد شیر مادر می شود و حدود دو ساعت پس از هضم غذا توسط مادر، باعث ناراحتی نوزاد می شوند. در این حالت نوزاد بهانه گیر می شود. غذاهای نفاخ در دوران شیردهی عبارتند از:

لبنیات

پروتئینی که باعث حساسیت می شود و در لبنیات وجود دارد وارد شیر مادر می شود و باعث نفخ در نوزاد می شود.

غذاهای حاوی کافئین

نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی های سرد حاوی کافئین هستند. برخی نوزادها نسبت به کافئین حساس تر هستند و در برخی موارد مادر باید حجم زیادی کافئین مصرف کند تا نوزاد تحت تاثیر قرار گیرد.

دانه ها و آجیل ها

دانه ها و آجیل های حساسیت زا گندم، ذرت، سویا و بادام زمینی می باشند.

غذاهای تند

بعد از خوردن غذاهای تند و دارای سیر، شیر شما مزه متفاوتی می دهد. سالادها و پیتزاها این مزه ها را به نوزاد معرفی می کنند و نوزاد با نفخ کردن ناراحتی خود را از شرایط نشان می دهد.

غذاهای گازدار

کلم بروکلی، فلفل سبز، پیاز، کلم پیچ و گل کلم در حالت خام نوزاد را آزار می دهند اما در حالت پخته تاثیر منفی کمتری دارند. 

شناسایی غذاهای نفاخ

می توانید برای شناسایی غذاهای نفاخ در شیر مادر که نوزاد را آزار می دهد، از روش زیر استفاده کنید. 

قدم اول: لیستی از غذاهای نفاخ تهیه کنید

لیستی از غذاهایی تهیه کنید که در رژیم غذایی باعث نفخ می شود. شیر گاو یکی از نفاخ ترین غذاها است. سعی کنید حالات نوزاد مانند بهانه گیری ها، گریه ها، نفخ، یبوست و اسهال او را بررسی کنید و لیستی نیز از آن تهیه کنید.

قدم دوم: حذف کردن غذاها

یکی از یکی غذاهای نفاخ را برای ده تا چهارده روز حذف کنید. از شیر گاو شروع کنید. ببینید با این کار علائم نوزاد حذف می شود یا خیر. اگر علائم حذف نشدند غذاهای دیگر را امتحان کنید. اگر علائم حذف شدند قدم سوم را بردارید.

قدم سوم: نتیجه

اگر علائم کاهش یافتند سعی کنید دوباره غذاهای نفاخ را مصرف کنید. اگر بعد از بیست و چهار ساعت دوباره علائم نوزاد برگشت کرد به صورت موقتی غذاهای نفاخ را از رژیم غذایی خود حذف کنید. به این نکته توجه کنید برخی غذاها به صورت موقت برای نوزاد نفاخ هستند بنابراین هر چند وقت آن غذاها را امتحان کنید زیرا نباید نوزاد را از غذاهای مغذی و منابع مفید دور نگه دارید. 

نکات دیگر در خصوص غذاهای نفاخ 

هیچ غذایی را زیاد نخورید

بعضی نوزادها نسبت به مقدار کمی از غذا حساس هستند و نفخ می کنند ولی برخی دیگر با مقدار زیاد غذای نفاخ در روز نفخ می کنند. محصولات گندم و مرکبات یکی از این نمونه ها هستند. مقدار زیاد این موادغذایی نوزاد را اذیت می کند اما مقدار کم مشکلی ایجاد نمیکند.
اگر از غذایی کم می خورید اما باز هم نوزاد بهانه می گیرد با پزشک خود مشورت کنید. شاید روش شیردهی شما مشکل دارد. همچنین می توانید با متخصص تغذیه صحبت کنید تا مطمئن شوید رژیم غذایی شما مناسب است. بعضی از این نوزادها با شیر خشک مصرفی خود مشکل دارند. بطور کلی در دوران شیردهی که دوران حساسی است باید بدانید چه غذاهایی را بخورید، شیر افزا های طبیعی و مصنوعی کدام هستند و ریژم غذایی مادر شیرده باید شامل چه چیزهایی باشد. در مقاله " شیردهی" کلیه این اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد.

منبع: www.askdrsears.com

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.

امتیاز مطلب: 94% 94